Szak: Műszaki menedzser program ERG
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tárgy alapvető célkitűzése az emberközpontú termékfejlesztés során alkalmazható menedzsment tudnivalók megismerése és elsajátítása.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik az emberközpontú termékmenedzsment fogalmáról és azok gyakorlati kivitelezési lehetőségeiről.
- Ismeri az ipari gyakorlatban és a tudományos kutatómunkához is használt, emberközpontú termékfejlesztések során releváns, probléma megoldó lehetőségek összességét.
Képesség
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákhoz köthető kérdéseket, feltárja és megfogalmazza az azok megválaszolására szükséges emberközpontú lehetőségek részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- A termékmenedzsment szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő emberközpontú terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazza.
- Magas szinten használja a termékmenedzsment szakterülethez köthető emberközpontú eszköztár összességét, és dolgozza fel a magyar és idegen nyelvű publikációs forrásait, rendelkezik a hatékony információkutatás, adatfeldolgozás ismereteivel.
- Képes a statisztikai eszköztár alkalmazására az emberközpontú termékmenedzsment köthető, elmélyültebb kutatási tevékenység érdekében.
- Az emberközpontú termékmenedzsment gyakorlatok megvalósítása során kreativitás, rugalmasság, jó kommunikációs, érveléstechnikai, együttműködési, problémamegoldó készség jellemzi.
- Képes szakmailag magas szinten, önállóan vagy munkacsoportokban emberközpontú termékmenedzsment megoldásokat javasolni és végrehajtani.
Attitűd
- Jellemző rá az emberközpontú termékmenedzsment megoldásokkal kapcsolatos folyamatos tanulási készség, a széles és alapos műveltség, a fejlett analizáló és szintetizáló képesség, a környezettel szembeni érzékenység.
- Erős kutatási etikai tartás, kritikai és önkritikai érzék jellemzi.
- Rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
Önállóság és felelősség
- Kezdeményező szerep, felelősségvállalás és döntéshozó képesség jellemzi.
- Önállóan is figyelemmel kíséri a szakterületével kapcsolatos technikai, technológiai, gazdasági, pénzügyi, jogi és társadalmi változásokat.
- Önállóan tervezi meg és végzi tevékenységeit.
- Bekapcsolódik az emberközpontú termékmenedzsment kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
- Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban az emberközpontú termékfejlesztési lehetőségek széles körét alkalmazza önállóan a gyakorlatban.
Oktatásmódszertan
Előadások, gyakorlatok, gyakori kommunikáció írásban és szóban, informatikai eszközök és technikák használata, csoportmunkában és egyénileg készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Antalovits M., Süle M. (szerk.) (2012): Termékmenedzsment. Typotext Kiadó, Budapest.
- Hercegfi K., Izsó L. (szerk.) (2007): Ergonómia. Typotext Kiadó, Budapest.
- Szabó B. (2023): Felhasználó-központú szempontok megjelenése a szoftverfejlesztés folyamataiban: Szoftverek termékmenedzsmentje a cégek sokszínű gyakorlatában. BME Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Doktori Iskola Ergonómia és Pszichológia Tanszék, Budapest.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy részteljesítmény értékelés (módszertani beadandó) és egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés (szóbeli számonkérés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés (módszertani beadandó): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex számonkérési módja, amely a hallgató diplomamunka témájához szorosan kapcsolódó kutatásmódszertani feladat (beadandó) témavezetői értékelésével történik, melynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét a tárgyfelelős határozza meg. 2. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a félév során elsajátított tananyag szóbeli számonkérése előre ki-adott tételsor alapján a szorgalmi időszakban. A szóbeli teljesítményértékelés során a hallgató a tételt általánosan és a diplomamunkájához kapcsolódó példán keresztül mutatja be.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Részteljesítmény értékelés (módszertani beadandó): 25
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 75
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének a feltétele a sikeres (minimum 50%) részteljesítmény értékelés (módszertani beadandó).
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 85 |
Jó | 70-84 |
Közepes | 55-69 |
Elégséges | 40-54 |
Elégtelen | <40 |
Javítás és pótlás
1) A módszertani beadandó késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 23:59-ig adható be elektronikus formában (Moodle felület). 2) A beadott és elfogadott házi feladat az 1) pontban megadott határidőig és módon, 5 pont levonás mellett, javítható. 3) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés (szóbeli félévközi számonkérés) a pótlási időszakban díjmentesen pótolható vagy javítha-tó. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül az utóbbi kerül figyelembe vételbe. 4) Amennyiben a 3) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
Felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
Módszertani beadandó elkészítése | 30 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy felhasználó-központú kutatásmódszertanokhoz köthető tematikai blokkokból áll.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Alkalmazott termékmenedzsment ismeretek összefoglalása |
2. | Dizájngondolkodás (design thinking) lényege és technikái |
3. | Termékélmény és szolgáltatástervezés (service design) |
4. | Design for all szemlélet a termékmenedzsmentben |
5. | Fogyasztóvédelem és piacfelügyelet |
6. | Szellemi tulajdonvédelem és design díjak |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.