Szak: Master of Business Administration MSc
Tantárgy szerepe:
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tárgy oktatásának célja, hogy a hallgatók a kurzus keretében elsajátított költséggazdálkodási ismeretek birtokában képesek legyenek minél hatékonyabban hozzájárulni a gazdasági társaság rövid- és hosszú távú eredményességének javításához. A tantárgy keretein belül a hallgatók megismerkednek a közvetlen és a közvetett költségek elemzésével, az optimális termékösszetétellel, az eredménykimutatás elemzésével, fedezeti összeg és fedezeti pont vizsgálatával, az eredménytervezéssel, a teljesítménymutatókkal. A tantárgy specifikus célja, hogy a módszertani ismeretek nyújtásával – és a korábban megismertek felelevenítésével – olyan mértékű jártasságra tegyen szert, hogy alkalmas legyen vezetői döntések meghozatalára.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató ismeri a költséggazdálkodás módszereit;
- az önköltségszámításra vonatkozó szabályokat;
- a kalkulációs eljárásokat;
- a költségek elszámolásának lehetőségeit;
- a költségelszámolás és az eredménykimutatás teljes körű összefüggéseit;
- a költségek elemzésének kontrolling szempontú aspektusait; vezetői döntések meghozatalához szükséges ismeretekkel rendelkezik;
- a vállalkozás jövedelmi és vagyoni helyzetének elemzésére szolgáló mutatószámrendszereket; azok összefüggéseit ismeri, és képes a vezetői döntések során alkalmazni.
Képesség
- A hallgató képes az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére;
- a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására; önálló forrásanyag gyűjtésére, azok értelmezésére,
- a vállalati számviteli, pénzügyi döntések mögötti összefüggések felismerésére; önálló elemzésére,
- a döntéshozatalt támogató számítások elvégzésére, döntések meghozatalára.
Attitűd
- A hallgató nyitott a számviteli szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására;
- a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival;
- gyarapítja tudását és tájékozódik;
- használja az IKT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
- A hallgató nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására, képes kritikai észrevételeket tenni,
- a tanulás során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában; képes vezetői szerepet is vállalni a csoportmunka során,
- önálló döntéshozatalra képes, felelősségteljesen hozza meg a döntéseket,
- a számviteli, pénzügyi döntések során képes megalapozottan mérlegelni, a döntéseiért képes felelősséget vállalni,
- átlátja a felelősségvállalás súlyát és jelentőségét, fel tudja mérni a döntések következményeit.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Dr. Bosnyák János - Dr. Gyenge Magdolna - Dr. Pavlik Lívia - dr. Székács Péterné: Vezetői számvitel Budapest, Saldo Pénzügyi Tanácsadó és Informatikai Zrt., 2010.
- Larry M. Walther – Christopher J. Skousen: Managerial and Cost Accounting 2009.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és a házi feladatok alapján történik. A tárgy vizsgával zárul.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - Részteljesítmény értékelés (opcionálisan megírandó egy ZH): A ZH megírása opcionális, az összteljesítmény értékelésekor a ZH beszámításra kerül. Amennyiben az évközi ZH-t a hallgató nem írja meg, vagy 40 százalék alatt teljesíti, ez esetben csak a vizsgaidőszakban teljesített írásbeli vizsga alapján történik az értékelés. A tárgyi tudás és képesség kompetenciaelemeinek értékelése, írásos formában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. A rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. - Részteljesítmény értékelés (opcionális beadandó feladat): A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat; a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések Félév végi írásbeli vizsga: A vizsga: 90 perc 100 pont.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Opcionálisan a ZH eredménye alapján: 50
- Opcionálisan beadandó feladat: 10
- Összesen: 60
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Év végi írásbeli vizsga: 100
- A félévközi ZH eredményének beszámítása esetén félév végi írásbeli vizsga : 50
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének a TVSZ-ben rögzített általános szabályokon túl nincs feltétele. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 81–90 |
Jó | 71–80 |
Közepes | 61–70 |
Elégséges | 41–60 |
Elégtelen | 0–40 |
Javítás és pótlás
Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyenkénti pótlásuk nem lehetséges. A vizsga javítása a TVSZ szerint lehetséges.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
vizsgafelkészülés | 122 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Vezetői számvitel fogalma. A vezetői számvitel és a pénzügyi számvitel közötti kapcsolat. A vezetői számvitel feladata, indikátorok jelentősége, szerepe. A vezetői számvitellel szemben támasztott – döntést előkészítő, illetve utólagosan értékelő – követelmények, elvárások A vezetői számvitel története. A vezetői számvitel és a vállalati stratégia kapcsolata. Operatív és stratégiai kontrolling |
2. | Fogalmak meghatározása, költség, ráfordítás, kiadás. Költségek csoportosítása: a pénzügyi és a vezetői számvitel elvárásai szerint Költséggazdálkodás. Költséggazdálkodás módszerei. |
3. | Az önköltségszámítás fogalma. Önköltségszámítás fajtái, kalkulációs eljárások (elő, közbenső, utókalkuláció), módszere (osztókalkuláció, pótlékoló, normatív, vegyes kalkuláció). |
4. | A költségek elszámolásának lehetőségei. Költségnemek szerinti csoportosítás (összköltség eljárás módszere). Termelési költségek csoportosítása (forgalmi költségeljárás módszere). |
5. | ZH |
6. | Költségtervezés Esettanulmány: operatív költségtervezési modell bemutatása Költségelemzés. Összehasonlító viszonyszámok a költségelemzésben. Költségelszámolás és az eredménykimutatás összefüggései. Optimális termékösszetételtől a fedezeti összeg változására ható tényezők vizsgálatáig |
7. | Vezetői döntéshozatal a költségelszámolásban. Esettanulmány: a fedezeti összeg változására ható tényezők vizsgálata. |
8. | Menedzsment controll: a költségek elemzésének controlling szempontú aspektusai. |
9. | Teljesítménymutatók, a KPI-ok, a BSC vezetői információs rendszerekben. |
10. | A vállalkozás jövedelmi és vagyoni helyzetének elemzése, vizsgálata. Mutatószámrendszerek |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Böcskei Elvira course leader | egyetemi docens | bocskei.elvira@gtk.bme.hu |
Prof. Dr. Nemeslaki András | egyetemi tanár | nemeslaki.andras@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.