I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TERVEZÉS, SZERVEZÉS, KOORDINÁLÁS A MENTORI MUNKÁBAN
Azonosító
BMEGT51S560
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
5
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Benedek András DsC.
Beosztása
professor emeritus
Email címe
benedek.andras@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja: a tanárjelöltekkel folytatott pedagógiai munka, illetve ennek során, a különböző „szereplőkkel”, ill. intézményekkel való együttműködés megtervezéséhez, szervezéséhez és koordinációjához szükséges ismeretek elsajátítása, és készségek kialakítása.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Megismeri a mentori munka szereplőit
  2. A hallgató alapvető neveléselméleti, neveléstörténeti és nevelésszociológiai tájékozottságra és nevelési mód-szerkompetenciára tesz szert.
  3. Alapvető ismeretekkel rendelkezik a nevelés társas közegéről, az azt érintő társadalmi és csoportközi folya-matokról, a demokratikus nevelésről, az enkulturációról és a multikulturalizmusról.
Képesség
  1. Képes a résztvevők közötti kapcsolatok kordinálására
  2. A hallgató alapvető nevelési módszerkompetenciára tesz szert.
  3. Képes a tanulókkal a kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszer megteremtésére.
Attitűd
  1. Minden résztvevő érdekeit képviseli
  2. Nyitott a pedagógiai tevékenységére vonatkozó építő kritikára.
Önállóság és felelősség
  1. Képes önálló döntéshozatalra
  2. Elkötelezett a tanulást támogató értékelés mellett.

Oktatásmódszertan

A gyakorlatok során szükséges kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok

Tanulástámogató anyagok

  • Knausz Imre: A tanítás mestersége (2009. október 31. http://mek.oszk.hu/01800/01817/index.phtml)
  • Dr. Makó Ferenc PhD (2015). A mentorálás módszerei a szakmai tanárképzésben
  • Dudás Margit: A belépő nézetek feltárása, http://nti.btk.pte.hu/dogitamas/BHF_FILES/html/28Keri/html/hefop06.htm Hatékony tanulásszervezési módok http://www.jos.hu/down/9011/00 Ped.pdf

Általános szabályok

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések: - Csoportmunkában történő aktív részvétel. - A félév során az egyes digitális pedagógia alkalmazások fejlesztése vagy használata. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: vizsga

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 10
  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 30
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 10
  • összesen: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • vizsga: 50
  • évközi eredmények beszámítása: 50
  • összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A gyakorlatokon való részvétel és a kitűzött házi faladat elvégzése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 90-94
85-89
Közepes 80-84
Elégséges 50-79
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető, jó mentori gyakorlatok bemutatásával azonban az érdemjegy javítható. A zárthelyi dolgozat és a házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórán 5
Felkészülés a teljesítményértékelésre 45
Házi feladat 40
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A mentori munka tervezéséhez, szervezéséhez és a koordinációhoz szükséges ismeretek.
2. Az összefüggő szakmai gyakorlatban érintett szereplők és feladataik, a gyakorlat során folyó munka helyszínei.
3. Az összefüggő szakmai gyakorlat tervének modellje és az elkészítés, ütemezés, differenciálás, koordináció főbb szempontjai.
4. Az összefüggő szakmai gyakorlat során alkalmazott értékelés formái és azok szerepe.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.