Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Klímaváltozásról - mesterfokon
Azonosító
BMEGT42V102
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Buzási Attila
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
buzasi.attila@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc (angol nyelven)

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége

Célkitűzések

A kurzus fő célja a klímaváltozással kapcsolatos környezeti, társadalmi és gazdasági kérdések tisztázása és ismeret-bővítése az éghajlatváltozás természettudományi alapjai, a nemzetközi szakpolitikák, hatások és következmények témakörében.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri az éghajlati rendszer elemeit és ezek legfontosabb egymásra hatását;
  2. a klímaváltozás által okozott globális és helyi kihívásokat, megoldási javaslatokat és innovatív beavat-kozási lehetőségeket;
  3. az éghajlatpolitika eszközrendszerét, a kapcsolódási pontokat az egyes szakpolitikák és a helyi igények között;
  4. a legsérülékenyebb ágazatok alkalmazkodási kihívásait és lehetőséget.
Képesség
  1. A hallgató képes az az éghajlatváltozással kapcsolatos legfőbb kihívások értékelésére,
  2. az éghajlati rendszer alapvető összefüggéseinek értelmezésére,
  3. egyes szakpolitikák és eszközkészletük a klímaváltozás kezelésében való eredményességének felismerésére,
  4. a helyi és globális éghajlati folyamatok specifikus lokalizációkra gyakorolt hatásának megállapítására,
  5. a klímaváltozás által okozott kihívások helyi szintű válaszainak feltárására, megértésére,
  6. a fentiek közérthetű, nem szakmabeli közönség előtti interpretálására.
Attitűd
  1. A hallgató a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival,
  2. gyarapítja tudását és tájékozódik,
  3. használja az IT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató önállóan végzi a klímaváltozáshoz kapcsolódó problémák megoldását,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Az előadások prezentációinak anyaga, ami a félév során folyamatosan fog feltöltésre kerülni.
  • Slideshows of the lectures which will be uploaded continously during the semester.:
  • Az aktuális irodalmi lista az első órán kerül ismertetésre.
  • The actual literature list will be distributed in the first lesson.

Általános szabályok

A tantárgy folyamatos számonkérésű, az ismeretek felmérésére 2 (egyenként 30 pontos) összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) szolgál, melyek közel azonos nehézségű és súlyú témaköröket tartalmaznak.

Teljesítményértékelési módszerek

A szorgalmi időszak során végzett teljesítményértékelések: összegző tanulmányi teljesítményértékelések: 2 db. zárthelyi dolgozat. Minden ZH két részből áll. Az első rész az adott témakör fogalmaira, alapismereteire kérdez rá tesztjellegű kérdésekkel (25 pont). A ZH-k második része az adott témakör átfogóbb, alaposabb ismeretét igyekszik felmérni. Ez a rész rövid kifejtős, esszé jellegű kérdésből áll (5 pont). Egy-egy zárthelyi dolgozat megírására 60 perc áll rendelkezésre. A két ZH-n minimumkövetelmény a 15 pont elérése. A félév teljesítésének feltétele összesen legalább 30 pont megszerzése a ZH-k összesített eredményei alapján. A félév során külön feladatok teljesítésével és órai aktivitással extra pontok szerezhetők (melyek beszámítása automatikusan történik a minimális 30 pont felett). A Regionális és környezeti gazdaságtan mesterszakos hallgatóknak a félév végéig egy előadás megtartása vagy egy 15 oldalas esszé írása kötelező.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -:

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85-89
70-84
Közepes 60–69
Elégséges 50–59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 24
felkészülés kontakt órákra 20
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 16
felkészülés a teljesítményértékelésekre 30
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés: éghajlati rendszer, klíma-alakító tényezők, az üvegházhatás tudományos háttere
2. Klímaváltozások a múltban
3. Jövőbeni klímaszcenáriók; az éghajlati modellezés alakulása
4. A klímaváltozás hatásai és következményei – nemzetközi és hazai példák
5. Az éghajlatpolitika múltja, jelene, jövője
6. A klímaváltozás gazdaságtana – emisszió kereskedelem és további innovatív gazdasági eszközök
7. Kihívások és mérnöki válaszok a klímaváltozásra a vízgazdálkodás területén
8. Kihívások és mérnöki válaszok a klímaváltozásra az energiagazdálkodás
9. Kihívások és mérnöki válaszok a klímaváltozásra a közlekedés területén
10. Kihívások és mérnöki válaszok a klímaváltozásra az épített környezet területén

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Buzási Attila egyetemi docens / associate professor buzasi.attila@gtk.bme.hu
Beszedics-Jäger Bettina Szimonetta PhD hallgató / PhD student jager.szimonetta@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.