Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tantárgy célja: a tanárjelöltekkel folytatott pedagógiai munka, illetve ennek során, a különböző „szereplőkkel”, ill. intézményekkel való együttműködés megtervezéséhez, szervezéséhez és koordinációjához szükséges ismeretek elsajátítása, és készségek kialakítása.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Megismeri a mentori munka szereplőit
- A hallgató alapvető neveléselméleti, neveléstörténeti és nevelésszociológiai tájékozottságra és nevelési mód-szerkompetenciára tesz szert.
- Alapvető ismeretekkel rendelkezik a nevelés társas közegéről, az azt érintő társadalmi és csoportközi folya-matokról, a demokratikus nevelésről, az enkulturációról és a multikulturalizmusról.
Képesség
- Képes a résztvevők közötti kapcsolatok kordinálására
- A hallgató alapvető nevelési módszerkompetenciára tesz szert.
- Képes a tanulókkal a kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszer megteremtésére.
Attitűd
- Minden résztvevő érdekeit képviseli
- Nyitott a pedagógiai tevékenységére vonatkozó építő kritikára.
Önállóság és felelősség
- Képes önálló döntéshozatalra
- Elkötelezett a tanulást támogató értékelés mellett.
Oktatásmódszertan
A gyakorlatok során szükséges kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok
Tanulástámogató anyagok
- Knausz Imre: A tanítás mestersége (2009. október 31. http://mek.oszk.hu/01800/01817/index.phtml)
- Dr. Makó Ferenc PhD (2015). A mentorálás módszerei a szakmai tanárképzésben
- Dudás Margit: A belépő nézetek feltárása, http://nti.btk.pte.hu/dogitamas/BHF_FILES/html/28Keri/html/hefop06.htm Hatékony tanulásszervezési módok http://www.jos.hu/down/9011/00 Ped.pdf
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések: - Csoportmunkában történő aktív részvétel. - A félév során az egyes digitális pedagógia alkalmazások fejlesztése vagy használata. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: vizsga
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 10
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 30
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 10
- összesen: 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- vizsga: 50
- évközi eredmények beszámítása: 50
- összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A gyakorlatokon való részvétel és a kitűzött házi faladat elvégzése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 90-94 |
Jó | 85-89 |
Közepes | 80-84 |
Elégséges | 50-79 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető, jó mentori gyakorlatok bemutatásával azonban az érdemjegy javítható. A zárthelyi dolgozat és a házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórán | 5 |
Felkészülés a teljesítményértékelésre | 45 |
Házi feladat | 40 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A mentori munka tervezéséhez, szervezéséhez és a koordinációhoz szükséges ismeretek. |
2. | Az összefüggő szakmai gyakorlatban érintett szereplők és feladataik, a gyakorlat során folyó munka helyszínei. |
3. | Az összefüggő szakmai gyakorlat tervének modellje és az elkészítés, ütemezés, differenciálás, koordináció főbb szempontjai. |
4. | Az összefüggő szakmai gyakorlat során alkalmazott értékelés formái és azok szerepe. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.