Programme: Teacher of Engineering (4 terms) - from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 3
Programme: Teacher of Economics (4 terms) - from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 3
Objectives
The purpose of the subject is to inform and prepare the candidates for the preparation of the teacher's portfolio, to prepare the candidates for the preparation of the same e-portfolio, its presentation and evaluation. Theoretical and empirical processing of the chosen topic (according to the departmental guidelines).
Academic results
Knowledge
- Knows the principles and methodology of planning the pedagogical process.
 - Understands the tasks related to creating a portfolio.
 - Know how to compile the e-portfolio.
 
Skills
- Able to cooperate with mentor teachers and specialist teachers in collecting portfolio documents.
 - Able to logically organize collected documents.
 - Able to reflectively evaluate the portfolio.
 
Attitude
- Considers the conscious planning of the pedagogical process and the preparation of the portfolio important.
 - Willing to cooperate with mentor teachers and specialist teachers.
 - His reflective self-evaluation develops.
 
Independence and responsibility
- Suitable for independent planning and implementation of e-portfolio creation.
 - Feels responsible for the quality of the pedagogical work and the portfolio.
 
Teaching methodology
Case discussion and reflective analysis. Individual and group work.
Materials supporting learning
- 1. Falus Iván - Kimmel Magdolna (2009): A portfolió Gondolat Kiadó
 - 2. Hollósi Hajnalka Zsuzsanna – Szabó Antal: Tanári portfolió http://www.nyf.hu/bgytk/sites/www.nyf.hu.bgytk/files/docs/06_tanari_portfolio.pdf
 - 3. Kimmel Magdolna (2002): A refletív gyakorlat gyökerei Pedagógusképzés 2002.3.120-123.p.
 - 4. Szabóné dr. Berki Éva (2015): Mentori keretek - mentori szerepek - mentori feladatok
 - 5. http://kozokos.moodle,appi.bme.hu/mod/folder/view,php?id=25466
 - 6. Szivák Judit: A reflektív gondolkodás fejlesztése Gondolat Kiadói Kör 2003. Budapest ISBN 963 9500 61 5
 
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy beadandó dolgozat, egy sikeresen megírt zárthelyi dolgozat és a gyakorlatokon tanúsított aktivitás összesített eredménye alapján történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): tanulás támogatása, szervezése és irányítása -, a kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi dolgozat, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): tanulás támogatása, szervezése és irányítása -, a kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a foglalkozásokon, ideértve a házi feladatként elkészített beadandó dolgozat egyéni és/vagy csoportos prezentáció keretében történő bemutatását, az oktatóval és a hallgatói csoporttal történő megvitatását. Az egységes értékelési elveket a tantárgy oktatója határozza meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. záróvizsga
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. részteljesítmény értékelés (házi feladat): 40
 - 2. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 30
 - Összesen: 70
 
Percentage of exam elements within the rating
- vizsga: 30
 - évközi eredmények beszámítása: 70
 - összesen: 100
 
Issuing grades
| % | |
|---|---|
| Excellent | 95-100 | 
| Very good | 87-94 | 
| Good | 75-86 | 
| Satisfactory | 62-74 | 
| Pass | 50-61 | 
| Fail | 0-49 | 
Retake and late completion
1) A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható. A tanárképzés viszonylatában nincsenek kihagyható értékelési folyamatok. A részteljesítmény értékelése csak minden feladategység teljesülésével valósítható meg.
Coursework required for the completion of the subject
| Nature of work | Number of sessions per term | 
|---|---|
| részvétel a kontakt tanórákon | 28 | 
| elméleti egység kidolgozása | 20 | 
| mentorral folytatott konzultáció | 2 | 
| egyéb, összetett felkészülési tevékenység | 10 | 
| összesen | 60 | 
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
| Lecture topics | |
|---|---|
| 1. | Information about the goals, tasks, requirements and importance of writing and applying the portfolio | 
| 2. | Discussion of the units of the portfolio, thematics and methodology. I. | 
| 3. | Discussion, thematics, and methodology of the units of the portfolio. II. | 
| 4. | Discussion, thematics, and methodology of the units of the portfolio. III. | 
| 5. | Discussion of the units of the portfolio, thematics and methodology. IV. | 
| 6. | Professional documentation of activities and experiences to promote individual professional development. | 
| 7. | Closing of the semester. Presentation of the objectives of the subject. Discussion of the tasks of the semester. | 
Additional lecturers
| Name | Position | Contact details | 
|---|---|---|
| Dr. Bükki Eszter | bukki.eszer@gtk.bme.hu | |
| Dr. Szandi-Varga Péter | szandi-varga.peter@gtk.bme.hu | |
| Dr. Manojlovic Heléna | manojlovic.helena@gtk.bme.hu | |
| Dr. Kanczné Dr. Nagy Katalin | kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu | |
| Dr. Kattein-Pornói Rita |