Célkitűzések
A tantárgy fő célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a vezetéslélektan fő témáival, kérdéseivel, dilemmáival, illetve hogy bepillantást kapjanak a vezetővé érés folyamatába, és abba, miként válhat valaki jó vezetővé.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a fő vezetéslélektani elméleteket.
- Tájékozott a csoporton belüli szerepekben és a konfliktus kezelési módokban.
- Ismeri az érzelmi intelligencia sajátosságait és szerepét.
- Ismeri a teljesítménymotiváció összetevőit, jelentőségét.
- Ismeri a stresszel való megküzdés lehetőségeit.
Képesség
- Képes idejét hatékonyan beosztani.
- Képes tartani a határidőket.
- Képes beazonosítani teljesítmény helyzetben a siker és kudarc okait.
- Képes személyiséget vizsgáló kérdőív alapján meghatározni erősségeit és fejlesztendő területeit.
- Képes felmérni adott szituációhoz kapcsolódóan az érzelmek szerepét, jelentőségét.
Attitűd
- Együttműködő az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
- Nyitott, érdeklődő mások nézőpontjára, véleményére.
- Empatikus hozzáállást tanúsít.
- Törekszik az önkritikára.
- Igénye van a megszerzett tudás bővítésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi az egyéni feladatok kiértékelését, elemzését, adott témához kapcsolódó kutatómunkát.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Felelősséget vállal saját munkájáért.
Oktatásmódszertan
Pszichológiai kérdőívek egyéni kitöltése, kiértékelése, pszichológiai témákhoz kapcsolódó feladatok feldolgozása. E-learning alapú tananyag elsajátítása.
Tanulástámogató anyagok
- Klein Sándor: Vezetés- és szervezetpszichológia
- Antal Zsuzsanna, Dobák Miklós (2016): Vezetés és szervezés - Szervezetek kialakítása és működtetése, Akadémia Kiadó
- Belbin, M. (2015): A team, avagy az együttműködő csoport, Edge 2000 Kft
- Branson, R. (2017): A Virgin-módszer – Minden, amit a vezetésről tudok HVG Könyvek
- Greßer, K., Freisler, R. (2016): Agilis és sikeres vezetés, Z-Press Kiadó
- Répáczki Rita (2014): A szakmai és a vezetői identitás alakulása fiatal felnőttkorban. A vezetői identitás alakulása a mentális komplexitás és a személyiség tükrében fiatal felnőtteknél. Doktori Disszertáció. ELTE PPK, Budapest
- Tantárgyi kurzuslapról letölthető anyagok – Material downloadable from the course page
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat és hat darab online feladat alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja egy zárthelyi dolgozat és öt darab félévközi beadandó formájában.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- zárthelyi dolgozat: 50
- félévközi feladatok : 50
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | 96-100 |
| Jeles | 85–95 |
| Jó | 75–84 |
| Közepes | 65–74 |
| Elégséges | 50–64 |
| Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A zárthelyi dolgozatot min. 50%-ra kell teljesíteni. A zárthelyi dolgozat az utolsó tanulmányi héten tartott pótZH-val pótolható és javítható. Az online feladatok pótlására és javítására a pótlási időszakban van lehetőség. Valamennyi online feladat pótolható és javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma |
|---|---|
| részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
| félévközi készülés az órákra | 14 |
| házi online feladatok elkészítése | 14 |
| felkészülés az összegző tanulmányi teljesítményértékelésre | 8 |
| kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 10 |
| összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | Önismeret, egyéniség és vezetés |
| 2. | Sokszínűség a vezetésben, az egyéni jellemzők érvényesülése |
| 3. | Személyiség és vezetés |
| 4. | Erősségek és fejlesztendő területek vezetőként |
| 5. | Tudatos önfejlesztés |
| 6. | Agilitás a vezetésben |
| 7. | A vezetési folyamata alapjai |
| 8. | Vezető és vezetettek |
| 9. | A vezetés alapjai és alapfogalmai |
| 10. | Vezetéstörténet |
| 11. | A vezető feladatai és szerepei |
| 12. | Az egyéni tulajdonságok hatása a vezetés folyamatára |
| 13. | Vezetők és vezetési stílusok |
| 14. | A digitális kor megújuló vezetési koncepciója |
| 15. | Milyen változásokat hozott a digitalizáció? |
| 16. | Új kompetenciák és vezetés |
| 17. | Új vezetés, jobb vezetés? |
| 18. | A hatékony vezetés régen és ma |
| 19. | A jelen kor munkavállalóinak elvárásai és a megújult munkaerőpiaci környezet |
| 20. | Csoportok és csapatok pszichológiája |
| 21. | Egyén és csapat |
| 22. | Csapatvezetés |
| 23. | A hatékony csapat és a csapat hatékony működésének akadályai |
| 24. | Motiváció érzelemkezelés és érzelmi intelligencia a vezetésben |
| 25. | A motiváció alapfogalmai és alapfolyamatai |
| 26. | Mitől lesz motivált a vezető? |
| 27. | Hogyan tudja a vezető motiváltan tartani a csapatát |
| 28. | Megtartás és motiváció |
| 29. | Az érzelmileg intelligens vezető |
| 30. | Stresszkezelés és reziliencia |
| 31. | A stressz fogalmának értelmezése |
| 32. | Jó stressz és rossz stressz |
| 33. | A munka és a magánélet egyensúlya |
| 34. | Önismeret és időmenedzselés |
| 35. | A stressz, mint napi rutin |
| 36. | Hatékony stresszkezelés és lelki ellenállóképesség |
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség |
|---|---|---|
| Balogh Péter | Mesteroktató | balogh.peter.zoltan@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.