Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Pszichológia
Azonosító
BMEGT52A302
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
6
Tantárgyfelelős
Neve
Oroszné dr. Perger Mónika
Beosztása
adjunktus
Email címe
perger.monika@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs-None
Gyenge
Nincs-None
Párhuzamos
Nincs-None
Kizáró feltételek
Nincs-None
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.03.27.) az 580163/10/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.03.27-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja megismertetni a hallgatókkal a pszichológia főbb témaköreit, hogy képet kapjanak a pszichológiai ismeretek gyakorlatban történő alkalmazásáról. Célunk az is, hogy megmutassuk a pszichológiai ismereteknek a szakmai tanulmányaikban történő alkalmazási lehetőségeit, és igyekszünk arra is rávilágítani hogyan járulnak hozzá a személyes fejlődésükhöz.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A kommunikációs jelenségek tanulmányozásához szükséges társadalomtudományi fogalomkészlet ismerete.
  2. Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete.
  3. Társadalomtudományi módszertanok ismerete.
Képesség
  1. Új ismeretek elsajátításának ismerete.
  2. Gyakorlati jellegű feladatoknál jó ítélőképesség, önálló döntés képessége.
  3. Szakmai nyelvhasználat képessége.
  4. Jártasság a szakirodalom-kutatásban.
Attitűd
  1. Előítéletmentesség.
  2. Társadalmi érzékenység, szolidaritás
  3. Önkritikára és önfejlesztésre való nyitottság.
  4. Saját képességek önreflexiója.
  5. Felelős, szakmai alapokon nyugvó társadalmi jelenlét.
  6. Önállóság.
  7. Jó nyelvi megformáltságra törekvés a megnyilatkozásokban.
  8. Felelős, szakmai alapokon nyugvó társadalmi jelenlét.
  9. Önállóság.
  10. Jó nyelvi megformáltságra törekvés a megnyilatkozásokban.
  11. Felelős, szakmai alapokon nyugvó társadalmi jelenlét.
  12. Önállóság.
  13. Jó nyelvi megformáltságra törekvés a megnyilatkozásokban.
  14. Felelős, szakmai alapokon nyugvó társadalmi jelenlét.
  15. Önállóság.
  16. Jó nyelvi megformáltságra törekvés a megnyilatkozásokban.
  17. Felelős, szakmai alapokon nyugvó társadalmi jelenlét.
  18. Önállóság.
  19. Jó nyelvi megformáltságra törekvés a megnyilatkozásokban.
Önállóság és felelősség
  1. Saját világnézetének szakmai közegben való megjelenítése. 2. Felelős, szakmai alapokon nyugvó társadalmi jelenlét. 3. Önállóság. 4. Jó nyelvi megformáltságra törekvés a megnyilatkozásokban.

