I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MŰSZAKI MENEDZSMENT ISMERETEK A GYAKORLATI OKTATÁS SZERVEZÉSÉBEN
Azonosító
BMEGT51M523
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
4
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Tóth Péter
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
toth.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

– olyan műszaki-menedzsment ismeretek és eljárások megismerése, melyek a gyakorlati oktatás tervezésében, szervezésében, irányításában és értékelésében közvetlenül alkalmazhatóak.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A szaktudományi, a szaktárgyi és a tantervi tudás kompetencia területen – a gazdálkodás- és szervezéstudományi szakterületek (kiemelten: általános menedzsment, termelésmenedzsment, minőségmenedzsment, logisztikai menedzsment) alapjainak, követelményeinek, összefüggéseinek ismerete,
Képesség
  1. A pedagógiai folyamat tervezése kompetencia területen – a duális szakképzés gyakorlatainak szervezéséhez kapcsolódó gyakorlóhelyekkel szembeni infrastrukturális és szervezési elvárások ismerete, – az iskolai/vállalti szakmai gyakorlat szakszerű előkészítésére, és lebonyolítására való képesség.
  2. A tanulás támogatása kompetencia területen – alapvető felkészültség megszerzése a duális szakképzés tanári szakirány szerint adekvát szakképesítésben a szakmai gyakorlati képzések teljesítésének előkészítésére, értékelésére.
Attitűd
  1. A kommunkáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás terén – a gyakorlati képzéssel kapcsolatban álló gazdálkodó szervezetekkel való együttműködési képesség továbbfejlesztése
Önállóság és felelősség
  1. Autonómia és felelősségvállalás terén a gyakorlati oktatás tervezésében és megvalósításában, valamint a teljesülés eredményességének megítélésében való jártasság továbbfejlesztése
  2. a reflektív gondolkodás, a reflektív, szakmai elemző technika továbbfejlesztése

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata; önállóan és csoportmunkában készített órai mikrofeladatok, beadandó házi dolgozat.

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok
  • A tantárgy elektronikus oktatási keretrendszerrel rendelkezik a MOODLE-ban. URL: https://edu.gtk.bme.hu/A hallgatói belépés segédlet a főoldal bal oszlopsávjában található.
  • A MOODLE-rendszerbe feltöltött félévenként aktualizált tájékoztató megtalálható.
  • Kötelező irodalom:
  • Kovács Péter: Üzemszervezés j, BME Közlekedésmérnöki Kar, Budapest, 2010

Általános szabályok

Részvétel a tanórákon a TVSZ-nek megfelelően minimum 70%-ban. Ellenőrzés órai mikrofeladatokkal. Folyamatos évközi munka és tananyag-feldolgozás: az előadások, a kiadott segédanyagok, a feldolgozott ismeretek bedolgozása az órai feladatokba és a félévközi otthoni feladatokba.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Félévközi, otthoni projektfeladatok: leírás és értékelési szempontok a tantárgyi tájékoztató (Házi dolgozat elkészítése: Feltöltés határideje a Moodle rendszerben: B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi projektfeladat): 38
  • 2. részteljesítmény értékelés (2. órai munka, mikrofeladatok): 18
  • összesen: 56

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • vizsga: 44
  • évközi eredmények beszámítása: 56
  • összesen: 100

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88-95
75-87
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiváltható vagy helyettesíthető: órai mikrofeladatok 2) A házi feladat, azaz a projektfeladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 16
házi feladat elkészítése 34
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 40
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés. A menedzsment ismeretek szerepe a műszaki szakoktató alapvégzettségű mérnöktanár munkájában.
2. A kapacitásszámítás célja, alapjai. A normák fajtái. Idő- és teljesítménynorma. Időalapok.
3. A normázáshoz és a kapacitáshoz kötődő feladatok megoldása, alkalmazási lehetőségeinek áttekintése.
4. Kapacitásszámítás több termék esetén.
5. Statisztikai és méréstechnikai alapfogalmak a kutatásmódszertanban és a menedzsment tevékenységben. Skálák, reprezentativitás, mérési hibák és azok kezelése statisztikai módszerekkel. Középértékek és szóródási mutatók. Pont- és intervallumbecslések. Korreláció, regresszió.
6. Statisztikai módszerek gyakorlati alkalmazási lehetőségei a szakmai oktatás egyes kérdéseiben.
7. Alkotáslélektani módszerek, különös tekintettel a brain-storming eljárásokra.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kata János mestertanár kata.janos@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.