I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
TECHNOLOGIC MANAGEMENT FUNDAMENTALS OF THE ORGANISATION OF PRACTICAL TRAINING
ID (subject code)
BMEGT51M523
Type of subject
contact hour
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
4
Practice
4
Laboratory
0
Type of assessment
exam grade
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
Dr. Tóth Péter
Position
professor
Contact details
toth.peter@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Teacher of Engineering (4 terms) - from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Programme: Teacher of Economics (4 terms) - from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580515/8/2024 registration number. Valid from: 26.06.2024.

Objectives

- acquire technical management skills and procedures directly applicable to the planning, organisation, management and evaluation of practical training.

Academic results

Knowledge
  1. Knowledge in the areas of competence in science, subject and curriculum - knowledge of the foundations, requirements and interrelationships of the fields of management and organisation (in particular: general management, production management, quality management, logistics management),
Skills
  1. Planning the pedagogical process in the area of competence - knowledge of the infrastructural and organisational requirements for the organisation of dual vocational training placements, - ability to prepare and manage school/company placements in a professional manner.
  2. Support for learning in the area of competence - basic competence in the preparation and assessment of the delivery of professional practice in the field of teacher education in an appropriate qualification according to the dual vocational training teacher specialisation.
Attitude
  1. Communication, professional cooperation and career identity - further developing the capacity to cooperate with business organisations linked to apprenticeships
Independence and responsibility
  1. Autonomy and empowerment - further developing skills in the planning and delivery of practical training and in judging its effectiveness - further development of reflective thinking and reflective, professional analytical techniques
  2. - further development of reflective thinking and reflective, professional analytical techniques

Teaching methodology

Lectures, written and oral communication, use of IT tools and techniques; individual and group micro-tasks in class, homework to be submitted.

Materials supporting learning

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok
  • A tantárgy elektronikus oktatási keretrendszerrel rendelkezik a MOODLE-ban. URL: https://edu.gtk.bme.hu/A hallgatói belépés segédlet a főoldal bal oszlopsávjában található.
  • A MOODLE-rendszerbe feltöltött félévenként aktualizált tájékoztató megtalálható.
  • Kötelező irodalom:
  • Kovács Péter: Üzemszervezés j, BME Közlekedésmérnöki Kar, Budapest, 2010

General Rules

Részvétel a tanórákon a TVSZ-nek megfelelően minimum 70%-ban. Ellenőrzés órai mikrofeladatokkal. Folyamatos évközi munka és tananyag-feldolgozás: az előadások, a kiadott segédanyagok, a feldolgozott ismeretek bedolgozása az órai feladatokba és a félévközi otthoni feladatokba.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Félévközi, otthoni projektfeladatok: leírás és értékelési szempontok a tantárgyi tájékoztató (Házi dolgozat elkészítése: Feltöltés határideje a Moodle rendszerben: B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga)

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi projektfeladat): 38
  • 2. részteljesítmény értékelés (2. órai munka, mikrofeladatok): 18
  • összesen: 56

Percentage of exam elements within the rating

  • vizsga: 44
  • évközi eredmények beszámítása: 56
  • összesen: 100

Issuing grades

%
Excellent 96-100
Very good 88-95
Good 75-87
Satisfactory 62-74
Pass 50-61
Fail 0-49

Retake and late completion

1) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiváltható vagy helyettesíthető: órai mikrofeladatok 2) A házi feladat, azaz a projektfeladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 16
házi feladat elkészítése 34
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 40
Összesen 90

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. Introduction. The role of management knowledge in the work of a technical teacher with a basic degree in engineering.
2. The purpose and basics of capacity calculation. Types of norms. Time and performance standard. Time bases.
3. Solving tasks related to standardization and capacity, overview of application possibilities.
4. Capacity calculation for several products.
5. Basic concepts of statistics and measurement techniques in research methodology and management activities. Scales, representativeness, measurement errors and their treatment with statistical methods. Mean values and dispersion indices. Point and interval estimates. Correlation, regression.
6. Practical application possibilities of statistical methods in certain issues of professional education.
7. Creative psychology methods, with particular regard to brain-storming procedures.

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Kata János mestertanár kata.janos@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements