Programme: Teacher of Engineering (4 terms) - from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Teacher of Economics (4 terms) - from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Objectives
- acquire technical management skills and procedures directly applicable to the planning, organisation, management and evaluation of practical training.
Academic results
Knowledge
- Knowledge in the areas of competence in science, subject and curriculum - knowledge of the foundations, requirements and interrelationships of the fields of management and organisation (in particular: general management, production management, quality management, logistics management),
Skills
- Planning the pedagogical process in the area of competence - knowledge of the infrastructural and organisational requirements for the organisation of dual vocational training placements, - ability to prepare and manage school/company placements in a professional manner.
- Support for learning in the area of competence - basic competence in the preparation and assessment of the delivery of professional practice in the field of teacher education in an appropriate qualification according to the dual vocational training teacher specialisation.
Attitude
- Communication, professional cooperation and career identity - further developing the capacity to cooperate with business organisations linked to apprenticeships
Independence and responsibility
- Autonomy and empowerment - further developing skills in the planning and delivery of practical training and in judging its effectiveness - further development of reflective thinking and reflective, professional analytical techniques
- - further development of reflective thinking and reflective, professional analytical techniques
Teaching methodology
Lectures, written and oral communication, use of IT tools and techniques; individual and group micro-tasks in class, homework to be submitted.
Materials supporting learning
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok
- A tantárgy elektronikus oktatási keretrendszerrel rendelkezik a MOODLE-ban. URL: https://edu.gtk.bme.hu/A hallgatói belépés segédlet a főoldal bal oszlopsávjában található.
- A MOODLE-rendszerbe feltöltött félévenként aktualizált tájékoztató megtalálható.
- Kötelező irodalom:
- Kovács Péter: Üzemszervezés j, BME Közlekedésmérnöki Kar, Budapest, 2010
General Rules
Részvétel a tanórákon a TVSZ-nek megfelelően minimum 70%-ban. Ellenőrzés órai mikrofeladatokkal. Folyamatos évközi munka és tananyag-feldolgozás: az előadások, a kiadott segédanyagok, a feldolgozott ismeretek bedolgozása az órai feladatokba és a félévközi otthoni feladatokba.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Félévközi, otthoni projektfeladatok: leírás és értékelési szempontok a tantárgyi tájékoztató (Házi dolgozat elkészítése: Feltöltés határideje a Moodle rendszerben: B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga)
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi projektfeladat): 38
- 2. részteljesítmény értékelés (2. órai munka, mikrofeladatok): 18
- összesen: 56
Percentage of exam elements within the rating
- vizsga: 44
- évközi eredmények beszámítása: 56
- összesen: 100
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 88-95 |
Good | 75-87 |
Satisfactory | 62-74 |
Pass | 50-61 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
1) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiváltható vagy helyettesíthető: órai mikrofeladatok 2) A házi feladat, azaz a projektfeladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 16 |
házi feladat elkészítése | 34 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 40 |
Összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Introduction. The role of management knowledge in the work of a technical teacher with a basic degree in engineering. |
2. | The purpose and basics of capacity calculation. Types of norms. Time and performance standard. Time bases. |
3. | Solving tasks related to standardization and capacity, overview of application possibilities. |
4. | Capacity calculation for several products. |
5. | Basic concepts of statistics and measurement techniques in research methodology and management activities. Scales, representativeness, measurement errors and their treatment with statistical methods. Mean values and dispersion indices. Point and interval estimates. Correlation, regression. |
6. | Practical application possibilities of statistical methods in certain issues of professional education. |
7. | Creative psychology methods, with particular regard to brain-storming procedures. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Kata János | mestertanár | kata.janos@gtk.bme.hu |