I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KUTATÁSMÓDSZERTAN
Azonosító
BMEGT51S585
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
3
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Tóth Péter
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
toth.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 4

Szak: Közoktatási vezető szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A tantárgy célkitűzése, hogy megismertesse a hallgatót a pedagógiai kutatásmódszertan fő módszereivel. Ennek során frissítse fel a hallgató általános számítógépkezelési és informatikai kompetenciáit, tanítsa meg számára az elemzések során felhasznált szoftverek (táblázatkezelők) kezelésének elemeit. Mindezekkel alapozza meg a kutatások és fejlesztések során felhasználható elemző eljárások elsajátítását.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri számítógép és perifériáinak működését, használatának elemeit.
  2. Tájékozott az elemző (táblázatkezelő) programok alapvető szolgáltatásainak funkcióival és tudja azokat használni.
  3. Ismeri kutatások során alkalmazható mérési eljárásokat, azok fő jellemzőit és kapcsolatukat a statisztikai elemzés módszereivel.
  4. Ismeri a statisztikai adatelemzés alapvető, elsősorban leíró statisztikai témaköreinek elméleti alapjait.
Képesség
  1. Képes adatfeltárásra primer és szekunder forrásokból.
  2. Képes meghatározni az adatfeldolgozásra felhasználható statisztikai alapeljárások körét, figyelembe venni azok előnyeit és hátrányait.
  3. Képes az alapvető statisztikai eljárások végrehajtására számítógép segítségével.
  4. Képes az elemzés eredményeinek statisztikai, matematikai és pedagógiai értelmezésére.
Attitűd
  1. A folyamatok, objektumok és személyek értékelésében és minősítésében a szubjektív elemek háttérbe szorítása az objektív módszerek alkalmazásával szemben.
Önállóság és felelősség
  1. Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
  2. Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében és elemzésében.
  3. Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi.

Oktatásmódszertan

Az elméleti ismeretek előadáson történő átadása, a tanult technikai (szoftverkezelési), illetve adatfeltárási, adatelőkészítési és adatelemzési módszerek gyakorlaton és otthoni önálló munkával történő begyakorlása és elsajátítása.

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Varga Lajos: Kutatásmódszertan (Közoktatásvezetői szak jegyzete, Budapest, 2006.)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév során megírt három házi feladat alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

1.-2.-3. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a tantárgyi tudás, az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 34
  • 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 33
  • 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 33
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A foglalkozásokon való részvétel.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88– 95
76– 87
Közepes 63– 75
Elégséges 50– 62
Elégtelen 0- 49

Javítás és pótlás

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 7
házi feladatra felkészülés 16
tanórákra való felkészülés 17
önálló számítógépes gyakorlás 50
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a képzés adottságaihoz igazítva a négy konzultációs időpontnak megfelelő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően az egyes félévek során változhat.

Előadások témái
1. A szemináriumok témái:
2. A kutatás fogalma, csoportosítása cél, módszer, terület szerint. A pedagógiai kutatás sajátosságai, etikai vonatkozásai.
3. Adatfeltáró módszerek. Információszerzés primer és szekunder forrásokból. Megfigyelés, mérés. Verbális információfeltárás. Irodalomkutatás könyvárban és interneten. Kísérletezés, szimuláció, operációkutatási és játékelméleti módszerek.
4. A kutatás méréstechnikai alapjai. Mérési hibák és kiküszöbölésük. Adatskálák típusai és alkalmazásaik. Az adatokat leíró statisztikai alapfogalmak (változók típusai, középérték-, terjedelem és eloszlási típusmutatók). Pontbecslés és intervallumbecslés. Konfidencia-intervallumok meghatározása és alkalmazásuk a változók eltérésének megítélésére. Minta és mintavétel. Reprezentativitás és annak figyelembe vétele a következtetések korlátaira.
5. A leíró statisztika módszerei. Változók összehasonlításának módszerei különböző skálákon (korrelációszámítás, kereszttábla-elemzés. Lineáris logisztikus kétváltozós regresszió.
6. Gyakorlat témái:
7. Statisztikai adatfeltárás és személyiségi jogok. Adott témakörök szakirodalmi feltárása könyvtári (BME könyvtári webes kezelőfelületen) és webes eszközökkel (internetes keresővel). Forgatókönyv készítése interjúhoz. Internetes kérdőívszerkesztés.
8. Bevezetés a számítógépes adatelemzésbe (gépkezelés és főbb funkciók megismerése). Táblázatkezelők (excel) használata. Konfidencia-intervallumok meghatározása táblázatkezelővel.
9. Korrelációs együttható meghatározása és értelmezése. Kereszttábla-elemzés elvégzése és értelmezése. Lineáris regressziószámítás és az eredmény értelmezése (ez táblázatkezelővel történik). Logisztikus regresszió elvégzése (ez ingyenesen hozzáférhető források online és offline programjai alapján).

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kata János mestertanár kata.janos@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.