Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
PÉNZÜGYI ÉS ÜZLETI ETIKA
Azonosító
BMEGT35M120
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bodrogi Bence Péter
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
bodrogi.bence@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Pénzügyek Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
angol – EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók az etikai tartalmú gazdasági döntéshozatali dilemmákat felismerjék és megfelelően kezeljék. A kurzus ennek érdekében tárgyalja a pénzügyi és üzleti etika elméleti alapjait, ismertetve a legfontosabb hazai és nemzetközi gyakorlati tapasztalatokat. Emellett kiemelt hangsúlyt kap a különféle szakmai életben tapasztalható etikai dilemmák megismerése, elemzése és feloldása, valamit az irányadó nemzetközi ágazati szakmai szervezetek etikai kódexeinek megismerése. Ezek nyomán a kurzus végére a résztvevők képesek lesznek a magán életükben és szakmai tevékenységük során felmerülő etikai dilemmák azonosítására, elemzésére, a megoldási lehetőségek feltárására, a döntéshozatalra és a következményekből való tanulásra is.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. az pénzügyi és üzleti etika fogalomrendszerét,
  2. a legfontosabb etikai összefüggéseket és elméleteket,
  3. az ügyfelekkel szembeni tisztességes eljárásokat
  4. a felelős vállalatvezetés, a tisztességes verseny alapjait
Képesség
  1. a gyakorlatban etikai szempontokból elemezni a pénzügyi, üzleti folyamatokat, fejleményeket
  2. felismerni és kezelni az etikai tartalmú döntéshozatali dilemmákat
  3. önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
  4. megérteni és használni a téma jellemző szakirodalmát, forrásait,
  5. arra, hogy szakterületének megfelelően, szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon,
  6. a gyakorlati problémák felismerésére és megoldására.
Attitűd
  1. nyitott a gazdasági folyamatok etikai összefüggéseire,
  2. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  3. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  4. nyitott az etikai és kritikai gondolkodásra
Önállóság és felelősség
  1. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  2. képes önállóan gyakorlati feladatokat megoldani.

Oktatásmódszertan

Előadások, esettanulmányok, szerepjátékok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Az előadások prezentációinak anyaga, ami a félév során folyamatosan fog feltöltésre kerülni. - Slideshows of the lectures which will be uploaded continously during the semester.
  • 2. CFAI (2023): Code of Ethics and Standards of Professional Conduct, https://www.cfainstitute.org/en/ethics-standards/ethics/code-of-ethics-standards-of-conduct-guidance
  • 3. A moodle-ben megosztott tananyagok – Sources shared on Moodle
  • 1. Beaton, George Ramsay. 2010. Why Professionalism is Still Relevant. University of Melbourne Legal Studies Research Paper No. 445.
  • 2. Bellis, C. S. 2000. “Professions in Society.” British Actuarial Journal 6 (2): 317–64.
  • 3. Boatright, John R. (2014): Ethics in Finance, John Wiley & Sons, Inc, West Sussex, UK
  • 4. Boatright, John R. (ed.) (2010): Finance Ethics, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey
  • 5. Bogle, John C. 2017. “Balancing Professional Values and Business Values.” Financial Analysts Journal 73 (2): 14–23.
  • 6. CFA Institute. 2017. Future State of the Investment Profession. www.cfainstitute.org/learning/future/Documents/future_state_of_investment_profession.pdf
  • 7. CFA Society UK. April 2016. The Value of the Investment Profession: A Report on Stakeholders’ Views. www.cfauk. org/-/media/files/pdf/professionalism/value-of-theinvestment-profession-report.pdf
  • 8. Sanders, Deen, and Alex Roberts. 2015. Professionalisation of Financial Services. White Paper. https://www.psc.gov.au/sites/default/files/NEW-PSC%20Whitepaper_final.pdf.
  • 9. Sen, Amartya Kumar. 1987. On Ethics and Economics. New York, NY: Basil Blackwell.
  • 10. Surdam, David George. 2020: Business Ethics from Antiquity to the 19th Century: An Economist's View. Springer International Publishing;Palgrave Macmillan
  • 11. Surdam, David George. 2020: Business Ethics From The 19th Century To Today: An Economist’s View. Pal-grave Macmillan
  • 12. Weiss, Joseph W. (2014): Business Ethics, Berrett-Koehler Publishers, Inc., San Francisco, California, US

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az órai vitákban való aktív részvétel, egy félév végi csoportos prezentáció és egy vagy több egyéni házi feladat alapján történik. Az órákon való részvétel kötelező.

Teljesítményértékelési módszerek

Szóbeli csoportos prezentáció, írásos egyéni esszé.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Csoportos előadás: 40
  • Egyéni házi feladatok: 60

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 93-100
Jeles 88-92
76-87
Közepes 63-75
Elégséges 50-62
Elégtelen <50

Javítás és pótlás

A szorgalmi időszakra jellemző szabályok az irányadóak. (TVSZ 121. §)

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórákon 28
Házi feladatok és csoportmunka 62
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 03.04-én. Érvényes 2024. 03.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés az etikába.
2. Etika és etikus gondolkodás fogalma, háttere
3. Kulturális eltérések az etikában. Miért van szükségünk etikára a pénzügyben?
4. Az etikai kódexek közös szabályai a pénzügyi szolgáltatási ágazatban
5. A pénzügyi etika alapjai és keretrendszere, A CFA Intézet etikai kódexe
6. Etika a befektetésekben, felelős befektetések, tőkepiacok integritása
7. Etika a pénzügyi menedzsmentben, kockázatmenedzselés, vállalatirányítás és -kormányzás
8. Etikai dilemmák azonosítása és elemzése
9. Etikai dilemmák feloldása, személyes integritás kialakítása
10. Etikai szabályok betartása, visszaélések megakadályozása, feltárása
11. Csoportos prezentáció I.
12. Csoportos prezentáció II.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.