Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
INNOVATÍV VÁLLALKOZÁSOK INDÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE
Azonosító
BMEGT20V100
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Danyi Pál
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
danyi.pal@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége

Célkitűzések

A tantárgy célja felkészíteni a hallgatókat, hogy megismerjék a sikeres innovatív vállalkozásokat (röviden: startupokat) és képesek legyenek a jövőben maguk is ilyen vállalkozásokat létrehozni. A félév során a hallgatók részletesen megismerik az innovatív vállalkozások indításához és korai működtetéséhez szükséges sikerkritériumokat, beleértve a vállalkozások fogalomrendszerét, módszertani eszközeit. A kurzus négy fontos kérdésre keres választ • Miért érdemes felkészülni vállalkozásindításra, ha bőven van álláslehetőség? (karrier kihívás) • Miért indítsunk vállalkozást egy nem túl vállalkozóbarát világban? (társadalmi kihívás) • Miért érdemes vállalkozási ismereteket szerezni, ha úgyse akarok vállalkozni? (intellektuális kihívás) • Hogyan érdemes vállalkozni, ha vállalkozni akarunk? (vállalkozói kihívás) Az órákat egyrészt oktató-vállalkozók tartják, de számos sikeres hazai vállalkozó, mint vendégelőadó is beszámol a tapasztalatairól, a piaci környezetről, a vállalkozási „létforma” kihívásairól és örömeiről A tantárgy kiegészíthető a Startup Menedzsment (BMEGT20V103) kurzus felvételével, ami az itt elhangzottakat gyakorlati órákon mélyíti el.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a vállalkozások típusait (startup, termék létrehozás és értékesítés, szolgáltatás nyújtás, tanácsadás, társadalmi vállalkozás, stb.) és azok eltérő jellemzőit.
  2. Ismeri az innovatív vállalkozások sikerkritériumait.
  3. Ismeri a vállalkozások működésének általánosan használt fogalomrendszerét, modern szóhasználatát (startup, validálás, lean módszertanok, pivot, pitchelés, stb.).
  4. Ismeri a startupok alapításának módszertani eszközeit: üzleti koncepció térkép, pretotípus, MVP, MVBP, felderítő piackutatás, projekt menedzsment, kockázatelemzés, pénzügyi kalkulációk.
Képesség
  1. Képes különbséget tenni az egyes vállalkozási ötletek között, hogy melyik milyen megoldásokat követel.
  2. Képes a hallgató eldönteni, hogy a saját habitusa, ill. karrier céljai milyen módon kapcsolódnak a vállalkozásokhoz.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Proaktívan, folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását.
Önállóság és felelősség
  1. Képes önállóan értékelni egy felmerült vállalkozási ötlet „jóságát”, azaz megvalósíthatóságát, profittermelő képességét, várható eredményességét.
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció elsősorban szóban. Vendégelőadók. Ajánlott olvasmányok.

Tanulástámogató anyagok

  • Elhangzott tananyag és diák, amelyek a tantárgyhoz kapcsolódó Moodle oldalról az előadások után letölthetők. A Moodle oldalon megtalálható vállalkozási esetpéldák, és más oktatási segédanyagok. - Curriculum and slides can be downloaded from the Moodle page related to the subject after the lectures. Moodle has business case studies and other educational resources.
  • https://edu.gtk.bme.hu
  • Vecsenyi J., Petheő A.: Vállalkozz okosan!, HVG Kiadó, 2017. (ajánlott olvasmány) – (recommended material)
  • A www.vallalkozasindito.hu portál módszertani segédletei. - Methodological materials of the www.vallalkozasindito.hu portal.
  • További letölthető oktatási segédletek. - Additional downloadable educational materials.

