I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A fenntarthatóság szabályozási aspektusai
Azonosító
BMEGT51S594
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
4
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Szandi-Varga Péter
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
szandi-varga.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók átfogó rálátást szerezzenek az egyén egészséges környezethez fűződő jogával kapcsolatban, képesek legyenek a jogszabályi hierarchián keresztül értelmezni és alkalmazni a témában releváns jogszabályokat.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Tisztában van jogforrásokkal, a jogi hierarchiával.
  2. Ismeri az Az emberi jogok egyetemes nyilatkozatát, Magyarország Alaptörvényét, a Gyermek jogairól szóló, New Yorkban, 1989. november 20-án kelt Egyezményt.
  3. Eligazodik a 1995. évi LIII. törvény a környezet védelmének általános szabályairól és a 1996. évi LIII. törvény a természet védelméről jogszabályok által használt fogalmak között.
Képesség
  1. Képes a fenntarthatóság szempontjából releváns, hatályos és érvényes jogszabályok megkeresésére, megkeresésére.
  2. Képes másoknak az egészséges, élehető környezeti feltételrendszereket biztosító jogszabályi környezet érthető disszeminálására.
  3. Képes az egészséget, környezetet, a jövő generációit, az oktatást, az egyetemes emberi értékeket érintő jogi ügyekben releváns segítséget kérni.
Attitűd
  1. Igényli a jogiszabályi változások nyomon követését, azok szélesebb körben történő ismertetését.
  2. Aktívan keresi a témában releváns nemzetközi és hazai jogi szabályozás harmóniájának megteremtésének lehetséges megoldásait.
  3. Hozzáállásában és konstruktív életvitelében hűen tükröződnek az írott és íratlan együttélési, illetve jogi szabályok és azok betartásának, betartatásának igénye, képessége
Önállóság és felelősség
  1. Jogtudatossága növekszik
  2. Jogai és kötelezettségei terén nagyobb magabiztosággal rendelkezik.
  3. Felelősséget vállalt tetteiért és másokat is erre ösztönöz.

Oktatásmódszertan

4 óra elmélet: frontális előadás, illetve a téma gyakorlati, tréning formában való feldolgozása. 4 óra gyakorlat: önálló kutatói munkát és tanári hozott anyagok feldolgozását követő kooperatív feldolgozás, jogszabályok értelmezés, szituációs játék keretében használatuk. Önálló hallgatói tevékenység: Egy konkrét esetre való jogszabályi alkalmazás ismertetése.

Tanulástámogató anyagok

  • 1. http://www.jgypk.hu/tamop13e/tananyag_html/jogialapismeretek/12_a_jogszablyi_hierarchia.html
  • 2. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100425.atv
  • 3. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99100064.tv
  • 4. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99500053.tv
  • 5. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99300031.tv
  • 6. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99600053.tv

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az Önálló hallgatói tevékenység feladatainak elvégzése alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített feladat. Aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) Megajánlott jegy a félévi munka tükrében, vagy szóbeli vizsga előre egyeztetett tételek mentén.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 50
  • 2. órai aktív részvétel: 50
  • Összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Érdemjegy-megállapítás

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88-95
76-87
Közepes 63-75
Elégséges 50-62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 8
házi feladatra felkészülés 92
egyéb felkészülés 20
Összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Jogforrások, a jogszabályi hierarchia, hatályosság és érvényesség, a jogszabályok felépülése
2. Magyarország Alaptörvénye, az Európai Parlament és a Tanács vonatkozó Irányelvei, a magyar jogi szabályozók az egészség, környezetvédelem, természetvédelem, a jövő generációinak védelme érdekében.
3. A Gyermek jogairól szóló, New Yorkban, 1989. november 20-án kelt Egyezmény
4. Helyi, országos, európai, világ viszonylatú „ügyek” és jogi kezelési lehetőségeik.
5. A gyermekek jogai és lehetőségei jövőjük alakításában. A felnőttek kötelezettségei és az oktatás felelőssége.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.