Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2021/22/2 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 4
Szak: Közoktatási vezető szak 2021/22/2 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tantárgy célkitűzése, hogy megismertesse a hallgatót a pedagógiai kutatásmódszertan fő módszereivel. Ennek során frissítse fel a hallgató általános számítógépkezelési és informatikai kompetenciáit, tanítsa meg számára az elemzések során felhasznált szoftverek (táblázatkezelők) kezelésének elemeit. Mindezekkel alapozza meg a kutatások és fejlesztések során felhasználható elemző eljárások elsajátítását.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri számítógép és perifériáinak működését, használatának elemeit.
- Tájékozott az elemző (táblázatkezelő) programok alapvető szolgáltatásainak funkcióival és tudja azokat használni.
- Ismeri kutatások során alkalmazható mérési eljárásokat, azok fő jellemzőit és kapcsolatukat a statisztikai elemzés módszereivel.
- Ismeri a statisztikai adatelemzés alapvető, elsősorban leíró statisztikai témaköreinek elméleti alapjait.
Képesség
- Képes adatfeltárásra primer és szekunder forrásokból.
- Képes meghatározni az adatfeldolgozásra felhasználható statisztikai alapeljárások körét, figyelembe venni azok előnyeit és hátrányait.
- Képes az alapvető statisztikai eljárások végrehajtására számítógép segítségével.
- Képes az elemzés eredményeinek statisztikai, matematikai és pedagógiai értelmezésére.
Attitűd
- A folyamatok, objektumok és személyek értékelésében és minősítésében a szubjektív elemek háttérbe szorítása az objektív módszerek alkalmazásával szemben.
Önállóság és felelősség
- Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
- Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében és elemzésében.
- Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi.
Oktatásmódszertan
Az elméleti ismeretek előadáson történő átadása, a tanult technikai (szoftverkezelési), illetve adatfeltárási, adatelőkészítési és adatelemzési módszerek gyakorlaton és otthoni önálló munkával történő begyakorlása és elsajátítása.
Tanulástámogató anyagok
- 1. Varga Lajos: Kutatásmódszertan (Közoktatásvezetői szak jegyzete, Budapest, 2006.)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév során megírt három házi feladat alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
1.-2.-3. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a tantárgyi tudás, az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 34
- 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 33
- 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 33
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A foglalkozásokon való részvétel.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 88– 95 |
Jó | 76– 87 |
Közepes | 63– 75 |
Elégséges | 50– 62 |
Elégtelen | 0- 49 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 7 |
házi feladatra felkészülés | 16 |
tanórákra való felkészülés | 17 |
önálló számítógépes gyakorlás | 50 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a képzés adottságaihoz igazítva a négy konzultációs időpontnak megfelelő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően az egyes félévek során változhat.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A szemináriumok témái: |
2. | A kutatás fogalma, csoportosítása cél, módszer, terület szerint. A pedagógiai kutatás sajátosságai, etikai vonatkozásai. |
3. | Adatfeltáró módszerek. Információszerzés primer és szekunder forrásokból. Megfigyelés, mérés. Verbális információfeltárás. Irodalomkutatás könyvárban és interneten. Kísérletezés, szimuláció, operációkutatási és játékelméleti módszerek. |
4. | A kutatás méréstechnikai alapjai. Mérési hibák és kiküszöbölésük. Adatskálák típusai és alkalmazásaik. Az adatokat leíró statisztikai alapfogalmak (változók típusai, középérték-, terjedelem és eloszlási típusmutatók). Pontbecslés és intervallumbecslés. Konfidencia-intervallumok meghatározása és alkalmazásuk a változók eltérésének megítélésére. Minta és mintavétel. Reprezentativitás és annak figyelembe vétele a következtetések korlátaira. |
5. | A leíró statisztika módszerei. Változók összehasonlításának módszerei különböző skálákon (korrelációszámítás, kereszttábla-elemzés. Lineáris logisztikus kétváltozós regresszió. |
6. | Gyakorlat témái: |
7. | Statisztikai adatfeltárás és személyiségi jogok. Adott témakörök szakirodalmi feltárása könyvtári (BME könyvtári webes kezelőfelületen) és webes eszközökkel (internetes keresővel). Forgatókönyv készítése interjúhoz. Internetes kérdőívszerkesztés. |
8. | Bevezetés a számítógépes adatelemzésbe (gépkezelés és főbb funkciók megismerése). Táblázatkezelők (excel) használata. Konfidencia-intervallumok meghatározása táblázatkezelővel. |
9. | Korrelációs együttható meghatározása és értelmezése. Kereszttábla-elemzés elvégzése és értelmezése. Lineáris regressziószámítás és az eredmény értelmezése (ez táblázatkezelővel történik). Logisztikus regresszió elvégzése (ez ingyenesen hozzáférhető források online és offline programjai alapján). |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Kata János | mestertanár | kata.janos@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.