Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
PSZICHOLÓGIA TABUK NÉLKÜL
Azonosító
BMEGT52V200
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Oroszné Dr. Perger Mónika
Beosztása
adjunktus
Email címe
perger.monika@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 5

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Pszichológia (BMEGT52A004), a Pszichológia (BMEGT52A300), Pszichológia (BMEGT52A302) Pszichológia (BMEGT52A002), Pszichológia (BMEGT52AT04), Pszichológia (BMEGT52A500) vagy a Pszichológia alapjai (BMEGTM520) tárgy teljesítése után vehető fel (a tárgyfelvétel előtt jegyet kell szerezni a tárgyból) - Admittable after accomplish of Psychology (BMEGT52A004), Psychology (BMEGT52A300), Psychology (BMEGT52A302)Psychology (BMEGT52A002), Psychology (BMEGT52AT04), Psychology (BMEGT52A500) or Basics of Psychology (BMEGTM520)
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók általános műveltségét szakmailag hiteles, de élményszerű formában gyarapítsa és a korábban megszerzett pszichológiai ismereteiket elmélyítse. A tárgy olyan ismereteket ad át, amellyel a hallgató önmaga jobb megismerésére szert tehet, másrészt képessé válik a körülötte lévő világra is szélesebb perspektívából rálátni.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a fiatal felnőttkor jellemzőit, kihívásait.
  2. Tisztában van a párválasztás fontosabb magyarázó elméleteivel és a párválasztási preferenciákkal.
  3. Ismeri a párkapcsolat fejlődésének és a családi életciklusoknak a szakaszait.
  4. Tájékozott a felnőttkorban leggyakrabban előforduló pszichés rendellenességekben.
  5. Ismeri a munkahelyen előforduló stressz forrásokat és kezelési lehetőségeiket.
  6. Átlátja a pszichés jóllét magyarázó modelljeit, a boldogság forrásokat
  7. Ismeri a karrier fogalmát, a karriertervezés folyamatát, és a karrier coaching szerepét.
  8. Ismeri a teamben való munka sajátosságait, átlátja a különböző típusú teamek (pl. projekt team, virtuális teamek) sajátosságait.
  9. Alaposan ismeri a modern vezetéselméleteket, a hatékony vezetéshez szükséges kompetenciákat.
Képesség
  1. Képes a felnőttkor kihívásait a tanult ismeretek birtokában tudatosabban megélni.
  2. Képes a párválasztás, a párkapcsolat kérdéseiben tudatosabban meghatározni a saját preferenciáit.
  3. Képes pontosabban meghatározni milyen pszichés problémák esetén lehet szükség szakember segítségére.
  4. Képes beazonosítani a munkahelyen előforduló stressz tényezőket és átgondolni a kezelési lehetőségeiket.
  5. Képes tudatosabban átgondolni a karrierjével kapcsolatos jövőbeli terveit.
  6. Képes vezetési helyzetekben alkalmazni a tanult ismereteket.
Attitűd
  1. Együttműködő az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
  2. Nyitott, érdeklődő mások véleménye iránt.
  3. Törekszik az önkritikára.
  4. Igénye van az önismerete fokozására.
  5. Igénye van a korábban megszerzett tudásának más tudomány területek ismereteivel való bővítésére.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi az egyéni feladatokat, az adott témákhoz kapcsolódó kutatómunkát.
  2. Felelősséget vállal saját munkájáért
  3. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  4. Gondolkodásában a különböző tudomány területek ismereteinek összekapcsolása jelenik meg.

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni (e-learning) feladatok a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Atkinson, Hilgard, E. (2005): Pszichológia. Budapest: Osiris Kiadó.
  • Pléh Csaba, Boross Ottília (szerk.) (2004): Bevezetés a pszichológiába. Budapest: Osiris Kiadó

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretekre és azok alkalmazására fókuszál, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tárgyfelelőse határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (e-learning házi feladatok): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg a moodle felületen, vagyis e-learning formában készített 4 házi feladat, amelyek kapcsolódnak az előadások témáihoz. A házi feladat tartalmát, követelményeit, határidejét, értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 60
  • Részteljesítmény értékelés (e-learning házi feladatok): 40
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85–90
75–85
Közepes 65–75
Elégséges 50–65
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
házi (e-learning) feladatok elkészítése 12
felkészülés az összegző tanulmányi teljesítményértékelésre 20
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 03.04-én. Érvényes 2024. 03.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Fiatal felnőttkor dilemmái, kihívásai
2. Párválasztás pszichológiája
3. Párkapcsolat kérdései
4. Pszichés nehézségek felnőttkorban
5. A kudarc pozitív hatásai
6. A munkahelyi pszichoterror
7. Munkahelyi stressz és kezelési lehetőségei
8. Pszichés jóllét, boldogság-és örömforrások
9. Vezetéselméletek, vezetői kompetenciák
10. Karriertanácsadás

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Kiss Kitti tanársegéd kittimaria.kiss@edu.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.