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni és csoportmunkák, prezentáció IKT eszközök használatával és önállóan készített írásbeli fel-adatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom – compulsory literature:
  • Tankönyvek/ Textbooks,
  • Juhász Márta, Takács Ildikó (szerk.) (2006): Pszichológia. Budapest: Typotex Kiadó
  • Séllei Beatrix, Takács Ildikó (szerk.) (2014): Pszichológia a gyakorlatban kézikönyv a kapcsolatépítéshez. Budapest: Typotex Kiadó
  • Ajánlott irodalom – suggested literature:
  • Aronson, E. (2008): A társas lény. Budapest: Akadémia Kiadó
  • Aronson, E. (2009): Columbine után. Az iskolai erőszak szociálpszichológiája. Budapest: Ab Ovo
  • Atkinson & Hilgard (2005): Pszichológia. Budapest: Osiris Kiadó
  • Bánki M. Csaba (2006): Agyunk fogságában. Budapest: Pro Die Kiadó
  • Bernáth László, Révész György (1998): A pszichológia alapjai. Budapest: Tertia Kiadó
  • Brizendine, L. (2010): A női agy. Budapest: Nyitott Könyvműhely
  • Brizendine, L. (2010): A férfi agy. Budapest: Nyitott Könyvműhely
  • Carver, C.; Scheier, M., F. (1998): Személyiségpszichológia. Budapest: Osiris Kiadó.
  • Csépe Valéria, Győri Miklós, Ragó Anett (szerk.) (2007): Általános Pszichológia 1. Észlelés és figyelem. Budapest: Osiris Kiadó
  • Csépe Valéria, Győri Miklós, Ragó Anett (szerk.) (2007): Általános Pszichológia 2. Tanulás-emlékezés- tudás. Buda-pest: Osiris Kiadó
  • Csépe Valéria, Győri Miklós, Ragó Anett (szerk.) (2008): Általános Pszichológia 3. Nyelv, tudat, gondolkodás. Buda-pest: Osiris Kiadó
  • Csepeli György (2001): Szociálpszichológia. Budapest: Osiris Kiadó
  • Forgács József (2003): Az érzelmek pszichológiája. Budapest: Kairosz Kiadó
  • Forgács József (2002): A társas érintkezés pszichológiája. Budapest: Kairosz Kiadó
  • Lengyel Zsuzsana (szerk.) (1997): Szociálpszichológia szöveggyűjtemény. Budapest: Osiris Kiadó
  • Medina, J. (2010): Agyunk csodálatos titkai. Budapest: Alexandra Kiadó
  • Pinker, S. (2002): Hogyan működik az eleme. Budapest: Osiris Kiadó
  • Pléh Csaba (2000): Pszichológiatörténet. Budapest: Osiris Kiadó
  • Oláh Attila (2005): Érzelmek, megküzdés, optimális élmény. Budapest: Trefort Kiadó
  • Pléh Csaba, Boross Ottília (szerk.) (2004): Bevezetés a pszichológiába. Budapest: Osiris Kiadó
  • Smith, E. R.; Mackie, D. M. (2004): Szociálpszichológia. Budapest: Osiris Kiadó
  • Swaab, D. (2013): Az agyunk mi vagyunk. Budapest: Libri Kiadó
  • Zimbardo, P., McCann V., Johnson R. (2019). Pszichológia mindenkinek 1-3. Budapest: Libri Könykiadó

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi elméleti dolgozat, szóbeli prezentáció, a gyakorlati órákon tanúsított aktív részvétel és a félév végi írásbeli vizsga alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (szóbeli prezentáció): a hallgatók kiscsoportban prezentációt tartanak szabadon választott pszichológiai témából és ehhez kapcsolódó önálló gyakorlati munkájukról (módszer lehet: interjú, kisfilm, rövid tudományos előadás). Az értékelés módját a tantárgy oktatója határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (írásbeli dolgozat): a kiscsoportban készített írásbeli elméleti dolgozat a prezentáció során bemutatott szabadon választott pszichológiai téma szakirodalmának összefoglaló feldolgozása. Követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. 3. Részteljesítmény-értékelés (órai aktív részvétel): Aktív részvétel a páros és kiscsoportos feladatokban a gyakorlatok során, amely a feladatok teljesítésével kerül értékelésre. Írásbeli teljesítményértékelés (vizsga): a félév során tárgyalt témakörök ismereteinek számonkérése és gyakorlati alkalmazásának ellenőrzése elektronikus írásbeli vizsga formájában.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Szóbeli prezentáció: 20
  • Írásbeli elméleti dolgozat: 15
  • Órai aktív részvétel: 5

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Elektronikus írásbeli vizsga: 60

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 85-94%
70-84%
Közepes 60-69%
Elégséges 50-59%
Elégtelen 0-49%

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
szóbeli prezentációra felkészülés 30
írásbeli dolgozat elkészítése 30
órai feladatok otthoni elkészítése 10
kijelölt tananyag önálló elsajátítása 24
írásbeli vizsgára felkészülés 30
Összesen 180

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 03.04-én. Érvényes 2024. 03.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Bevezetés, pszichológiatörténet, önismeret.Személyiségelméletek. Személyiségvizsgálati módszerek.Fejlődés, szocializáció. Szocializáció a családban, iskolában, munkahelyen.Média szerepe a szocializációban. Társas kapcsolatok, csoportok, csoporton belüli szerepek. Teambeli szerepek. Érzékelés, észlelés, figyelem.Tanulás, emlékezés.Motiváció.Érzelem, EQ. Érzelmek típusai, kezelése.Gondolkodás, kreativitás, intelligencia. Kreativitás, intelligencia mérési lehetőségei.Konfliktusok és konfliktuskezelés, családon belüli és iskolai erőszak. Erőszakmentes kommunikáció. Stressz, kiégés, pozitív jóllét. Stressztükör, stresszmenedzsment.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Kiss Kitti tanársegéd kittimaria.kiss@edu.bme.hu
Soskuti Fruzsina Phd hallgató soskuti.fruzsina@edu.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.