Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe:
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók általános műveltségét szakmailag hiteles, de élményszerű formában gyarapítsa és a korábban megszerzett pszichológiai ismereteiket elmélyítse. A tárgy olyan ismereteket ad át, amellyel a hallgató önmaga jobb megismerésére szert tehet, másrészt képessé válik a körülötte lévő világra is szélesebb perspektívából rálátni.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a fiatal felnőttkor jellemzőit, kihívásait.
- Tisztában van a párválasztás fontosabb magyarázó elméleteivel és a párválasztási preferenciákkal.
- Ismeri a párkapcsolat fejlődésének és a családi életciklusoknak a szakaszait.
- Tájékozott a felnőttkorban leggyakrabban előforduló pszichés rendellenességekben.
- Ismeri a munkahelyen előforduló stressz forrásokat és kezelési lehetőségeiket.
- Átlátja a pszichés jóllét magyarázó modelljeit, a boldogság forrásokat
- Tájékozott a sportpszichológia, mint alkalmazott pszichológiai terület jelentősével kapcsolatban.
- Ismeri a karrier fogalmát, a karriertervezés folyamatát, és a karrier coaching szerepét.
- Tájékozott a munkaerő piacon előforduló különböző generációk jellemzőiben. 1
- Ismeri a teamben való munka sajátosságait, átlátja a különböző típusú teamek (pl. projekt team, virtuális teamek) sajátosságait. 1
- Alaposan ismeri a modern vezetéselméleteket, a hatékony vezetéshez szükséges kompetenciákat. 1
- Átfogóan ismeri a konfliktuskezelési módokat, tisztában van a mediáció nyújtotta lehetőségekkel.
Képesség
- Képes a felnőttkor kihívásait a tanult ismeretek birtokában tudatosabban megélni.
- Képes a párválasztás, a párkapcsolat kérdéseiben tudatosabban meghatározni a saját preferenciáit.
- Képes pontosabban meghatározni milyen pszichés problémák esetén lehet szükség szakember segítségére.
- Képes beazonosítani a munkahelyen előforduló stressz tényezőket és átgondolni a kezelési lehetőségeiket.
- Képes tudatosabban átgondolni a karrierjével kapcsolatos jövőbeli terveit.
- Képes alkalmazni a különböző generációk képviselőivel való együttműködés során az a tanult ismereteket.
- Képes vezetési helyzetekben alkalmazni a tanult ismereteket.
- Képes átgondolni a konfliktushelyzetek leghatékonyabb kezelési módjait.
Attitűd
- Együttműködő az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
- Nyitott, érdeklődő mások véleménye iránt.
- Törekszik az önkritikára.
- Igénye van az önismerete fokozására.
- Igénye van a korábban megszerzett tudásának más tudomány területek ismereteivel való bővítésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi az egyéni feladatokat, az adott témákhoz kapcsolódó kutatómunkát.
- Felelősséget vállal saját munkájáért
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Gondolkodásában a különböző tudomány területek ismereteinek összekapcsolása jelenik meg.
Oktatásmódszertan
Előadások, egyéni (e-learning) feladatok a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Atkinson, Hilgard, E. (2005): Pszichológia. Budapest: Osiris Kiadó.
- Pléh Csaba, Boross Ottília (szerk.) (2004): Bevezetés a pszichológiába. Budapest: Osiris Kiadó
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretekre és azok alkalmazására fókuszál, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tárgyfelelőse határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (e-learning házi feladatok): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg a moodle felületen, vagyis e-learning formában készített 4 házi feladat, amelyek kapcsolódnak az előadások témáihoz. A házi feladat tartalmát, követelményeit, határidejét, értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 75–85 |
Közepes | 65–75 |
Elégséges | 50–65 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés az órákra | 5 |
felkészülés az összegző tanulmányi teljesítményértékelésre | 10 |
házi (e-learning) feladatok elkészítése | 10 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 7 |
Összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Fiatal felnőttkor dilemmái, kihívásai |
2. | Párválasztás pszichológiája |
3. | Párkapcsolat kérdései |
4. | Veszteségek, gyász, Gyászfeldolgozás Módszer |
5. | Pszichés nehézségek felnőttkorban |
6. | Munkahelyi stressz és kezelési lehetőségei |
7. | Pozitív pszichológia, pszichés jóllét, boldogság-és örömforrások |
8. | Vezetéselméletek, vezetői kompetenciák |
9. | Karriertervezés, karrier coaching |
10. | Munkahelyi pszichoterror |
11. | Teammunka |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Kiss Kitti | PhD. hallgató | kittimaria.kiss@edu.bme.hu.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.