I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KLÍMAVÁLTOZÁSRÓL - MESTERFOKON
Azonosító
BMEGT42V102
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Buzási Attila
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
buzasi.attila@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége

Célkitűzések

A kurzus fő célja a klímaváltozással kapcsolatos környezeti, társadalmi és gazdasági kérdések tisztázása és ismeret-bővítése az éghajlatváltozás természettudományi alapjai, a nemzetközi szakpolitikák, hatások és következmények témakörében.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. az éghajlati rendszer elemeit és ezek legfontosabb egymásra hatását;
  2. a klímaváltozás által okozott globális és helyi kihívásokat, megoldási javaslatokat és innovatív beavat-kozási lehetőségeket;
  3. az éghajlatpolitika eszközrendszerét, a kapcsolódási pontokat az egyes szakpolitikák és a helyi igények között;
  4. a legsérülékenyebb ágazatok alkalmazkodási kihívásait és lehetőséget.
Képesség
  1. az az éghajlatváltozással kapcsolatos legfőbb kihívások értékelésére,
  2. az éghajlati rendszer alapvető összefüggéseinek értelmezésére,
  3. egyes szakpolitikák és eszközkészletük a klímaváltozás kezelésében való eredményességének felismeré-sére,
  4. a helyi és globális éghajlati folyamatok specifikus lokalizációkra gyakorolt hatásának megállapítására,
  5. a klímaváltozás által okozott kihívások helyi szintű válaszainak feltárására, megértésére,
  6. a fentiek közérthetű, nem szakmabeli közönség előtti interpretálására.
Attitűd
  1. a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival,
  2. gyarapítja tudását és tájékozódik,
  3. használja az IT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a klímaváltozáshoz kapcsolódó problémák megoldását,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Az előadások prezentációinak anyaga, ami a félév során folyamatosan fog feltöltésre kerülni.
  • Slideshows of the lectures which will be uploaded continously during the semester.:
  • Az aktuális irodalmi lista az első órán kerül ismertetésre.
  • The actual literature list will be distributed in the first lesson.

Általános szabályok

A tantárgy folyamatos számonkérésű, az ismeretek felmérésére 2 zárthelyi dolgozat (egyenként 30 pontos) szolgál, melyek közel azonos nehézségű és súlyú témaköröket tartalmaznak

Teljesítményértékelési módszerek

Minden ZH két részből áll. Az első rész az adott témakör fogalmaira, alapismereteire kérdez rá tesztjellegű kérdésekkel (25 pont). A ZH-k második része az adott témakör átfogóbb, alaposabb ismeretét igyekszik felmér-ni. Ez a rész rövid kifejtős, esszé jellegű kérdésből áll (5 pont). Egy-egy zárthelyi dolgozat megírására 60 perc áll rendelkezésre. A két ZH-n minimumkövetelmény a 15 pont elérése. A félév teljesítésének feltétele összesen legalább 30 pont megszerzése a ZH-k összesített eredményei alapján. A félév során külön feladatok teljesítésé-vel és órai aktivitással extra pontok szerezhetők (melyek beszámítása automatikusan történik a minimális 30 pont felett). A Regionális és környezeti gazdaságtan mesterszakos hallgatóknak a félév végéig egy előadás megtartása vagy egy 15 oldalas esszé írása kötelező.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 85-100-100
Jeles 85-100
70-84
Közepes 60–69
Elégséges 50–59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) ZH-k pótlási/javítási lehetősége: 14. oktatási hét 2) A szorgalmi időszak utolsó hetében mindkét zárthelyi pótlását/javítását lehetővé tesszük. 3) Javítás esetén a pótZH-(ko)n elért eredmény számít a végeredménybe. (Rontani is lehet!) 4) Javításnak – az eredeti 2 zh alapján – a legalább elégséges osztályzatot elért hallgatók újbóli ZH írása számít. 5) A félévközi jegy megszerzésére a zárthelyiken és azok megadott időpontban való pótlásán kívül más lehetőség

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 12×2=24
felkészülés a teljesítményértékelésekre 25x2=50
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 16
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A félévben sorra vett témák

Subject includes the topics detailed in the course syllabus to ensure learning outcomes listed under 2.2. can be achie-ved. Timing of the topics may be affected by calendar or other circumstances in each semester.

Előadások témái
1. Bevezetés: éghajlati rendszer, klíma-alakító tényezők, az üvegházhatás tudományos háttere
2. Klímaváltozások a múltban
3. Jövőbeni klímaszcenáriók; az éghajlati modellezés alakulása
4. A klímaváltozás hatásai és következményei – nemzetközi és hazai példák
5. Az éghajlatpolitika múltja, jelene, jövője
6. A klímaváltozás gazdaságtana – emisszió kereskedelem és további innovatív gazdasági eszközök
7. Kihívások és mérnöki válaszok a klímaváltozásra a vízgazdálkodás területén
8. Kihívások és mérnöki válaszok a klímaváltozásra az energiagazdálkodás
9. Kihívások és mérnöki válaszok a klímaváltozásra a közlekedés területén
10. Kihívások és mérnöki válaszok a klímaváltozásra az épített környezet területén

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Buzási Attila adjunktus/senior lecturer buzasi@eik.bme.hu
Szalmáné Dr. Csete Mária egyetemi docens/associate professor csete@eik.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.