I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
Regulatory aspects of sustainability
ID (subject code)
BMEGT51S594
Type of subject
contact huor
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
4
Practice
4
Laboratory
0
Type of assessment
exam grade
Number of credits
4
Subject Coordinator
Name
dr. Szandi-Varga Péter
Position
assistant professor
Contact details
szandi-varga.peter@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar-HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms
Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580515/8/2024 registration number. Valid from: 26.06.2024.

Objectives

The aim of the subject is for students to gain a comprehensive insight into the individual's right to a healthy environment, and to be able to interpret and apply relevant legislation through the legislative hierarchy.

Academic results

Knowledge
  1. He is aware of legal sources and the legal hierarchy.
  2. Knows the Universal Declaration of Human Rights, the Basic Law of Hungary, the Convention on the Rights of the Child, dated November 20, 1989 in New York.
  3. He can distinguish between the terms used in Act LIII of 1995 on the General Rules for the Protection of the Environment and Act LIII of 1996 on the Protection of Nature.
Skills
  1. Able to find and search for relevant, effective and valid legislation from the point of view of sustainability.
  2. Able to understandably disseminate the legal environment that ensures healthy, livable environmental conditions to others.
  3. Able to request relevant assistance in legal matters affecting health, environment, future generations, education, and universal human values.
Attitude
  1. It requires the follow-up of changes in legal regulations and their wider presentation.
  2. Actively searches for possible solutions to create harmony between international and domestic legal regulations relevant to the topic.
  3. The written and unwritten coexistence and legal rules and the need and ability to observe and enforce them are faithfully reflected in his attitude and constructive way of life.
Independence and responsibility
  1. Your legal awareness increases.
  2. You have more confidence in your rights and obligations.
  3. He takes responsibility for his actions and encourages others to do so.

Teaching methodology

4 hours of theory: face-to-face presentation, and the processing of the topic in the form of practical training. 4 hours of practice: independent research work and cooperative processing following the processing of materials brought by the teacher, interpretation of laws, their use in the context of a situational game. Independent student activity: Description of legal application to a specific case.

Materials supporting learning

  • 1. http://www.jgypk.hu/tamop13e/tananyag_html/jogialapismeretek/12_a_jogszablyi_hierarchia.html
  • 2. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100425.atv
  • 3. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99100064.tv
  • 4. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99500053.tv
  • 5. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99300031.tv
  • 6. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99600053.tv

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az Önálló hallgatói tevékenység feladatainak elvégzése alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített feladat. Aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) Megajánlott jegy a félévi munka tükrében, vagy szóbeli vizsga előre egyeztetett tételek mentén.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

Percentage of exam elements within the rating

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 50
  • 2. órai aktív részvétel: 50
  • Összesen: 100

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Érdemjegy-megállapítás

Issuing grades

%
Excellent 96-100
Very good 88-95
Good 76-87
Satisfactory 63-75
Pass 50-62
Fail 0-49

Retake and late completion

A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 8
házi feladatra felkészülés 92
egyéb felkészülés 20
Összesen 120

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. Jogforrások, a jogszabályi hierarchia, hatályosság és érvényesség, a jogszabályok felépülése
2. Magyarország Alaptörvénye, az Európai Parlament és a Tanács vonatkozó Irányelvei, a magyar jogi szabályozók az egészség, környezetvédelem, természetvédelem, a jövő generációinak védelme érdekében.
3. A Gyermek jogairól szóló, New Yorkban, 1989. november 20-án kelt Egyezmény
4. Helyi, országos, európai, világ viszonylatú „ügyek” és jogi kezelési lehetőségeik.
5. A gyermekek jogai és lehetőségei jövőjük alakításában. A felnőttek kötelezettségei és az oktatás felelőssége.

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements