Célkitűzések
A tantárgy célja felkészíteni a hallgatókat, hogy megismerjék a sikeres innovatív vállalkozásokat (röviden: startupokat) és képesek legyenek a jövőben maguk is ilyen vállalkozásokat létrehozni. A félév során a hallgatók részletesen megismerik az innovatív vállalkozások indításához és korai működtetéséhez szükséges sikerkritériumokat, beleértve a vállalkozások fogalomrendszerét, módszertani eszközeit. A kurzus négy fontos kérdésre keres választ • Miért érdemes felkészülni vállalkozásindításra, ha bőven van álláslehetőség? (karrier kihívás) • Miért indítsunk vállalkozást egy nem túl vállalkozóbarát világban? (társadalmi kihívás) • Miért érdemes vállalkozási ismereteket szerezni, ha úgyse akarok vállalkozni? (intellektuális kihívás) • Hogyan érdemes vállalkozni, ha vállalkozni akarunk? (vállalkozói kihívás) Az órákat egyrészt oktató-vállalkozók tartják, de számos sikeres hazai vállalkozó, mint vendégelőadó is beszámol a tapasztalatairól, a piaci környezetről, a vállalkozási „létforma” kihívásairól és örömeiről A tantárgy kiegészíthető a Startup Menedzsment (BMEGT20V103) kurzus felvételével, ami az itt elhangzottakat gyakorlati órákon mélyíti el.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a vállalkozások típusait (startup, termék létrehozás és értékesítés, szolgáltatás nyújtás, tanácsadás, társadalmi vállalkozás, stb.) és azok eltérő jellemzőit.
- Ismeri az innovatív vállalkozások sikerkritériumait.
- Ismeri a vállalkozások működésének általánosan használt fogalomrendszerét, modern szóhasználatát (startup, validálás, lean módszertanok, pivot, pitchelés, stb.).
- Ismeri a startupok alapításának módszertani eszközeit: üzleti koncepció térkép, pretotípus, MVP, MVBP, felderítő piackutatás, projekt menedzsment, kockázatelemzés, pénzügyi kalkulációk.
Képesség
- Képes különbséget tenni az egyes vállalkozási ötletek között, hogy melyik milyen megoldásokat követel.
- Képes a hallgató eldönteni, hogy a saját habitusa, ill. karrier céljai milyen módon kapcsolódnak a vállalkozásokhoz.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Proaktívan, folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását.
Önállóság és felelősség
- Képes önállóan értékelni egy felmerült vállalkozási ötlet „jóságát”, azaz megvalósíthatóságát, profittermelő képességét, várható eredményességét.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció elsősorban szóban. Vendégelőadók. Ajánlott olvasmányok.
Tanulástámogató anyagok
- Elhangzott tananyag és diák, amelyek a tantárgyhoz kapcsolódó Moodle oldalról az előadások után letölthetők. A Moodle oldalon megtalálható vállalkozási esetpéldák, és más oktatási segédanyagok. - Curriculum and slides can be downloaded from the Moodle page related to the subject after the lectures. Moodle has business case studies and other educational resources.
- https://edu.gtk.bme.hu
- Vecsenyi J., Petheő A.: Vállalkozz okosan!, HVG Kiadó, 2017. (ajánlott olvasmány) – (recommended material)
- A www.vallalkozasindito.hu portál módszertani segédletei. - Methodological materials of the www.vallalkozasindito.hu portal.
- További letölthető oktatási segédletek. - Additional downloadable educational materials.
