Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
ÉLMÉNYPEDAGÓGIA
Azonosító
BMEGT51M586
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
9
Gyakorlat
5
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Tóth Péter
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
toth.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - tanár végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - tanár végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 580.559/2/2020 számú határozatával, érvényes 2020. szeptember 1-től.

Célkitűzések

A tantárgy fő célkitűzése a művészeti és az esztétikai nevelés tanítási-tanulási folyamatban való fontosságának felismertetése és az élménypedagógia középiskolások körében való alkalmazási lehetőségeinek megismertetése. Az élménypedagógia eszközeinek használatával a tanulók személyiségében olyan pozitív jellegű változások idézhetők elő, mint az önbizalom erősödése, a társas együttműködés hatékonyságának növelése, a pozitív életszemlélet fokozása, a konfliktusmegoldó készség fejlesztése, a kommunikációs készségek erősítése, az én-hatékonyság kialakítása és az időkezelés hatékonyabbá tétele. A félév célja megmutatni, hogy tantárgytól függetlenül miként válhatnak a különféle művészeti alkotások szerves részévé egy-egy olyan feladatnak, projektmunkának, ami a tanulást élményszerűvé teheti. A kurzus nem csak a korszerű és progresszív módszerekkel ismerteti meg a hallgatókat, hanem az órákon alkalmazott tanítási-tanulási technikák is segítik az élményközpontú pedagógiai elvek és a pozitív pszichológia aspektusainak elsajátítását.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri az élménypedagógia fogalmát, kialakulását.
  2. Ismeri az élménypedagógia személyiségre gyakorolt jótékony hatásait.
  3. Ismeri a korszerű és progresszív tanítási-tanulási módszereket.
Képesség
  1. Képes saját tanulási tevékenységének önálló elemzésére és fejlesztésére.
  2. Képes gondolatai, élményei, érzései különféle módon történő kifejezésére.
  3. Képes a tanulás irányítására korszerű eszközökkel és módszerekkel.
  4. Képes az élmények befogadására.
Attitűd
  1. Nyitott a művészetek befogadására.
  2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Befogadó az újszerű módszerek iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan feladatvégzés és problémamegoldás jellemzi.
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, csoportmunka, peer-learning, egyéni feladatok, projektmunka

Tanulástámogató anyagok

  • BAGDI Bella – Dezső Anita (2018): Boldogságóra. A pozitív pszichológia lehetőségei a fiatalok személyiségfejlesztésében 14-20 éveseknek. Mental Focus Kiadó, Budapest, ISBN 978-963-12-3870-9
  • BAGDY Emőke (2017): PSZICHOfitness gyermekeknek, szülőknek és nevelőknek. Kulcslyuk Kiadó, ISBN 978-615-5281-50-1
  • BREDÁCS Alice (2018): A pozitív pszichológia pedagógiai és művészetpedagógiai aspektusai és a pozitív irányzat mozgalommá válása az oktatásban. In: Iskolakultúra, 27. évf., 2018/1-2. sz.
  • CSÍKSZENTMIHÁLYI Mihály (2010): FLOW. Az áramlat. A tökéletes élmény pszichológiája.
  • Akadémiai Kiadó, Budapest, ISBN 978-963-05-8833-1
  • CSÍKSZENTMIHÁLYI Mihály (2008): Kreativitás a flow és a felfedezés avagy a találékonyság pszichológiája. Akadémiai Kiadó, Budapest, ISBN 978-963-05-8746-4
  • DEBRECZENI Tibor: Drámajáték és művészeti nevelés. Szakmunkástanulók olvasótáborában. https://epa.oszk.hu/03100/03124/00007/pdf/EPA03124_dpm_1994_1_30-34.pdf (Utolsó letöltés dátuma: 2020.02.28.)
  • KEN Robinson – Lou Aronica (2018): Kreatív iskolák. HVG Kiadó Zrt. Budapest, ISBN 978-963-304-551-0
  • MACZÁK Ibolya: A művészettel nevelés varázslatos pedagógiai eszköz lehet. http://tantrend.hu/hir/muveszettel-neveles-varazslatos-pedagogiai-eszkoz-lehet (Utolsó letöltés dátuma: 2020. március 1.)
  • MÁTYÁS Jenő – SZÜCSNÉ Boros Terézia: Tapasztalatok az iskolai művészeti nevelésről. https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/tapasztalatok-az-iskolai-muveszeti-nevelesrol (Utolsó letöltés dátuma: 2020.03.01.)
  • SELIGMAN Martin (2012): Az optimista gyermek. Akadémiai Kiadó, Budapest. ISBN 978-963-059-269-7
  • TRENCSÉNYI László: Művészetpedagógia. Elmélet, tanterv, módszer. Budapest. Okker Kiadó. 2000.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során megírt három zárthelyi dolgozat eredménye alapján. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A félév értékelése egy beadandó projektfeladat alapján történik.. A projektfeladat prezentálásakor arról is számot kell adni, hogy a hallgató az órákon hallottakat a gyakorlatban is képes alkalmazni. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. nincs

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Órákon való részvétel: 50%
  • Beadandó dolgozat: 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles 87–100
75-87
Közepes 62-75
Elégséges 40-62
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

A zárthelyi dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
zh-ra történő felkészülés
egyéb felkészülés
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020.06.24-én, érvényes 2020.09.01-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. A kurzus céljainak bemutatása. A követelmények ismertetése. A tartalomra vonatkozó elképzelések egyeztetése. A feladatok megbeszélése. Ismerkedést segítő játékok.
2. Az élménypedagógia helye és szerepe a nevelésben
3. Csapatépítő, közösségfejlesztő feladatok
4. Élményszerű oktatási formák lehetőségei a középiskolások tanításában
5. Kreatív foglalkozás (művészeti tevékenységek)
6. Motivációs feladatok, alkalmazásuk a tanulók körében
7. A pedagóguspálya nehézségeivel való szembenézés a szituációs gyakorlatok segítségével
8. A pozitív élmények fontossága (beszélgetés, esetmegbeszélés)
9. Szorongást oldó technikák megismerése, gyakorlása
10. A megküzdés szerepe az ember életében (beszélgetés, gyakorlatok)
11. A hála jelentősége a fiatal generáció személyiségfejlődésében (beszélgetés, csoportmunka)
12. Az optimizmus fontossága (csoportmunka, megbeszélés)
13. A félév értékelése

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.