I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
STRATÉGIAI MARKETING
Azonosító
BMEGT20MN39
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Iványi Tamás
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
ivanyi.tamas@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Vezetés és szervezés MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 2

Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2019/20/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 2

Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2020/21/2 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 3

Szak: Műszaki menedzser mesterszak 2017/18/2 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 1

Szak: Műszaki menedzser mesterszak 2018/19/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

A tárgy célja bemutatni a stratégiai marketing fogalmi kereteit, a marketingtervezés elméleti alapjait és gyakorlati feladatait. A hallgatók rálátást szereznek arra, hogy egy szervezet versenyképességében milyen szerepet játszik a marketing tudatos, szisztematikus tervezésen alapuló alkalmazása. Cél továbbá elméleti keretet és módszertani ismereteket nyújtani ahhoz, hogy a hallgatók megértsék a stratégiai marketingtervezés egyes részterületeit, a piaci döntések hatásmechanizmusait. Mindezen ismeretek a stratégia értékelvű megközelítésének kontextusában kerülnek bemutatásra.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A tanulók átfogó ismereteket szereznek a stratégiai marketingtervezés folyamatáról, beleértve az értékvezérelt marketingfilozófia alkalmazását és a stratégiai célkitűzések meghatározását.
  2. Megértik a vevőérték létrehozásának alapelveit, kiemelve a problémamegoldó megközelítés, az észlelt érték és a kapcsolatorientált marketing jelentőségét a hosszú távú vállalati siker szempontjából.
  3. Elsajátítják a külső és belső környezet elemzésének módszereit, beleértve a PESTEL-elemzést, a versenykörnyezet alapos vizsgálatát, és a vállalat belső erőforrásainak értékelését.
  4. Megtanulják a piaci szegmensek elemzésének és a célpiacok kiválasztásának stratégiáit, valamint a differenciált és fókuszált stratégiák alkalmazását a piaci pozícionálás során.
Képesség
  1. Képes lesz stratégiai marketingterveket készíteni, figyelembe véve a vevőérték maximalizálását és a piaci változásokra való reagálást.
  2. Alkalmazni tudja a különböző piacelemzési technikákat és eszközöket a makro- és mikrokörnyezeti tényezők értékelésére.
  3. Képes lesz innovatív megoldásokat és stratégiákat kidolgozni a piaci pozíció erősítése érdekében.
  4. El tudja végezni a SWOT-analízist, intenzitásmátrixot tud készíteni és képes lesz a kapott információkat stratégiai döntésekbe integrálni.
Attitűd
  1. Nyitottság a változó piaci körülmények megértésére és azokhoz való alkalmazkodásra.
  2. Elkötelezettség a folyamatos tanulás és a piaci trendek nyomon követése iránt.
  3. Kritikai szemléletmód a stratégiák, piaci lehetőségek és kihívások elemzésében.
  4. Proaktív hozzáállás az értékteremtés és az ügyfélközpontúság jegyében.
  5. Stratégiai gondolkodásának a középpontjába a vevőérték, a tulajdonosi érték és az értékcsere, értékteremtés kerül.
Önállóság és felelősség
  1. Képes önállóan elemezni a vállalat környezetét és azonosítani a stratégiai lehetőségeket és fenyegetéseket.
  2. Felelősségteljes döntéshozatal a hosszú távú vállalati célok és a piaci realitások összehangolásával.
  3. Önállóan meg tudja határozni a vállalat számára stratégiai fontosságú döntéseket, amelyekre mix-stratégiákat tud építeni.
  4. Önállóan kezdeményez és képes megtervezi egy marketingstratégiai terv kialakítást új termék bevezetésekor.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata az előadáson és az önállóan elkészítendő opcionális feladatok során.

Tanulástámogató anyagok

  • Balaton K., Hortoványi L. (szerk.): Stratégiai és üzleti tervezés. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2018.
  • A tárgyhoz kapcsolódó jegyzet és a prezentációk. Written material designed for the course and slideshows.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése : A tárgy folyamatos számonkérésű, az ismeretek felmérésére a kurzusok nyelve alapján az alábbi: 2 zárthelyi dolgozat (egyenként 50 pont) Opcionális házi feladat (a szabályokat az első oktatási héten hirdetjük ki az előadáson)

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A félév teljesítésének feltétele összesen legalább 50 pont megszerzése a ZH-k összesített eredményei alapján. A félév során külön feladatok (opcionális önálló munka) teljesítésével extra pontok szerezhetők (melyek beszámítása automatikusan történik a minimális 50 pont felett).

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 50
  • 2. részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 50
  • opcionális önálló munka (házi feladat): 30
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80–89,5
70–79,5
Közepes 60–69,5
Elégséges 50–59,5
Elégtelen 0-49,5

Javítás és pótlás

A. Javítási és pótlási lehetőségek részletes leírása: • Mind a két zárthelyi dolgozat pótolható, javítható. • Javítás esetén a pótZH-n elért eredmény számít a végeredménybe. (Rontani is lehet!) • A félévközi jegy megszerzésére a zárthelyiken és azok megadott időpontban való pótlásán kívül más lehetőség nincs. • Az önálló munka (házi feladat) nem pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 24
felkészülés a teljesítményértékelésekre 50
opcionális házi feladat elkészítése 16
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint:

Előadások témái
1. Stratégiai gondolkodás marketing alapjai
2. Stratégiai marketingtervezés
3. Vevőérték teremtés
4. A stratégiai helyzetelemzés előnyei, folyamata, szintjei, modelljei
5. A helyzetelemzés összefoglalása, stratégiákká alakítása
6. Szegmentáció és célpiaci stratégiák
7. A termék / piac növekedési lehetőségek elemzése és a megvalósítás marketing eszközei
8. Pozicionálás szempontjai, módjai, stratégiái
9. Marketing Mix elemek, mint részstratégiák

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Petruska Ildikó egyetemi docens/associate professor petruska.ildiko@gtk.bme.hu
Dr. Szalkai Zsuzsanna egyetemi docens/associate professor szalkai.zsuzsanna@gtk.bme.hu
Dr. Iványi Tamás egyetemi adjunktus/assistant professor ivanyi.tamas@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.