Általános szabályok
A hallgatók a karriercéljaik és a várható munkaterhelésük figyelembevételével a kurzust az alábbi három módon tudják teljesíteni: A. Az írásbeli, tesztalapú, félévvégi összegző tanulmányi teljesítményértékelés (ZH) teljesítésével, ahol a megszerezhető maximum 100 pontból legalább 51 pontot kell elérni a tárgy teljesítéséhez. A hallgató aktív részvétellel és (az előadás során emlékeztetőnek nevezett) házi feladatok teljesítésével (a félév során 4-8 alkalommal) további pontokat tud szerezni. B. „Sunday hiker” – Ezt a lehetőséget annak a hallgatónak ajánljuk, aki érdeklődik a vállalkozások iránt, de nem vállalna csoportban teljesítendő, gyakorlati tapasztalatszerzéssel járó plusz munkát, amit a Startup VIP (Startup menedzsment BMEGT20V103 vagy BMEGT20V104 kurzusok) jelent. Ebben az esetben a hallgató az első órán közölt határidő előtt leadja az előírt 4, saját maga által kidolgozott feladatot (20+20+20+40, összesen tehát 100 pont, ezek az előadásokon részvétellel és az ott megszerzett ismeretekkel elkészíthetőek). A hallgató aktív részvétellel és (az előadás során emlékeztetőnek nevezett) házi feladatok teljesítésével (a félév során 4-8 alkalommal) további pontokat tud szerezni, amely hozzáadódik a 4 dokumentum elkészítésével szerzettekhez. A 4 feladat az alábbi: BMC vagy ÜKT (20 pont), VPC (20 pont), piackutatási terv (20 pont), pitchdeck vagy felvett videopitch (40 pont). C. „Easy rider” – A StartupVIP hallgatók opcionálisan felvehetik a Startup Menedzsment tárgyat (BMEGT20V103 vagy BMEGT20V104) is, amelynek teljesítése nem jelent pluszmunkát az ún. „Startup VIP” (vállalkozásindítási program) teljesítéséhez képest. Ebben az esetben a hallgató megajánlott jegyet kap a Startup VIP részvétele és az ott kifejtett teljesítménye alapján. (A Startup VIP egy olyan workshop-sorozat, ahol a hallgatók csoportban dolgozzák ki valódi vállalkozási ötletüket, és közben készítik el – többek között azokat – a dokumentumokat, amelyeket a Sunday Hiker teljesítési mód során egyedül kell kidolgozni és leadni.) Ezt a teljesítési lehetőséget a 2. oktatási hét végéig választhatja a hallgató, utána már csak az első teljesítési forma lehetséges számára.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés („előadás” aktív részvétel): fakultatív teljesítményértékelés, amely során a hallgató az órai részvételért – előre nem meghirdetett alkalmakon – pontot kap, alkalmanként 3-3 pont értékben. 2. Részteljesítmény-értékelés („emlékeztető” házi feladat): fakultatív teljesítményértékelés, amely során a hallgató úgynevezett 1 oldalas emlékeztető megírásáért és határidőre való beküldéséért alkalmanként 3-3 pont értékben pluszpontot kaphat. A pluszpontok csak a min. 50% teljesítését követően kerülnek hozzáadásra a pontszámhoz. A. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (ZH): az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. Ezen a teljesítményértékelésen minimum 51 pontot szükséges elérni ahhoz, hogy a további szerzett pontok (aktív részvétel, házi feladat) hozzáadódjanak a ZH ponthoz. B. Részteljesítmény-értékelés („easy rider” házi feladat): fakultatív teljesítményértékelés, amely során a hallgató több féléves feladatot végez el, és azt időben beküldi. Ezt a feladatot a hallgatók csoportban dolgozva végzik el, aktív részvétellel „Startup VIP” workshopokon. E teljesítés részletes követelményeit a BMEGT20V103 és BMEGT20V104 tantárgyi adatlapok tartalmazzák. C. Részteljesítmény-értékelés („Sunday hiker”): a) BMC vagy ÜKT (20 pont) – a vállalkozási ötlet több fontos aspektust érintő, kidolgozott formája b) VPC (20 pont) – az ún. értékajánlat kidolgozott formája, c) piackutatási terv (20 pont) – a rendelkezésre álló template kitöltésével teljesíthető feladat: a választott módszertani eszközöket, a legfontosabb kérdéseket, a kutatásba bevont minta nagyságát és összetételét, valamint a kivitelezés menetrendjét rögzíti, d) pitchdeck vagy felvett videopitch (40 pont) – a féléves munka prezentációja max. 5 percben. A 4 feladatból minimum követelmény 3 feladat leadása.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- ZH/Sunday hiker/Easy rider: 100
- Pluszpontok: 30
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 86–90 |
Jó | 76–85 |
Közepes | 63–75 |
Elégséges | 50–62,5 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a félév során egyszer pótolható, illetve javítható. A javítás során a magasabb megszerzett pontszámot vesszük figyelembe. A „Sunday hiker” feladatok jellegükből adódóan nem pótolhatóak. A pluszpontszerzési feladatok jellegükből adódóan nem pótolhatóak. Az „Easy rider” feladatokat teljesítését és pótlását a BMEGT20V103 és BMEGT20V104 TAD-ok tartalmazzák.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
Teljesítményértékelésre való felkészülés | 32 |
Összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 03.04-én. Érvényes 2024. 03.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok leírásaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Tájékoztatás a tantárgyról és bevezetés a vállalkozásokba. |
2. | Siker és sikertelenség |
3. | A vállalkozási ötletek generálása, modellezése |
4. | Piacfelderítő kutatás és ötletvalidáló piackutatás, avagy a feltételezések igazolása |
5. | Kutatási esettanulmányok |
6. | Termékfejlesztés |
7. | Kiberbiztonság és adatvédelem |
8. | Marketing |
9. | Kommunikáció, PR |
10. | Finanszírozás, tőkebevonás |
11. | Pitch és prezentáció |
12. | Cégalapítás és iparjogvédelem |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Dehelán Gábor | innovációmenedzsment szakértő | dehelan.gabor@bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.