Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
- A szakképzéssel, oktatással és képzéssel szembeni Közösségi elvárások, az EU oktatási, szakképzési politikájának, fejlesztési törekvéseinek és az egyes tagországok oktatási keretrendszereinek megismertetése. - A szakképzés (részeként a felsőoktatás) és gazdaság kapcsolatrendszerének bemutatása, tagországi példákkal. - A munkaerőpiac fogalmainak és sajátosságainak, valamint a kompetencia alapú fejlesztés, képzés iránti munkaerő-piaci igények-, a munkavégzési kompetenciák megismertetése. - A pályakezdő munkavállalói készségfejlesztés- és az életpálya tervezés tudatosságának formálása.
Tanulmányi eredmények
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
Oktatásmódszertan
Előadások, prezentációk, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, egyéni és csoportmunkában készített feladatok, projektmunka prezentáció.
Tanulástámogató anyagok
- Benedek András (2007): Nemzetközi összehasonlító elemzés a szakképzésben Készült a „Nemzetközi összehasonlító elemzés a szakképzési rendszerek állapotáról, működéséről és fejlesztéséről” projekt keretében. Kiadó: Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Budapest, 2007.
- Benedek András (2006): Szakképzés-pedagógia (Szerk.) TYPOTEX Budapest, 2006.
- Benedek András (2003): Változó szakképzés. A magyar szakképzés szerkezetének változásai a XX. század utolsó negyedében. OKKER. 2003. 251 p.
- Galasi Péter – Varga Júlia: Munkaerőpiac és oktatás KTI Füzetek 1. Sorozatszerkesztő Fazekas Károly MTA Közgazdaságtudományi Intézet Budapest, 2005.
- Scharle Ágota (2007): The effect of welfare provision on female labour supplay in Central and Eastern Europe Journal of Comparative Policy Analysis 9 (2), 157-174.
- Szabóné Berki Éva (2006): A kompetencia alapú fejlesztés, képzés közösségi igénye Társadalom és Gazdaság 28 (2), 203-223.
- The Bologna Process UNICE’s position and expectations 15 October 2004
- http://www.oecd.org/searchResult/0,2665,en_2649_201185_1_1_1_1_1,00.html
- Varga Júlia: Munkapiaci trendek Magyarországon 2006 In.: Munkaerőpiaci tükör 2006 Szerk: Fazekas Károly, Cseres-Gergely Zsombor - Schark Ágota MTA Közgazdaságtudományi Intézet Országos Foglalkoztatási Alapítvány Budapest, 2007. 13-29 p
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése (beadandó írásmű és prezentáció), a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény-értékelés), illetve írásbeli részteljesítmény-értékelés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a 2., vagy 3., vagy 4., vagy 5. témakörből egyéni érdeklődés alapján választott tagország vonatkozásában önálló forrásfeltárással az alábbi projektfeladatok teljesítése: - szakképzési rendszer, kiemelten a közgazdasági/műszaki szakképzési rendszer, - gazdaság és szakképzés közötti kapcsolatrendszer, - uniós oktatási projektekben való részvétel és az elmúlt 5 év fejlesztési eredményeinek bemutatása – 18-20 oldal írásmű (forrásfeldolgozás szabályai szerint) - Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a gyakorlatokon; az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg. Prezentáció beadása és prezentációja a csoportban.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (házi feladat): 50%
- 2. részteljesítmény-értékelés (aktív és prezentáció): 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele az órák látogatása és a félévközi feladatok sikeres teljesítése. 3 hiányzás lehetséges.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 86–90 |
Jó | 74–86 |
Közepes | 62–74 |
Elégséges | 50–62 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
1) Az aktív részvétel, a prezentáció és a beadandó írásmű – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 2) A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
prezentáció | |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | |
vizsgára való felkészülés | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes ..................-én, érvényes -től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A szakképzés alapfogalmai, kompetenciák és kvalifikációk a szakképzésben. |
2. | A Nyugat-európai tagországok oktatási keretrendszerei |
3. | Az Észak-európai tagországok oktatási keretrendszerei |
4. | A Közép-európai tagországok oktatási keretrendszerei |
5. | A Dél- és Délkelet-európai tagországok oktatási keretrendszerei |
6. | A gazdaság és oktatás kapcsolatrendszerének megjelenési formái és főbb jellemzői |
7. | A kompetencia alapú fejlesztés, képzés iránti munkaerő-piaci igények, a munkavégzési kompetenciák |
8. | A munkaerő-piac fogalma, főbb jellemző, jelenségei, a szakképzés és foglalkoztatás főbb globális és területi jellemzője |
9. | A munkaerő-piaci kereslet és a képzési kínálat összehangolhatósága, kiemelten a szakképzésben- a hazai szakképzés fejlesztési irányai napjainkban |
10. | Munkaerőpiac és versenyképesség – munkapiaci trendek |
11. | Az oktatásból a munka világába – foglalkoztathatóság, mobilitás |
12. | A versenyképesség európai dimenziói - az egyén versenyképességének lehetőségei |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Nagy Katalin tanársegéd | nagy.k.@eik.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.