Programme: Teacher of Economics (4 terms) - with a business instructor qualification, from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 3
Programme: Teacher of Engineering (4 terms) - with a technical instructor qualification, from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 3
Objectives
The main objective of the subject is to recognize the importance of art and aesthetic education in the teaching-learning process and to introduce the application possibilities of experiential pedagogy among high school students. By using the tools of experiential pedagogy, positive changes can be brought about in the students' personality, such as increasing self-confidence, increasing the efficiency of social cooperation, increasing a positive outlook on life, developing conflict resolution skills, strengthening communication skills, developing self-efficacy and making time management more efficient. . The aim of the semester is to show how, regardless of the subject, various works of art can become an integral part of a task or project, which can make learning an experience. The course not only introduces the students to modern and progressive methods, but the teaching-learning techniques used in the classes also help to master experience-oriented pedagogical principles and aspects of positive psychology.
Academic results
Knowledge
- Ismeri az élménypedagógia fogalmát, kialakulását.
- Ismeri az élménypedagógia személyiségre gyakorolt jótékony hatásait.
- Ismeri a korszerű és progresszív tanítási-tanulási módszereket.
Skills
- Képes saját tanulási tevékenységének önálló elemzésére és fejlesztésére.
- Képes gondolatai, élményei, érzései különféle módon történő kifejezésére.
- Képes a tanulás irányítására korszerű eszközökkel és módszerekkel.
- Képes az élmények befogadására.
Attitude
- Nyitott a művészetek befogadására.
- Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Befogadó az újszerű módszerek iránt.
Independence and responsibility
- Önállóan feladatvégzés és problémamegoldás jellemzi.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Teaching methodology
Lectures, group work, peer-learning, individual tasks, project work
Materials supporting learning
- BAGDI Bella – Dezső Anita (2018): Boldogságóra. A pozitív pszichológia lehetőségei a fiatalok személyiségfejlesztésében 14-20 éveseknek. Mental Focus Kiadó, Budapest, ISBN 978-963-12-3870-9
- BAGDY Emőke (2017): PSZICHOfitness gyermekeknek, szülőknek és nevelőknek. Kulcslyuk Kiadó, ISBN 978-615-5281-50-1
- BREDÁCS Alice (2018): A pozitív pszichológia pedagógiai és művészetpedagógiai aspektusai és a pozitív irányzat mozgalommá válása az oktatásban. In: Iskolakultúra, 27. évf., 2018/1-2. sz.
- CSÍKSZENTMIHÁLYI Mihály (2010): FLOW. Az áramlat. A tökéletes élmény pszichológiája.
- Akadémiai Kiadó, Budapest, ISBN 978-963-05-8833-1
- CSÍKSZENTMIHÁLYI Mihály (2008): Kreativitás a flow és a felfedezés avagy a találékonyság pszichológiája. Akadémiai Kiadó, Budapest, ISBN 978-963-05-8746-4
- DEBRECZENI Tibor: Drámajáték és művészeti nevelés. Szakmunkástanulók olvasótáborában. https://epa.oszk.hu/03100/03124/00007/pdf/EPA03124_dpm_1994_1_30-34.pdf (Utolsó letöltés dátuma: 2020.02.28.)
- KEN Robinson – Lou Aronica (2018): Kreatív iskolák. HVG Kiadó Zrt. Budapest, ISBN 978-963-304-551-0
- MACZÁK Ibolya: A művészettel nevelés varázslatos pedagógiai eszköz lehet. http://tantrend.hu/hir/muveszettel-neveles-varazslatos-pedagogiai-eszkoz-lehet (Utolsó letöltés dátuma: 2020. március 1.)
- MÁTYÁS Jenő – SZÜCSNÉ Boros Terézia: Tapasztalatok az iskolai művészeti nevelésről. https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/tapasztalatok-az-iskolai-muveszeti-nevelesrol (Utolsó letöltés dátuma: 2020.03.01.)
- SELIGMAN Martin (2012): Az optimista gyermek. Akadémiai Kiadó, Budapest. ISBN 978-963-059-269-7
- TRENCSÉNYI László: Művészetpedagógia. Elmélet, tanterv, módszer. Budapest. Okker Kiadó. 2000.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során megírt három zárthelyi dolgozat eredménye alapján. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A félév értékelése egy beadandó projektfeladat alapján történik. A projektfeladat prezentálásakor arról is számot kell adni, hogy a hallgató az órákon hallottakat a gyakorlatban is képes alkalmazni.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Órákon való részvétel: 50
- Beadandó dolgozat: 50
- összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 88–95 |
Good | 76-87 |
Satisfactory | 63-75 |
Pass | 50-62 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
A zárthelyi dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
zh-ra történő felkészülés | 48 |
egyéb felkészülés | 14 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.
Topics covered during the term
Lecture topics | |
---|---|
1. | Presentation of the objectives of the course. Description of the requirements. Agreeing on content ideas. Discussion of tasks. Dating games. |
2. | The place and role of experiential pedagogy in education |
3. | Team building and community development tasks |
4. | Possibilities of experiential forms of education in teaching high school students |
5. | Creative occupation (art activities) |
6. | Motivational tasks, their application among students |
7. | Facing the difficulties of the teaching career with the help of situational exercises |
8. | The importance of positive experiences (conversation, case discussion) |
9. | Getting to know and practicing anxiety-relieving techniques |
10. | The role of coping in a person's life (discussion, exercises) |
11. | The importance of gratitude in the personality development of the young generation (discussion, group work) |
12. | The importance of optimism (group work, discussion) |
13. | Evaluation of the semester |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Berzsenyi Emese | egyetemi adjunktus | berzsenyi.emese@gtk.bme.hu |