Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
– olyan műszaki-menedzsment ismeretek és eljárások megismerése, melyek a gyakorlati oktatás tervezésében, szervezésében, irányításában és értékelésében közvetlenül alkalmazhatóak.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A szaktudományi, a szaktárgyi és a tantervi tudás kompetencia területen – a gazdálkodás- és szervezéstudományi szakterületek (kiemelten: általános menedzsment, termelésmenedzsment, minőségmenedzsment, logisztikai menedzsment) alapjainak, követelményeinek, összefüggéseinek ismerete,
Képesség
- A pedagógiai folyamat tervezése kompetencia területen – a duális szakképzés gyakorlatainak szervezéséhez kapcsolódó gyakorlóhelyekkel szembeni infrastrukturális és szervezési elvárások ismerete, – az iskolai/vállalti szakmai gyakorlat szakszerű előkészítésére, és lebonyolítására való képesség.
- A tanulás támogatása kompetencia területen – alapvető felkészültség megszerzése a duális szakképzés tanári szakirány szerint adekvát szakképesítésben a szakmai gyakorlati képzések teljesítésének előkészítésére, értékelésére.
Attitűd
- A kommunkáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás terén – a gyakorlati képzéssel kapcsolatban álló gazdálkodó szervezetekkel való együttműködési képesség továbbfejlesztése
Önállóság és felelősség
- Autonómia és felelősségvállalás terén a gyakorlati oktatás tervezésében és megvalósításában, valamint a teljesülés eredményességének megítélésében való jártasság továbbfejlesztése
- a reflektív gondolkodás, a reflektív, szakmai elemző technika továbbfejlesztése
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata; önállóan és csoportmunkában készített órai mikrofeladatok, beadandó házi dolgozat.
Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok
- A tantárgy elektronikus oktatási keretrendszerrel rendelkezik a MOODLE-ban. URL: https://edu.gtk.bme.hu/A hallgatói belépés segédlet a főoldal bal oszlopsávjában található.
- A MOODLE-rendszerbe feltöltött félévenként aktualizált tájékoztató megtalálható.
- Kötelező irodalom:
- Kovács Péter: Üzemszervezés j, BME Közlekedésmérnöki Kar, Budapest, 2010
Általános szabályok
Részvétel a tanórákon a TVSZ-nek megfelelően minimum 70%-ban. Ellenőrzés órai mikrofeladatokkal. Folyamatos évközi munka és tananyag-feldolgozás: az előadások, a kiadott segédanyagok, a feldolgozott ismeretek bedolgozása az órai feladatokba és a félévközi otthoni feladatokba.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Félévközi, otthoni projektfeladatok: leírás és értékelési szempontok a tantárgyi tájékoztató (Házi dolgozat elkészítése: Feltöltés határideje a Moodle rendszerben: B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga)
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi projektfeladat): 38
- 2. részteljesítmény értékelés (2. órai munka, mikrofeladatok): 18
- összesen: 56
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- vizsga: 44
- évközi eredmények beszámítása: 56
- összesen: 100
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 88-95 |
Jó | 75-87 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiváltható vagy helyettesíthető: órai mikrofeladatok 2) A házi feladat, azaz a projektfeladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 16 |
házi feladat elkészítése | 34 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 40 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. A menedzsment ismeretek szerepe a műszaki szakoktató alapvégzettségű mérnöktanár munkájában. |
2. | A kapacitásszámítás célja, alapjai. A normák fajtái. Idő- és teljesítménynorma. Időalapok. |
3. | A normázáshoz és a kapacitáshoz kötődő feladatok megoldása, alkalmazási lehetőségeinek áttekintése. |
4. | Kapacitásszámítás több termék esetén. |
5. | Statisztikai és méréstechnikai alapfogalmak a kutatásmódszertanban és a menedzsment tevékenységben. Skálák, reprezentativitás, mérési hibák és azok kezelése statisztikai módszerekkel. Középértékek és szóródási mutatók. Pont- és intervallumbecslések. Korreláció, regresszió. |
6. | Statisztikai módszerek gyakorlati alkalmazási lehetőségei a szakmai oktatás egyes kérdéseiben. |
7. | Alkotáslélektani módszerek, különös tekintettel a brain-storming eljárásokra. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Kata János | mestertanár | kata.janos@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.