Objectives
The basic objective of the subject is to acquire the approach, the main topics, issues, dilemmas of leadership psychology. Participiants become an insight into the process of becoming a leader and the way how someone can become a good leader.
Academic results
Knowledge
- They know the main theories of leadership psychology.
- They are informed about group roles and conflict management practices.
- They know the characteristics and role of emotional intelligence.
- They knows the components and significance of performance motivation.
- They know the possibilities of coping with stress.
Skills
- They are able to schedule their time efficiently.
- They are able to meet deadlines.
- They are able to identify the reasons for success and failure in a performance situation.
- They are able to identify strengths and areas for improvement based on a personality questionnaire.
- They are able to assess the role and significance of emotions in connection with a given situation.
Attitude
- They can collaborate with the instructor and fellow students in expanding knowledge.
- Open, interested in the point of view and opinion of others.
- Demonstrates an empathetic attitude.
- Strives for self-criticism.
- They have a need to expand the knowledge they have acquired.
Independence and responsibility
- They carry out the evaluation and analysis of individual tasks and research work related to a given topic independently.
- They openly accepts substantiated critical remarks.
- They take responsibility for their own work.
Teaching methodology
Completion and evaluation of psychological questionnaires, processing of tasks related to psychological topics. Acquisition of e-learning based curriculum.
Materials supporting learning
- Klein Sándor: Vezetés- és szervezetpszichológia
- Antal Zsuzsanna, Dobák Miklós (2016): Vezetés és szervezés - Szervezetek kialakítása és működtetése, Akadémia Kiadó
- Belbin, M. (2015): A team, avagy az együttműködő csoport, Edge 2000 Kft
- Branson, R. (2017): A Virgin-módszer – Minden, amit a vezetésről tudok HVG Könyvek
- Greßer, K., Freisler, R. (2016): Agilis és sikeres vezetés, Z-Press Kiadó
- Répáczki Rita (2014): A szakmai és a vezetői identitás alakulása fiatal felnőttkorban. A vezetői identitás alakulása a mentális komplexitás és a személyiség tükrében fiatal felnőtteknél. Doktori Disszertáció. ELTE PPK, Budapest
- Tantárgyi kurzuslapról letölthető anyagok – Material downloadable from the course page
General Rules
The assessment of the learning outcomes set out in point 2.2 is based on a mid-term exam and six online tasks.
Performance assessment methods
Detailed description of assessments performed during the semester: summative assessment of learning performance: complex, written way of assessment of knowledge and skill types of competence elements of the subject in the form of a mid-term exam and five online tasks.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- zárthelyi dolgozat: 50
- félévközi feladatok : 50
- összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 85–95 |
Good | 75–84 |
Satisfactory | 65–74 |
Pass | 50–64 |
Fail | < 50 |
Retake and late completion
A zárthelyi dolgozatot min. 50%-ra kell teljesíteni. A zárthelyi dolgozat az utolsó tanulmányi héten tartott pótZH-val pótolható és javítható. Az online feladatok pótlására és javítására a pótlási időszakban van lehetőség. Valamennyi online feladat pótolható és javítható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
félévközi készülés az órákra | 14 |
házi online feladatok elkészítése | 14 |
felkészülés az összegző tanulmányi teljesítményértékelésre | 8 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 10 |
összesen | 60 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 04.11.2024.
Topics covered during the term
Lecture topics | |
---|---|
1. | ömlesztett |
2. | Sokszínűség a vezetésben, az egyéni jellemzők érvényesülése |
3. | Személyiség és vezetés |
4. | Erősségek és fejlesztendő területek vezetőként |
5. | Tudatos önfejlesztés |
6. | Agilitás a vezetésben |
7. | A vezetési folyamata alapjai |
8. | Vezető és vezetettek |
9. | A vezetés alapjai és alapfogalmai |
10. | Vezetéstörténet |
11. | A vezető feladatai és szerepei |
12. | Az egyéni tulajdonságok hatása a vezetés folyamatára |
13. | Vezetők és vezetési stílusok |
14. | A digitális kor megújuló vezetési koncepciója |
15. | Milyen változásokat hozott a digitalizáció? |
16. | Új kompetenciák és vezetés |
17. | Új vezetés, jobb vezetés? |
18. | A hatékony vezetés régen és ma |
19. | A jelen kor munkavállalóinak elvárásai és a megújult munkaerőpiaci környezet |
20. | Csoportok és csapatok pszichológiája |
21. | Egyén és csapat |
22. | Csapatvezetés |
23. | A hatékony csapat és a csapat hatékony működésének akadályai |
24. | Motiváció érzelemkezelés és érzelmi intelligencia a vezetésben |
25. | A motiváció alapfogalmai és alapfolyamatai |
26. | Mitől lesz motivált a vezető? |
27. | Hogyan tudja a vezető motiváltan tartani a csapatát |
28. | Megtartás és motiváció |
29. | Az érzelmileg intelligens vezető |
30. | Stresszkezelés és reziliencia |
31. | A stressz fogalmának értelmezése |
32. | Jó stressz és rossz stressz |
33. | A munka és a magánélet egyensúlya |
34. | Önismeret és időmenedzselés |
35. | A stressz, mint napi rutin |
36. | Hatékony stresszkezelés és lelki ellenállóképesség |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Balogh Péter | Mesteroktató | balogh.peter.zoltan@gtk.bme.hu |