Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók átfogó rálátást szerezzenek az egyén egészséges környezethez fűződő jogával kapcsolatban, képesek legyenek a jogszabályi hierarchián keresztül értelmezni és alkalmazni a témában releváns jogszabályokat.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Tisztában van jogforrásokkal, a jogi hierarchiával.
- Ismeri az Az emberi jogok egyetemes nyilatkozatát, Magyarország Alaptörvényét, a Gyermek jogairól szóló, New Yorkban, 1989. november 20-án kelt Egyezményt.
- Eligazodik a 1995. évi LIII. törvény a környezet védelmének általános szabályairól és a 1996. évi LIII. törvény a természet védelméről jogszabályok által használt fogalmak között.
Képesség
- Képes a fenntarthatóság szempontjából releváns, hatályos és érvényes jogszabályok megkeresésére, megkeresésére.
- Képes másoknak az egészséges, élehető környezeti feltételrendszereket biztosító jogszabályi környezet érthető disszeminálására.
- Képes az egészséget, környezetet, a jövő generációit, az oktatást, az egyetemes emberi értékeket érintő jogi ügyekben releváns segítséget kérni.
Attitűd
- Igényli a jogiszabályi változások nyomon követését, azok szélesebb körben történő ismertetését.
- Aktívan keresi a témában releváns nemzetközi és hazai jogi szabályozás harmóniájának megteremtésének lehetséges megoldásait.
- Hozzáállásában és konstruktív életvitelében hűen tükröződnek az írott és íratlan együttélési, illetve jogi szabályok és azok betartásának, betartatásának igénye, képessége
Önállóság és felelősség
- Jogtudatossága növekszik
- Jogai és kötelezettségei terén nagyobb magabiztosággal rendelkezik.
- Felelősséget vállalt tetteiért és másokat is erre ösztönöz.
Oktatásmódszertan
4 óra elmélet: frontális előadás, illetve a téma gyakorlati, tréning formában való feldolgozása. 4 óra gyakorlat: önálló kutatói munkát és tanári hozott anyagok feldolgozását követő kooperatív feldolgozás, jogszabályok értelmezés, szituációs játék keretében használatuk. Önálló hallgatói tevékenység: Egy konkrét esetre való jogszabályi alkalmazás ismertetése.
Tanulástámogató anyagok
- 1. http://www.jgypk.hu/tamop13e/tananyag_html/jogialapismeretek/12_a_jogszablyi_hierarchia.html
- 2. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100425.atv
- 3. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99100064.tv
- 4. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99500053.tv
- 5. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99300031.tv
- 6. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99600053.tv
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az Önálló hallgatói tevékenység feladatainak elvégzése alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített feladat. Aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) Megajánlott jegy a félévi munka tükrében, vagy szóbeli vizsga előre egyeztetett tételek mentén.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 50
- 2. órai aktív részvétel: 50
- Összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Érdemjegy-megállapítás
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 88-95 |
Jó | 76-87 |
Közepes | 63-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
házi feladatra felkészülés | 92 |
egyéb felkészülés | 20 |
Összesen | 120 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Jogforrások, a jogszabályi hierarchia, hatályosság és érvényesség, a jogszabályok felépülése |
2. | Magyarország Alaptörvénye, az Európai Parlament és a Tanács vonatkozó Irányelvei, a magyar jogi szabályozók az egészség, környezetvédelem, természetvédelem, a jövő generációinak védelme érdekében. |
3. | A Gyermek jogairól szóló, New Yorkban, 1989. november 20-án kelt Egyezmény |
4. | Helyi, országos, európai, világ viszonylatú „ügyek” és jogi kezelési lehetőségeik. |
5. | A gyermekek jogai és lehetőségei jövőjük alakításában. A felnőttek kötelezettségei és az oktatás felelőssége. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.