Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tantárgy fő célkitűzése a művészeti és az esztétikai nevelés tanítási-tanulási folyamatban való fontosságának felismertetése és az élménypedagógia középiskolások körében való alkalmazási lehetőségeinek megismertetése. Az élménypedagógia eszközeinek használatával a tanulók személyiségében olyan pozitív jellegű változások idézhetők elő, mint az önbizalom erősödése, a társas együttműködés hatékonyságának növelése, a pozitív életszemlélet fokozása, a konfliktusmegoldó készség fejlesztése, a kommunikációs készségek erősítése, az én-hatékonyság kialakítása és az időkezelés hatékonyabbá tétele. A félév célja megmutatni, hogy tantárgytól függetlenül miként válhatnak a különféle művészeti alkotások szerves részévé egy-egy olyan feladatnak, projektmunkának, ami a tanulást élményszerűvé teheti. A kurzus nem csak a korszerű és progresszív módszerekkel ismerteti meg a hallgatókat, hanem az órákon alkalmazott tanítási-tanulási technikák is segítik az élményközpontú pedagógiai elvek és a pozitív pszichológia aspektusainak elsajátítását.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri az élménypedagógia fogalmát, kialakulását.
- Ismeri az élménypedagógia személyiségre gyakorolt jótékony hatásait.
- Ismeri a korszerű és progresszív tanítási-tanulási módszereket.
Képesség
- Képes saját tanulási tevékenységének önálló elemzésére és fejlesztésére.
- Képes gondolatai, élményei, érzései különféle módon történő kifejezésére.
- Képes a tanulás irányítására korszerű eszközökkel és módszerekkel.
- Képes az élmények befogadására.
Attitűd
- Nyitott a művészetek befogadására.
- Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Befogadó az újszerű módszerek iránt.
Önállóság és felelősség
- Önállóan feladatvégzés és problémamegoldás jellemzi.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Oktatásmódszertan
Előadások, csoportmunka, peer-learning, egyéni feladatok, projektmunka
Tanulástámogató anyagok
- BAGDI Bella – Dezső Anita (2018): Boldogságóra. A pozitív pszichológia lehetőségei a fiatalok személyiségfejlesztésében 14-20 éveseknek. Mental Focus Kiadó, Budapest, ISBN 978-963-12-3870-9
- BAGDY Emőke (2017): PSZICHOfitness gyermekeknek, szülőknek és nevelőknek. Kulcslyuk Kiadó, ISBN 978-615-5281-50-1
- BREDÁCS Alice (2018): A pozitív pszichológia pedagógiai és művészetpedagógiai aspektusai és a pozitív irányzat mozgalommá válása az oktatásban. In: Iskolakultúra, 27. évf., 2018/1-2. sz.
- CSÍKSZENTMIHÁLYI Mihály (2010): FLOW. Az áramlat. A tökéletes élmény pszichológiája.
- Akadémiai Kiadó, Budapest, ISBN 978-963-05-8833-1
- CSÍKSZENTMIHÁLYI Mihály (2008): Kreativitás a flow és a felfedezés avagy a találékonyság pszichológiája. Akadémiai Kiadó, Budapest, ISBN 978-963-05-8746-4
- DEBRECZENI Tibor: Drámajáték és művészeti nevelés. Szakmunkástanulók olvasótáborában. https://epa.oszk.hu/03100/03124/00007/pdf/EPA03124_dpm_1994_1_30-34.pdf (Utolsó letöltés dátuma: 2020.02.28.)
- KEN Robinson – Lou Aronica (2018): Kreatív iskolák. HVG Kiadó Zrt. Budapest, ISBN 978-963-304-551-0
- MACZÁK Ibolya: A művészettel nevelés varázslatos pedagógiai eszköz lehet. http://tantrend.hu/hir/muveszettel-neveles-varazslatos-pedagogiai-eszkoz-lehet (Utolsó letöltés dátuma: 2020. március 1.)
- MÁTYÁS Jenő – SZÜCSNÉ Boros Terézia: Tapasztalatok az iskolai művészeti nevelésről. https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/tapasztalatok-az-iskolai-muveszeti-nevelesrol (Utolsó letöltés dátuma: 2020.03.01.)
- SELIGMAN Martin (2012): Az optimista gyermek. Akadémiai Kiadó, Budapest. ISBN 978-963-059-269-7
- TRENCSÉNYI László: Művészetpedagógia. Elmélet, tanterv, módszer. Budapest. Okker Kiadó. 2000.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során megírt három zárthelyi dolgozat eredménye alapján. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A félév értékelése egy beadandó projektfeladat alapján történik. A projektfeladat prezentálásakor arról is számot kell adni, hogy a hallgató az órákon hallottakat a gyakorlatban is képes alkalmazni.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órákon való részvétel: 50
- Beadandó dolgozat: 50
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 88–95 |
Jó | 76-87 |
Közepes | 63-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A zárthelyi dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
zh-ra történő felkészülés | 48 |
egyéb felkészülés | 14 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | A kurzus céljainak bemutatása. A követelmények ismertetése. A tartalomra vonatkozó elképzelések egyeztetése. A feladatok megbeszélése. Ismerkedést segítő játékok. |
2. | Az élménypedagógia helye és szerepe a nevelésben |
3. | Csapatépítő, közösségfejlesztő feladatok |
4. | Élményszerű oktatási formák lehetőségei a középiskolások tanításában |
5. | Kreatív foglalkozás (művészeti tevékenységek) |
6. | Motivációs feladatok, alkalmazásuk a tanulók körében |
7. | A pedagóguspálya nehézségeivel való szembenézés a szituációs gyakorlatok segítségével |
8. | A pozitív élmények fontossága (beszélgetés, esetmegbeszélés) |
9. | Szorongást oldó technikák megismerése, gyakorlása |
10. | A megküzdés szerepe az ember életében (beszélgetés, gyakorlatok) |
11. | A hála jelentősége a fiatal generáció személyiségfejlődésében (beszélgetés, csoportmunka) |
12. | Az optimizmus fontossága (csoportmunka, megbeszélés) |
13. | A félév értékelése |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Berzsenyi Emese | egyetemi adjunktus | berzsenyi.emese@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.