I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
MANAGERIAL ACCOUNTING
ID (subject code)
BMEGT35ML67
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam grade
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Dr. Böcskei Elvira
Position
associate professor
Contact details
bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Finance
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Master of Business Administration

Subject Role:

Recommended semester: 1

Direct prerequisites
Strong
nincs
Weak
nincs
Parallel
nincs
Exclusion
nincs
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580439/11/2024 registration number. Valid from: 29.05.2024.

Objectives

The aim of teaching the subject is to enable the students to contribute to the improvement of the short-term and long-term profitability of the business company as effectively as possible, having the knowledge of the cost management acquired during the course. Within the framework of the course, students get acquainted with the analysis of direct and indirect costs, the optimal product composition, the analysis of the income statement, the examination of the brake-even point, margin, business planning and the performance indicators. The specific aim of the course is to acquire a level of profciency that is suitable for making managerial decisions by providing methodological knowledge - and reviving previous knowledge.

Academic results

Knowledge
  1. Students know cost management methods;
  2. rules for costing;
  3. calculation methods;
  4. cost accounting options;
  5. the relationship between cost accounting and the income statement;
  6. controlling aspects of cost analysis; has the necessary knowledge to make managerial decisions
  7. indicator systems for the analysis of the company's income and financial situation; know their connections and are able to apply them in management decisions.
Skills
  1. Students are able to plan and organize independent learning,
  2. comprehend and use the professional literature of the topic, collect independent literature source and interpret them,
  3. recognize the contexts behind accounting and financial decisions, prepare an independent analysis,
  4. do calculations that support decision-making, make decisions.
Attitude
  1. Students are open to learn about and adapt innovations in accounting,
  2. collaborate with their instructors and peers during the learning process,
  3. gain knowledge and information,
  4. make use of ICT tools.
Independence and responsibility
  1. Students are open to accept reliable critical remarks, are able to make critical comments,
  2. collaborate with other students in performing assignments during the learning process, are able to assume a leadership role during group work,
  3. are able to make independent decisions, make decisions responsibly,
  4. are capable of making informed jusgements in the financial and accounting decision-making processs, able to take responsibility for their decisions,
  5. can weigh the significance of their responsibilities and foresee the consequences of their.

Teaching methodology

Lectures, verbal and written communication, use of ICT tools and techniques, optional homeworks, performed individually or in teams.

Materials supporting learning

  • Dr. Bosnyák János - Dr. Gyenge Magdolna - Dr. Pavlik Lívia - dr. Székács Péterné: Vezetői számvitel Budapest, Saldo Pénzügyi Tanácsadó és Informatikai Zrt., 2010.
  • Larry M. Walther – Christopher J. Skousen: Managerial and Cost Accounting 2009.

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és a házi feladatok alapján történik. A tárgy vizsgával zárul.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - Részteljesítmény értékelés (opcionálisan megírandó egy ZH): A ZH megírása opcionális, az összteljesítmény értékelésekor a ZH beszámításra kerül. Amennyiben az évközi ZH-t a hallgató nem írja meg, vagy 40 százalék alatt teljesíti, ez esetben csak a vizsgaidőszakban teljesített írásbeli vizsga alapján történik az értékelés. A tárgyi tudás és képesség kompetenciaelemeinek értékelése, írásos formában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. A rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. - Részteljesítmény értékelés (opcionális beadandó feladat): A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat; a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések Félév végi írásbeli vizsga: A vizsga: 90 perc 100 pont.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • Opcionálisan a ZH eredménye alapján: 50
  • Opcionálisan beadandó feladat: 10
  • Összesen: 60

Percentage of exam elements within the rating

  • Év végi írásbeli vizsga: 100
  • A félévközi ZH eredményének beszámítása esetén félév végi írásbeli vizsga : 50

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Az aláírás megszerzésének a TVSZ-ben rögzített általános szabályokon túl nincs feltétele. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.

Issuing grades

%
Excellent 91-100
Very good 81–90
Good 71–80
Satisfactory 61–70
Pass 41–60
Fail 0–40

Retake and late completion

Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyenkénti pótlásuk nem lehetséges. A vizsga javítása a TVSZ szerint lehetséges.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 28
vizsgafelkészülés 122
összesen 150

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.05.2024.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. Vezetői számvitel fogalma. A vezetői számvitel és a pénzügyi számvitel közötti kapcsolat. A vezetői számvitel feladata, indikátorok jelentősége, szerepe. A vezetői számvitellel szemben támasztott – döntést előkészítő, illetve utólagosan értékelő – követelmények, elvárások A vezetői számvitel története. A vezetői számvitel és a vállalati stratégia kapcsolata. Operatív és stratégiai kontrolling
2. Fogalmak meghatározása, költség, ráfordítás, kiadás. Költségek csoportosítása: a pénzügyi és a vezetői számvitel elvárásai szerint Költséggazdálkodás. Költséggazdálkodás módszerei.
3. Az önköltségszámítás fogalma. Önköltségszámítás fajtái, kalkulációs eljárások (elő, közbenső, utókalkuláció), módszere (osztókalkuláció, pótlékoló, normatív, vegyes kalkuláció).
4. A költségek elszámolásának lehetőségei. Költségnemek szerinti csoportosítás (összköltség eljárás módszere). Termelési költségek csoportosítása (forgalmi költségeljárás módszere).
5. ZH
6. Költségtervezés Esettanulmány: operatív költségtervezési modell bemutatása Költségelemzés. Összehasonlító viszonyszámok a költségelemzésben. Költségelszámolás és az eredménykimutatás összefüggései. Optimális termékösszetételtől a fedezeti összeg változására ható tényezők vizsgálatáig
7. Vezetői döntéshozatal a költségelszámolásban. Esettanulmány: a fedezeti összeg változására ható tényezők vizsgálata.
8. Menedzsment controll: a költségek elemzésének controlling szempontú aspektusai.
9. Teljesítménymutatók, a KPI-ok, a BSC vezetői információs rendszerekben.
10. A vállalkozás jövedelmi és vagyoni helyzetének elemzése, vizsgálata. Mutatószámrendszerek

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Böcskei Elvira course leader egyetemi docens bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Prof. Dr. Nemeslaki András egyetemi tanár nemeslaki.andras@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements