I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
Human-centred product management
ID (subject code)
BMEGT52MN42
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam mark
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
Dr. Szabó Bálint
Position
assistant professor
Contact details
szabo.balint@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Ergonomics and Psychology
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Engineering Management programme ERG

Subject Role: Compulsory for the specialisation

Recommended semester: 4

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 5881478/13/2024 registration number. Valid from: 11.12.2024.

Objectives

The basic objective of the course is to learn and master management skills applicable to human-centred product development.

Academic results

Knowledge
  1. Comprehensive knowledge of the concepts of people-centred product management and their practical implementation.
  2. Knowledge of the range of problem-solving options relevant to human-centred product development, both in industrial practice and in scientific research.
Skills
  1. Knowldege of multifaceted, interdisciplinary approach to identify questions related to specific professional problems, and to explore and formulate the detailed theoretical and practical background for the human-centred options needed to address them.
  2. Apply product management theories and related human-centred terminology in innovative ways to solve problems.
  3. Knowledge of a high level of use of all human-centred tools related to product management, and he/she can process the sources of publications in Hungarian and foreign languages, and has the knowledge of effective information research and data processing.
  4. Ability to apply statistical tools for more in-depth research related to people-centred product management.
  5. Creativity, flexibility, good communication, reasoning, collaboration and problem-solving skills are required in the implementation of human-centred product management practices.
  6. Ability to propose and implement human-centred product management solutions at a high professional level, independently or in teams.
Attitude
  1. They are characterised by continuous learning of people-centred product management solutions, a broad and in-depth education, advanced analytical and synthesising skills, and sensitivity to the environment.
  2. They are characterised by strong research ethic and a critical and self-critical sense.
  3. They are characterised by systems thinking approach.
Independence and responsibility
  1. They are characterised by initiative, responsibility and decision-making.
  2. They are also independently monitors technical, technological, economic, financial, legal and social changes in its field.
  3. They are plan and carry out your activities independently.
  4. Involved in human-centred product management research and development projects, mobilises his/her theoretical and practical knowledge and skills in the project team in an autonomous way, in cooperation with the other members of the team, in order to achieve the goal.
  5. Independently apply a wide range of human-centred product development options in practice in contexts of varying complexity and predictability.

Teaching methodology

Lectures, exercises, frequent written and oral communication, use of IT tools and techniques, group and individual assignments.

Materials supporting learning

  • Antalovits M., Süle M. (szerk.) (2012): Termékmenedzsment. Typotext Kiadó, Budapest.
  • Hercegfi K., Izsó L. (szerk.) (2007): Ergonómia. Typotext Kiadó, Budapest.
  • Szabó B. (2023): Felhasználó-központú szempontok megjelenése a szoftverfejlesztés folyamataiban: Szoftverek termékmenedzsmentje a cégek sokszínű gyakorlatában. BME Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Doktori Iskola Ergonómia és Pszichológia Tanszék, Budapest.

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy részteljesítmény értékelés (módszertani beadandó) és egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés (szóbeli számonkérés) alapján történik.

Performance assessment methods

A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés (módszertani beadandó): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex számonkérési módja, amely a hallgató diplomamunka témájához szorosan kapcsolódó kutatásmódszertani feladat (beadandó) témavezetői értékelésével történik, melynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét a tárgyfelelős határozza meg. 2. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a félév során elsajátított tananyag szóbeli számonkérése előre ki-adott tételsor alapján a szorgalmi időszakban. A szóbeli teljesítményértékelés során a hallgató a tételt általánosan és a diplomamunkájához kapcsolódó példán keresztül mutatja be.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • Részteljesítmény értékelés (módszertani beadandó): 25

Percentage of exam elements within the rating

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 75

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Az aláírás megszerzésének a feltétele a sikeres (minimum 50%) részteljesítmény értékelés (módszertani beadandó).

Issuing grades

%
Excellent 91-100
Very good 85
Good 70-84
Satisfactory 55-69
Pass 40-54
Fail <40

Retake and late completion

1) A módszertani beadandó késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 23:59-ig adható be elektronikus formában (Moodle felület). 2) A beadott és elfogadott házi feladat az 1) pontban megadott határidőig és módon, 5 pont levonás mellett, javítható. 3) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés (szóbeli félévközi számonkérés) a pótlási időszakban díjmentesen pótolható vagy javítha-tó. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül az utóbbi kerül figyelembe vételbe. 4) Amennyiben a 3) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
Participation in contact lessons 28
Preparing for summative performance reviews 32
Preparation of a methodological deliverable 30
Total 90

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 04.11.2024.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy felhasználó-központú kutatásmódszertanokhoz köthető tematikai blokkokból áll.

Lecture topics
1. Alkalmazott termékmenedzsment ismeretek összefoglalása
2. Dizájngondolkodás (design thinking) lényege és technikái
3. Termékélmény és szolgáltatástervezés (service design)
4. Design for all szemlélet a termékmenedzsmentben
5. Fogyasztóvédelem és piacfelügyelet
6. Szellemi tulajdonvédelem és design díjak

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements