I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
PORTFÓLIÓ I.
Azonosító
BMEGT51M597
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
28
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Berzsenyi Emese
Beosztása
adjunktus
Email címe
berzsenyi.emese@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A tárgy célja – a jelöltek tájékoztatása és felkészítése a tanári portfólió elkészítésére, – a jelöltek felkészítése az ugyanilyen e-portfolió elkészítésére, ennek prezentációjára és értékelésére. A választott téma elméleti és empírikus feldolgozása (a tanszéki útmutató szerint).

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a pedagógiai folyamat tervezésének elveit és módszertanát.
  2. Megérti az portfóliókészítéssel kapcsolatos feladatokat.
  3. Tudja hogyan lehet összeállítani az e-portfóliót.
Képesség
  1. Képes együttműködni a mentortanárokkal és szaktanárokkal a portfólió dokumentumainak gyűjtésében.
  2. Képes az összegyűjtött dokumentumok logikai rendszerezésére.
  3. Képes a portfólió reflektív értékelésére.
Attitűd
  1. Képes a portfólió reflektív értékelésére.
  2. Hajlandó a mentortanárokkal és szaktanárokkal való együttműködésre.
  3. Fejlődik a reflektív önértékelése.
Önállóság és felelősség
  1. Alkalmas az e-portfólió készítés önálló megtervezésére és kivitelezésére.
  2. Felelősséget érez a pedagógiai munka és a portfólió minősége iránt.

Oktatásmódszertan

Esetmegbeszélés és reflektív elemzés. Egyéni és csoportmunka.

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Falus Iván - Kimmel Magdolna (2009): A portfolió Gondolat Kiadó
  • 2. Hollósi Hajnalka Zsuzsanna – Szabó Antal: Tanári portfolió http://www.nyf.hu/bgytk/sites/www.nyf.hu.bgytk/files/docs/06_tanari_portfolio.pdf
  • 3. Kimmel Magdolna (2002): A refletív gyakorlat gyökerei Pedagógusképzés 2002.3.120-123.p.
  • 4. Szabóné dr. Berki Éva (2015): Mentori keretek - mentori szerepek - mentori feladatok
  • 5. http://kozokos.moodle,appi.bme.hu/mod/folder/view,php?id=25466
  • 6. Szivák Judit: A reflektív gondolkodás fejlesztése Gondolat Kiadói Kör 2003. Budapest ISBN 963 9500 61 5

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy beadandó dolgozat, egy sikeresen megírt zárthelyi dolgozat és a gyakorlatokon tanúsított aktivitás összesített eredménye alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): tanulás támogatása, szervezése és irányítása -, a kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi dolgozat, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): tanulás támogatása, szervezése és irányítása -, a kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a foglalkozásokon, ideértve a házi feladatként elkészített beadandó dolgozat egyéni és/vagy csoportos prezentáció keretében történő bemutatását, az oktatóval és a hallgatói csoporttal történő megvitatását. Az egységes értékelési elveket a tantárgy oktatója határozza meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. záróvizsga

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (házi feladat): 40
  • 2. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 30
  • Összesen: 70

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • vizsga: 30
  • évközi eredmények beszámítása: 70
  • összesen: 100

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 87-94
75-86
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható. A tanárképzés viszonylatában nincsenek kihagyható értékelési folyamatok. A részteljesítmény értékelése csak minden feladategység teljesülésével valósítható meg.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
elméleti egység kidolgozása 20
mentorral folytatott konzultáció 2
egyéb, összetett felkészülési tevékenység 10
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Tájékozódás a portfólió megírásának és alkalmazásának céljairól, feladatairól, követelményeiről, jelentőségéről
2. A portfólió egységeinek megbeszélése, tematikája, módszertana. I.
3. A portfólió egységeinek megbeszélése, tematikája, módszertana. II.
4. A portfólió egységeinek megbeszélése, tematikája, módszertana. III.
5. A portfólió egységeinek megbeszélése, tematikája, módszertana. IV.
6. Az egyéni szakmai fejlődés előmozdításáért végzendő tevékenység és a tapasztalatok szakszerű dokumentálása.
7. A félév zárás. A tantárgy célkitűzéseinek bemutatása. A félév feladatainak megbeszélése.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Bükki Eszter bukki.eszer@gtk.bme.hu
Dr. Szandi-Varga Péter szandi-varga.peter@gtk.bme.hu
Dr. Manojlovic Heléna manojlovic.helena@gtk.bme.hu
Dr. Kanczné Dr. Nagy Katalin kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Dr. Kattein-Pornói Rita

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.