Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tárgy célja a hallgatók érvelési és meggyőzési készségének fejlesztése, a racionális konfliktuskezelési képességek és kritikai attitűd kialakítása. Az argumentációelemzés szempontjainak és technikájának bemutatása: a gondolatmenetek rekonstrukciójához, elemzéséhez és kritizálásához szükséges elméleti eszközök és gyakorlati módszerek megismertetése, meggyőzési technikák bemutatása, elsajátítása. Erősség és hatásosság szempontjainak megismertetése, alkalmazása. A tárgy további célja az is, hogy a hallgatók hatékonyabban tudjanak kiállni saját véleményük, álláspontjuk mellett.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a társadalomtudományi fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket, amelyek a társadalom és a társadalmi kommunikáció szaktudományos értelmezésének az alapját képezik.
- Ismeri a társadalom működésével kapcsolatos összefüggéseket, az ezekre vonatkozó szaktudományos kontextusokat.
- Ismeri és érti a kommunikáció és médiatudomány által vizsgált társadalmi jelenségek és alrendszereik működési mechanizmusait.
- Magabiztos módszertani tudással rendelkezik, érti és átlátja a módszertani innováció lehetőségeit és perspektíváit.
Képesség
- Képes eligazodni szakterületének mélyebb összefüggései és a gyakorlat által felvetett konkrét társadalmi, kommunikációs és médiatudományi problémák, valamint azok lehetséges megoldási módszerei között.
- Képes a társadalmi kommunikáció alapvető elméleteinek és koncepcióinak szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
- Képes az elméleti és a gyakorlati munkája során megismert kommunikációs szinteken és színtereken feltárt tények alapos és részletes elemzésére és az eredményekből kibontható összefüggések feltárására.
- A kommunikáció és médiakutatás területén képes a feldolgozott információk alapján reális értékítéletet hozni, és az ezekből levonható következtetésekre építve önálló javaslatokat megfogalmazni.
- Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
- A gyakorlati alkalmazhatóság szintjén képes szakterületére vonatkozó (személyközi, csoportos, nyilvános, szervezeti, kultúraközi és tömegkommunikáció) döntéshozatali folyamatokban döntéseket hozni.
Attitűd
- Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.
- Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
- Képes kommunikációs készségek elsajátítására és ezek folyamatos fejlesztésére, önreflexióra e területen mutatott képességeivel kapcsolatban.
- Öntudatosan és felelősen áll ki minden kooperációs formában a társadalom, szűkebb szakmai területe és munkahelye jogi, etikai és szakmai normáinak következetes végrehajtása és védelme érdekében.
- Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
Önállóság és felelősség
- A kommunikáció és médiatudomány szakmai közegeiben önálló és kezdeményező szerepet vállal az általa elfogadott társadalomfelfogás érvényesítésében.
- Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
- Szakmai és társadalmi fórumokon szuverén szereplőként jeleníti meg nézeteit, felelősen képviseli szakmáját, szervezetét és szakmai csoportját.
- Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
Oktatásmódszertan
Előadások, elemzési gyakorlatok, projektfeladatok, önálló és csoportos munkavégzés, offline és online kommunikáció írásban és szóban.
Tanulástámogató anyagok
- Margitay Tihamér (2007): Az érvelés mestersége. Érvelések elemzése, értékelése és kritikája. Budapest: Typotex. http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011-0001-526_margitay_az_erveles/adatok.html
- Bognár László – Forrai Gábor (2004): Esszéírás és Informális logika. Miskolc: http://www.uni-miskolc.hu/~bolantro/informalis/index.html
- Tóth Orsolya – Zentai István (2003): A meggyőzés csapdái. Informális hibák és visszaélések a mindennapi meggyőzésben. Budapest: Typotex.
- Aronson, Elliot – Anthony R. Pratkanis (1992): A Rábeszélőgép. Élni és visszaélni a meggyőzés mindennapos mesterségével. Budapest: AB OVO Kiadói Kft.
- Smith, Eliot R. – Mackie, Diane M. (2001): Szociálpszichológia. Osiris Kiadó, Budapest.
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy félév végi összegző teljesítményértékelés és évközi gyakorlati feladatok értékelése alapján történik. Az aláírás megszerzésének feltétele: legalább 20 gyakorlati pont megszerzése.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Összegző teljesítményértékelés (írásbeli vizsga): a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és önálló kritikai elemzést helyezi a középpontba. 2. Részteljesítmény-értékelés (évközi gyakorlatok): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetencia-elemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a gyakorlat folyamatában, felkérésre vezetett példamegoldás; az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (évközi gyakorlatok): 40
- összesen: 40
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- összegző teljesítményértékelés (írásbeli vizsga): 60
- összesen: 60
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele: legalább 20 gyakorlati pont megszerzése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85-90 |
Jó | 70-84 |
Közepes | 56-69 |
Elégséges | 40-55 |
Elégtelen | 0-39 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 44 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 30 |
vizsgafelkészülés | 50 |
összesen | 180 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.
A félévben sorra vett témák
1. Követelmények ismertetése és bevezetés az érvelés és meggyőzés tudományterületeibe: Mikor beszélünk érvelési, és mikor meggyőzési helyzetről? Milyen tudományterületekre támaszkodhatunk a kétféle helyzetben? A logika, a dialektika, a retorika, illetve a szociálpszichológia területeinek ismertetése. 2. A befolyásolás típusai: Hogyan különíthetők el a befolyásolás, a racionális meggyőzés, a manipuláció és a kényszerítés fogalmai? Milyen típusai vannak a manipulációnak? Órai gyakorlat a manipuláció típusainak felismeréséről. 3. Az attitűdök és az attitűdök megváltoztatása: Mit jelent az attitűd? Milyen aspektusai és funkciói vannak az attitűdöknek? Milyen módokon lehet megváltoztatni az attitűdöket? Az érzelmi befolyásolás, a heurisztikus és szisztematikus feldolgozás, valamint a kognitív disszonancia bemutatása. Órai gyakorlat az attitűdök megváltoztatásáról. 4. A vitatípusok: Milyen vitatípusok különböztethetők meg a konfliktus jellege és célja alapján? A veszekedés, az üzleti tárgyalás, a törvényszéki tárgyalás és a racionális vita típusainak jellemzése, órai gyakorlat a különböző vitatípusok közötti manőverezésről. 5. Érvelések rekonstrukciója: Milyen fő elemekből épülnek fel az érvelések? Hogyan kapcsolódnak egymáshoz a premisszák és a konklúzió? Hogyan támadhatók az érvelések? Órai gyakorlat az érvelések rekonstrukciójáról. 6-7. Órai viták 8-9. Érvelési hibák: Mik azok az érvelési hibák és melyek a leggyakoribbak? Miért hibásak, illetve hogyan érdemes reagálni azokra vitahelyzetekben? Órai gyakorlat az érvelési hibák felismeréséről. 10. Retorika: Mivel foglalkozik a retorika? Hogyan lehet meggyőző beszédet alkotni a logosz, az éthosz és a páthosz eszközeinek segítségével? Hogyan hat a nem-verbális kommunikáció? Órai gyakorlat retorikai helyzetek elemzéséről. 11. Stratégiai manőverezés: Mit jelent egyszerre erős és hatásos érvekkel érvelni? Miben segíti ezt a topikus potenciál, a hallgatói elvárások és a prezentációs eszközök fogalmai? Órai gyakorlat a stratégiai manőverezésről. 12-13. Órai viták
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.