Szak: Szervezeti és üzleti coaching szakpszichológus szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A coaching pszichológia elméletéhez és gyakorlatához kapcsolódó, alkotó jellegű kutatási vagy kutatás-fejlesztési feladat, vagy konkrét esetbemutatás, amely a hallgató tanulmányaira támaszkodva a szakmai irodalom tanulmá-nyozásával, kritikai értékelésével, feldolgozásával elvégezhető. A szakdolgozat igazolja azt, hogy a hallgató képes a problémafelvetés, kísérlettervezés, a gyakorlati munka kivitelezésére, az eredmények értékelésére és az elvégzett munka eredményének szakszerű dokumentálására.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a coaching pszichológia elméleti megközelítéseit.
- Ismeri a coaching pszichológia gyakorlati jellemzőit.
- Ismeri saját munkájának kritikai értékelési szempontjait.
Képesség
- Képes elkészíteni a coaching pszichológia elméletéhez és/vagy gyakorlatához kapcsolódó alkotó jellegű feladat elkészítésére.
- Képes elkészíteni a coaching pszichológia elméletéhez és/vagy gyakorlatához kapcsolódó elemzés eredményé-nek szakszerű dokumentálására.
- Képes a saját munkájához kapcsolódó esetbemutatásra, az eset kritikai értékelésére.
- Képes a szakmai irodalom tanulmányozására, feldolgozására.
- Képes a szakmai irodalom kritikai értékelésére.
- Képes a problémafelvetés, megoldástervezés, a gyakorlati munka kivitelezésére, az eredmények értékelésére.
Attitűd
- A pszichológiai jelenségek összetettségét, komplexitását elfogadja, megérti és képviseli.
- Szakmai kompetencia határokat ismeri és betartja.
- Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
- Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Nyitott az információtechnológiai eszközök és az önismereti anyagok használatára, amelyet a kurzus során alkalmazunk.
Önállóság és felelősség
- Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
- Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
- Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
- Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom:
- Kiadott órai anyagok.
- Ajánlott irodalom:
- Babbie, E. (2003). A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Osiris Kiadó, Budapest
- Booth, V. (1993). Communicating in Science: Writing a Scientific Paper and Speaking at Scientific Meet-ings, 2nd Edition, Cambridge University Press, Cambridge
- Coolican, H. (2009). Research Methods and Statistics in Psychology. Hooder Education
- Cooper, H., Coutanche, M. N., McMullen, L.M., Panter, A. T., Rindskopf, D., Sher, K. J. (Eds.) (2023). APA Handbook of Research Methods in Psychology. American Psychological Association
- Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
- Cuttler, C. Jhangiani, R. S., Leighton, D. C. (2019). Research Methods in Psychology - 4th American Edi-tion. Kwantlen Polytechnic University
- Davis, M. (1996). Scientific Papers and Presentations, Academic Press, San Diego
- Dienes Zoltán (2013). Mitől tudomány a pszichológia? - A tudományos és statisztikai következtetés alapjai. Akadémi Kiadó Zrt. Budapest
- Fedor Anita, Huszti Éva (szerk.) (2016). Kutatásmódszertani kézikönyv. Debreceni Egyetemi Kiadó
- Grant, A. M. (2017). The contribution of qualitative research to coaching psychology: Counting numbers is not enough, qualitative counts too. The Journal of Positive Psychology, 12(3), 317-318.
- Héra Gábor, Ligeti György (2005). Módszertan - A társadalmi jelenségek kutatása. Osiris Kiadó
- Lai, Y. L., & McDowall, A. (2014). A systematic review (SR) of coaching psychology: Focusing on the at-tributes of effective coaching psychologists. International Coaching Psychology Review, 9(2), 120-136.
- Linley, P. A. (2006). Coaching Research: who? what? where? when? why. International Journal of Evi-dence Based Coaching and Mentoring, 4(2), 1-7.
- Oades, L., Siokou, C. L., & Slemp, G. (2019). Coaching and mentoring research: A practical guide. Sage.
- Passmore, J. & Tee, D. (2021) Coaching Researched: A coaching psychology reader for practitioners and researchers. Wiley.
- Passmore, J. & Theeboom, T. (2016). Coaching Psychology: A journey of development in research. In L. E. Van Zyl, M. W. Stander & A. Oodendal (ed.). Coaching Psychology: Meta-theoretical perspectives and applications in multi-cultural contexts. New York, NY. Springer. 27-46
- Price, P. C., Jhangiani, R. S., Chiang, I-C. A., Leighton, D. C., Cuttler, C. (Eds.) (2017). Research Methods in Psychology. Pressbooks
- Szokolszky Á. (2020) A pszichológiai kutatás módszertana. Osiris Kiadó.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Kutatás vagy esettanulmány alapú elemzés és integráló dolgozat (szakdolgozat) elkészítése a félév végére. A szorgalmi időszakban a hallgató két alkalommal prezentálja a szakdolgozati tevékenység előre haladását, mely prezentációra meghatározott szempontok mentén értékelést kap.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Szakdolgozat elméleti része: 50
- Prezentációk értékelése: 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 85-95 |
Jó | 75-84 |
Közepes | 65-74 |
Elégséges | 50-64 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt alkalmakon, konzultációkon | 60 |
Szakirodalom feldolgozás | 150 |
Felkészülés a prezentációkra | 110 |
Dolgozat elkészítése | 130 |
összesen | 450 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A coaching pszichológia elméleti megközelítéseinek, gyakorlati szempontjainak alkalmazása alkotó jellegű kutatási vagy kutatás-fejlesztési feladatokban. Kritikai értékelési szempontok. |
2. | Esetbemutatás, az eset kritikai értékelési szempontjai, az eredmények feldolgozása. |
3. | Értő szakirodalom-olvasás és feldolgozás. A szakdolgozat készítésének szempontjai, kritériumai. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Székely Vince | szekely.vince@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.