I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Változásmenedzsment
Azonosító
BMEGT20S806
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Pataki Béla
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
pataki.bela@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

Bemutatni a változásmenedzsment legfontosabb elméleteit, amelyek elősegítik a mélyreható változtatások természetének mélyebb megértését; Megismertetni olyan módszereket, amelyek megkönnyítik a mélyreható változtatások véghezvitelét.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a változásmenedzsment alapfogalmait, alapkoncepcióit.
  2. Ismeri a változtatások tipikus szereplőit és szerepproblémáit.
  3. Ismeri a változtatások tipikus szakaszait, azok különböző modelljeit.
  4. Ismeri a lehetséges változtatási stratégiákat.
  5. Ismeri a különböző változtatási stratégiák által jellemzően kiváltott konfliktusok típusait és kezelési módszereit.
  6. Ismeri a változtatások fogadtatásának típusait és azok időbeli hullámzásait leíró modelleket.
  7. Ismeri a változásmenedzsment legfontosabb siker- és kudarctényezőit.
  8. Ismeri a reziliens, mozgékony szervezetek jellemzőit, változtatási kapacitásuk összetevőit.
Képesség
  1. Képes megfelelő változtatási szereposztást kialakítani, szerepproblémákat felismerni és kezelni.
  2. A változtatások egyes szakaszaiban azok eltérő jellemzőihez, követelményeihez igazodva képes részt venni.
  3. Képes a kívánt változás elérésére az adott körülmények között legalkalmasabb változtatási stratégia kialakítására.
  4. Képes felismerni a keletkező konfliktusok típusát, és alkalmas kezelési módot választani.
  5. Képes helyesen diagnosztizálni, kezelni, hatásosan befolyásolni a változtatások fogadtatását, annak időbeli hullámzását.
  6. Képes alkalmazni a változásmenedzsment legfontosabb sikertényezőit, és elkerülni a kudarctényezőit.
  7. Képes részt venni reziliens, mozgékony szervezet kialakításában, a változtatási kapacitás fejlesztésében.
Attitűd
  1. Törekszik megfelelő változtatási szereposztást kialakítani, szerepproblémákat felismerni és kezelni.
  2. A változtatások egyes szakaszaiban azok eltérő jellemzőihez, követelményeihez igazodva törekszik részt venni.
  3. Törekszik az adott körülmények között legalkalmasabb változtatási stratégia kialakítására a kívánt változás elérésére.
  4. Igyekszik felismerni a keletkező konfliktusok típusát, és alkalmas kezelési módot választani.
  5. Igyekszik időben diagnosztizálni, kezelni, hatásosan befolyásolni a változtatások fogadtatását, annak időbeli hullámzását.
  6. örekszik a változásmenedzsment legfontosabb sikertényezőinek alkalmazására, kudarctényezőinek elkerülésére.
  7. Szükség esetén javasolja reziliensebb, mozgékonyabb szervezet kialakítását, a változtatási kapacitás fejlesztését.
  8. Önállóan keresi a változtatási sikertényezők alkalmazásának és kudarctényezőt elkerülésének lehetőségeit.
  9. Önállón végez egyes feladatokat reziliensebb, mozgékonyabb szervezet kialakításában, a változtatási kapacitás fejlesztésében.
Önállóság és felelősség
  1. Önálló szerepet vállal változtatásokban, különböző szerepekben.
  2. Önállóan végez egyes feladatokat konfliktusok kezelésében.
  3. Önállóan végez egyes feladatokat változtatások fogadtatásának és időbeli hullámzásának kezelésében.

Oktatásmódszertan

Előadások, esettanulmányok feldolgozásával illusztrálva.

Tanulástámogató anyagok

  • Pataki B.: Változásmenedzsment (MBA oktatási segédlet, BME GTK MVT, 2019)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban írásbeli vizsgával történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. írásbeli teljesítményértékelés: a félév során érintett témakörök elméleti hátterének és gyakorlati alkalmazásának ellenőrzése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga: 100
  • összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének nincs feltétele.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 89-94
76-88
Közepes 63-75
Elégséges 50-62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A TVSZ szabályainak megfelelően.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
folyamatos tanulás 28
vizsgafelkészülés 94
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. A változásmenedzsment alapfogalmai: a változások típusai és a menedzsmentfunkciók kapcsolata
2. A változtatás alapelvei: sikerkritériumok, feltételi formulák, kongruenciamodell, elvi hibalehetőségek
3. A változtatás szereplői, azok kapcsolatai és szerepproblémái
4. A változtatás szakaszai: n-lépéses modellek
5. Változtatási stratégiák, a stratégiaválasztás szempontjai
6. Konfliktusmenedzsment, a változtatási stratégiák és konfliktustípusok kapcsolata
7. A változtatás fogadtatása: spektruma, típusainak lehetséges okai, befolyásolása, csoportgondolkodás
8. A változtatás fogadtatásának időbeli módosulása: „hullámvasút”-modellek
9. A szervezeti kultúra megváltoztatása: irányzatok, alapelvek, tapasztalatok, mechanizmusok
10. Benchmarking: fogalma, típusai, folyamata, használata a változásmenedzsmentben
11. A változtatási folyamat diagnosztikája: a BCG DICE-módszere
12. A változásra képes szervezet elméleti modelljei, tulajdonságainak vizsgálata

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.