Programme: Mentor teacher programme from 2021/22/Term 2
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 4
Objectives
The aim of the course is to sit with the different “actors” during the pedagogical work with the teacher candidates. acquiring the knowledge and skills needed to plan, organize and coordinate cooperation with institutions.
Academic results
Knowledge
- Get to know the actors in mentoring
- The student acquires basic knowledge of educational theory, history of education and sociology of education and competence in educational methods.
- She has basic knowledge of the social environment of education, the social and intergroup processes affecting it, democratic education, enculturation and multiculturalism.
Skills
- Able to coordinate relationships between participants
- The student acquires basic educational method competence.
- She is able to create a relationship with students based on mutual respect and trust.
Attitude
- Represents the interests of all participants
- She is open to constructive criticism of her teaching activities.
Independence and responsibility
- Able to make independent decisions
- Committed to assessment that supports learning.
Teaching methodology
Written and oral communication during the exercises, use of IT tools and techniques, independent and group work.
Materials supporting learning
- Knausz Imre: A tanítás mestersége (2009. október 31. http://mek.oszk.hu/01800/01817/index.phtml)
- Dr. Makó Ferenc PhD (2015). A mentorálás módszerei a szakmai tanárképzésben
- Dudás Margit: A belépő nézetek feltárása, http://nti.btk.pte.hu/dogitamas/BHF_FILES/html/28Keri/html/hefop06.htm Hatékony tanulásszervezési módok http://www.jos.hu/down/9011/00 Ped.pdf
General Rules
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések: - Csoportmunkában történő aktív részvétel. - A félév során az egyes digitális pedagógia alkalmazások fejlesztése vagy használata. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: vizsga
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 10
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 30
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 10
- összesen: 50
Percentage of exam elements within the rating
- vizsga: 50
- évközi eredmények beszámítása: 50
- összesen: 100
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
A gyakorlatokon való részvétel és a kitűzött házi faladat elvégzése.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100 |
Very good | 90-94 |
Good | 85-89 |
Satisfactory | 80-84 |
Pass | 50-79 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető, jó mentori gyakorlatok bemutatásával azonban az érdemjegy javítható. A zárthelyi dolgozat és a házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórán | 5 |
Felkészülés a teljesítményértékelésre | 45 |
Házi feladat | 40 |
Összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.
Topics covered during the term
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Knowledge required for planning, organizing and coordinating mentoring work |
2. | The actors involved in the related professional practice and their tasks, the locations of the work during the practice. |
3. | The model of the connected professional practice plan and the main aspects of preparation, scheduling, differentiation and coordination. |
4. | Forms of assessment used during the related professional practice and their role. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|