Általános szabályok

A hallgatók a karriercéljaik és a várható munkaterhelésük figyelembevételével a kurzust az alábbi három módon tudják teljesíteni: A. Az írásbeli, tesztalapú, félévvégi összegző tanulmányi teljesítményértékelés (ZH) teljesítésével, ahol a megszerezhető maximum 100 pontból legalább 51 pontot kell elérni a tárgy teljesítéséhez. A hallgató aktív részvétellel és (az előadás során emlékeztetőnek nevezett) házi feladatok teljesítésével (a félév során 4-8 alkalommal) további pontokat tud szerezni. B. „Sunday hiker” – Ezt a lehetőséget annak a hallgatónak ajánljuk, aki érdeklődik a vállalkozások iránt, de nem vállalna csoportban teljesítendő, gyakorlati tapasztalatszerzéssel járó plusz munkát, amit a Startup VIP (Startup menedzsment BMEGT20V103 vagy BMEGT20V104 kurzusok) jelent. Ebben az esetben a hallgató az első órán közölt határidő előtt leadja az előírt 4, saját maga által kidolgozott feladatot (20+20+20+40, összesen tehát 100 pont, ezek az előadásokon részvétellel és az ott megszerzett ismeretekkel elkészíthetőek). A hallgató aktív részvétellel és (az előadás során emlékeztetőnek nevezett) házi feladatok teljesítésével (a félév során 4-8 alkalommal) további pontokat tud szerezni, amely hozzáadódik a 4 dokumentum elkészítésével szerzettekhez. A 4 feladat az alábbi: BMC vagy ÜKT (20 pont), VPC (20 pont), piackutatási terv (20 pont), pitchdeck vagy felvett videopitch (40 pont). C. „Easy rider” – A StartupVIP hallgatók opcionálisan felvehetik a Startup Menedzsment tárgyat (BMEGT20V103 vagy BMEGT20V104) is, amelynek teljesítése nem jelent pluszmunkát az ún. „Startup VIP” (vállalkozásindítási program) teljesítéséhez képest. Ebben az esetben a hallgató megajánlott jegyet kap a Startup VIP részvétele és az ott kifejtett teljesítménye alapján. (A Startup VIP egy olyan workshop-sorozat, ahol a hallgatók csoportban dolgozzák ki valódi vállalkozási ötletüket, és közben készítik el – többek között azokat – a dokumentumokat, amelyeket a Sunday Hiker teljesítési mód során egyedül kell kidolgozni és leadni.) Ezt a teljesítési lehetőséget a 2. oktatási hét végéig választhatja a hallgató, utána már csak az első teljesítési forma lehetséges számára.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés („előadás” aktív részvétel): fakultatív teljesítményértékelés, amely során a hallgató az órai részvételért – előre nem meghirdetett alkalmakon – pontot kap, alkalmanként 3-3 pont értékben. 2. Részteljesítmény-értékelés („emlékeztető” házi feladat): fakultatív teljesítményértékelés, amely során a hallgató úgynevezett 1 oldalas emlékeztető megírásáért és határidőre való beküldéséért alkalmanként 3-3 pont értékben pluszpontot kaphat. A pluszpontok csak a min. 50% teljesítését követően kerülnek hozzáadásra a pontszámhoz. A. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (ZH): az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. Ezen a teljesítményértékelésen minimum 51 pontot szükséges elérni ahhoz, hogy a további szerzett pontok (aktív részvétel, házi feladat) hozzáadódjanak a ZH ponthoz. B. Részteljesítmény-értékelés („easy rider” házi feladat): fakultatív teljesítményértékelés, amely során a hallgató több féléves feladatot végez el, és azt időben beküldi. Ezt a feladatot a hallgatók csoportban dolgozva végzik el, aktív részvétellel „Startup VIP” workshopokon. E teljesítés részletes követelményeit a BMEGT20V103 és BMEGT20V104 tantárgyi adatlapok tartalmazzák. C. Részteljesítmény-értékelés („Sunday hiker”): a) BMC vagy ÜKT (20 pont) – a vállalkozási ötlet több fontos aspektust érintő, kidolgozott formája b) VPC (20 pont) – az ún. értékajánlat kidolgozott formája, c) piackutatási terv (20 pont) – a rendelkezésre álló template kitöltésével teljesíthető feladat: a választott módszertani eszközöket, a legfontosabb kérdéseket, a kutatásba bevont minta nagyságát és összetételét, valamint a kivitelezés menetrendjét rögzíti, d) pitchdeck vagy felvett videopitch (40 pont) – a féléves munka prezentációja max. 5 percben. A 4 feladatból minimum követelmény 3 feladat leadása.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • ZH/Sunday hiker/Easy rider: 100
  • Pluszpontok: 30
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 86–90
76–85
Közepes 63–75
Elégséges 50–62,5
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a félév során egyszer pótolható, illetve javítható. A javítás során a magasabb megszerzett pontszámot vesszük figyelembe. A „Sunday hiker” feladatok jellegükből adódóan nem pótolhatóak. A pluszpontszerzési feladatok jellegükből adódóan nem pótolhatóak. Az „Easy rider” feladatokat teljesítését és pótlását a BMEGT20V103 és BMEGT20V104 TAD-ok tartalmazzák.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórákon 28
Teljesítményértékelésre való felkészülés 32
Összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 03.04-én. Érvényes 2024. 03.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok leírásaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Tájékoztatás a tantárgyról és bevezetés a vállalkozásokba.
2. Siker és sikertelenség
3. A vállalkozási ötletek generálása, modellezése
4. Piacfelderítő kutatás és ötletvalidáló piackutatás, avagy a feltételezések igazolása
5. Kutatási esettanulmányok
6. Termékfejlesztés
7. Kiberbiztonság és adatvédelem
8. Marketing
9. Kommunikáció, PR
10. Finanszírozás, tőkebevonás
11. Pitch és prezentáció
12. Cégalapítás és iparjogvédelem

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Dehelán Gábor innovációmenedzsment szakértő dehelan.gabor@bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.