I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Szakdolgozat
Azonosító
BMEGT52S225
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
60
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
15
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Répáczki Rita
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
repaczki.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szervezeti és üzleti coaching szakpszichológus szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Portfólió (BMEGT52S221), Esetvezetés és szupervízió (külső szakmai gyakorlat) (BMEGT52S220)
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.12.11.) az 581478/13/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.12.11-től.

Célkitűzések

A coaching pszichológia elméletéhez és gyakorlatához kapcsolódó, alkotó jellegű kutatási vagy kutatás-fejlesztési feladat, vagy konkrét esetbemutatás, amely a hallgató tanulmányaira támaszkodva a szakmai irodalom tanulmá-nyozásával, kritikai értékelésével, feldolgozásával elvégezhető. A szakdolgozat igazolja azt, hogy a hallgató képes a problémafelvetés, kísérlettervezés, a gyakorlati munka kivitelezésére, az eredmények értékelésére és az elvégzett munka eredményének szakszerű dokumentálására.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a coaching pszichológia elméleti megközelítéseit.
  2. Ismeri a coaching pszichológia gyakorlati jellemzőit.
  3. Ismeri saját munkájának kritikai értékelési szempontjait.
Képesség
  1. Képes elkészíteni a coaching pszichológia elméletéhez és/vagy gyakorlatához kapcsolódó alkotó jellegű feladat elkészítésére.
  2. Képes elkészíteni a coaching pszichológia elméletéhez és/vagy gyakorlatához kapcsolódó elemzés eredményé-nek szakszerű dokumentálására.
  3. Képes a saját munkájához kapcsolódó esetbemutatásra, az eset kritikai értékelésére.
  4. Képes a szakmai irodalom tanulmányozására, feldolgozására.
  5. Képes a szakmai irodalom kritikai értékelésére.
  6. Képes a problémafelvetés, megoldástervezés, a gyakorlati munka kivitelezésére, az eredmények értékelésére.
Attitűd
  1. A pszichológiai jelenségek összetettségét, komplexitását elfogadja, megérti és képviseli.
  2. Szakmai kompetencia határokat ismeri és betartja.
  3. Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
  4. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
  5. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  6. Nyitott az információtechnológiai eszközök és az önismereti anyagok használatára, amelyet a kurzus során alkalmazunk.
Önállóság és felelősség
  1. Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
  2. Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
  3. Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
  4. Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
  5. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom:
  • Kiadott órai anyagok.
  • Ajánlott irodalom:
  • Babbie, E. (2003). A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Osiris Kiadó, Budapest
  • Booth, V. (1993). Communicating in Science: Writing a Scientific Paper and Speaking at Scientific Meet-ings, 2nd Edition, Cambridge University Press, Cambridge
  • Coolican, H. (2009). Research Methods and Statistics in Psychology. Hooder Education
  • Cooper, H., Coutanche, M. N., McMullen, L.M., Panter, A. T., Rindskopf, D., Sher, K. J. (Eds.) (2023). APA Handbook of Research Methods in Psychology. American Psychological Association
  • Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Cuttler, C. Jhangiani, R. S., Leighton, D. C. (2019). Research Methods in Psychology - 4th American Edi-tion. Kwantlen Polytechnic University
  • Davis, M. (1996). Scientific Papers and Presentations, Academic Press, San Diego
  • Dienes Zoltán (2013). Mitől tudomány a pszichológia? - A tudományos és statisztikai következtetés alapjai. Akadémi Kiadó Zrt. Budapest
  • Fedor Anita, Huszti Éva (szerk.) (2016). Kutatásmódszertani kézikönyv. Debreceni Egyetemi Kiadó
  • Grant, A. M. (2017). The contribution of qualitative research to coaching psychology: Counting numbers is not enough, qualitative counts too. The Journal of Positive Psychology, 12(3), 317-318.
  • Héra Gábor, Ligeti György (2005). Módszertan - A társadalmi jelenségek kutatása. Osiris Kiadó
  • Lai, Y. L., & McDowall, A. (2014). A systematic review (SR) of coaching psychology: Focusing on the at-tributes of effective coaching psychologists. International Coaching Psychology Review, 9(2), 120-136.
  • Linley, P. A. (2006). Coaching Research: who? what? where? when? why. International Journal of Evi-dence Based Coaching and Mentoring, 4(2), 1-7.
  • Oades, L., Siokou, C. L., & Slemp, G. (2019). Coaching and mentoring research: A practical guide. Sage.
  • Passmore, J. & Tee, D. (2021) Coaching Researched: A coaching psychology reader for practitioners and researchers. Wiley.
  • Passmore, J. & Theeboom, T. (2016). Coaching Psychology: A journey of development in research. In L. E. Van Zyl, M. W. Stander & A. Oodendal (ed.). Coaching Psychology: Meta-theoretical perspectives and applications in multi-cultural contexts. New York, NY. Springer. 27-46
  • Price, P. C., Jhangiani, R. S., Chiang, I-C. A., Leighton, D. C., Cuttler, C. (Eds.) (2017). Research Methods in Psychology. Pressbooks
  • Szokolszky Á. (2020) A pszichológiai kutatás módszertana. Osiris Kiadó.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Kutatás vagy esettanulmány alapú elemzés és integráló dolgozat (szakdolgozat) elkészítése a félév végére. A szorgalmi időszakban a hallgató két alkalommal prezentálja a szakdolgozati tevékenység előre haladását, mely prezentációra meghatározott szempontok mentén értékelést kap.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Szakdolgozat elméleti része: 50
  • Prezentációk értékelése: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 85-95
75-84
Közepes 65-74
Elégséges 50-64
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt alkalmakon, konzultációkon 60
Szakirodalom feldolgozás 150
Felkészülés a prezentációkra 110
Dolgozat elkészítése 130
összesen 450

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A coaching pszichológia elméleti megközelítéseinek, gyakorlati szempontjainak alkalmazása alkotó jellegű kutatási vagy kutatás-fejlesztési feladatokban. Kritikai értékelési szempontok.
2. Esetbemutatás, az eset kritikai értékelési szempontjai, az eredmények feldolgozása.
3. Értő szakirodalom-olvasás és feldolgozás. A szakdolgozat készítésének szempontjai, kritériumai.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Székely Vince szekely.vince@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.