Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 5
Célkitűzések
A tantárgy célja megismertetni a hallgatókat a pedagógia, oktatás területén végzett kutatások szakszerű megtervezésével és azok lefolytatásával, mely hasznos támogatást jelent a szakdolgozatuk megírásánál, illetve a későbbi tanítási gyakorlatuk során felmerülő problémák vizsgálata során. A tantárgy segíteni kívánja a hallgatókat abban, hogy a pedagógiai kutatások eredményeit képesek legyenek értelmezni, valamint a saját oktatómunkájuk során elért eredményeket a tudományos követelményeket figyelembe legyenek képesek értékelni, értelmezni és közreadni.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a pedagógiai kutatások legfontosabb jellemzőit, típusait, kutatási stratégiáit és módszereit.
- Ismeri a pedagógiai kutatás lépéseit, a jó kutatás kérdés ismérveit és a kutatási hipotézis jellemzőit.
- Ismeri a szakirodalom kiválasztásának és feldolgozásának alapelveit.
- Ismeri a kérdőívszerkesztés alapelveit és a leíró statisztika alapfogalmait.
- Ismeri az interjúkészítés alapelveit és a kvalitatív elemzés alapfogalmait.
- Ismeri a kutatásetikai alapelveket.
Képesség
- Képes egy kutatási folyamat megtervezésére és megvalósítására.
- Képes kutatási kérdések és hipotézisek megfogalmazására.
- Képes kiválasztani egy adott kutatási kérdésnek megfelelő adatgyűjtési és adatelemzési módszereket.
- Képes egy adott kutatási problémához és kérdésekhez megfelelő szakirodalmat gyűjteni és azt feldolgozni.
- Képes egy kérdőívet megszerkeszteni és a kvantitatív adatokat leíró statisztikai módszerekkel elemezni és értelmezni.
- Képes egy interjút megtervezni és elemezni.
Attitűd
- Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Belátja a kutatásetikai alapelvek betartásának fontosságát.
Önállóság és felelősség
- Önállóan azonosít kutatási problémákat és fogalmaz meg kutatási kérdéseket.
- Felelősen gyűjti és dolgozza fel a kutatómunkája során gyűjtött adatokat, a kutatásetikai alapelveket követve.
Oktatásmódszertan
Tanári előadás, páros és csoportmunka, egyéni otthoni munkavégzés. Statisztikai elemzések végzése Excel programban.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező:
- 1. Csíkos, Cs. (2020). A neveléstudomány kutatásmódszertanának alapjai. ELTE Eötvös Kiadó. ISBN 978-963-489-248-9
- Ajánlott:
- 2. Babbie, E. (2008): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest, Balassi Kiadó.
- 3. Szokolszky Ágnes (2020): A pszichológiai kutatás módszertana. Budapest, Osiris Kiadó.
- 4. Sántha, K. (2022). Kvalitatív tartalomelemzés. ELTE Eötvös Kiadó. ISBN 978 963 9955 95 0
- 5. STATHELP - Soltész-Várhelyi Klára videói és ppt-éi
- 6. Kontra, J. (2011). A pedagógiai kutatások módszertana. Egyetemi jegyzet. Kaposvár, Kaposvári Egyetem. ISBN 978-963-9659-08-7 https://mek.oszk.hu/12600/12648/12648.pdf
- 7. Sólyom Barbara (2021): A kutatásmódszertan alapjai. Egyetemi jegyzet.
- 8. Andy Field SPSS könyve és angol nyelvű videói
- 9. Mitev, A. Sajtos, L. (?). SPSS kutatási és adatelemzési kézikönyv. Alinea Kiadó. ISBN 978-963-9659-08-7
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a házi feladatok minősége alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): Egy kutatási probléma megfogalmazása és kutatási kérdések és/vagy hipotézisek felvázolása gondolattérképen. 2. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): Kutatási terv készítése a megadott sablon alapján, kb. 3 oldal terjedelemben. 3. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): Leíró stisztikai elemzések készítése saját vagy kapott mintán 5 oldal terjedelemben (grafikonokkal).
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 25
- 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 50
- 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 25
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Érdemjegy-megállapítás
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 88-94 |
Jó | 75-87 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 20 |
házi feladatra felkészülés | 100 |
egyéb felkészülés | 30 |
Összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A neveléstudományi kutatások alapkérdései. A neveléstudomány a tudományok rendszerében: |
2. | A tudományos megismerés jellemzői |
3. | A neveléstudomány kvantitatív és kvalitatív irányzatai |
4. | Kutatási kérdések és hipotézisek |
5. | A szakirodalom kiválasztásának és feldolgozásának jellemzői |
6. | Kutatásetika |
7. | A tudományos kutatás általános menete. Tervezés. Kutatási stratégiák a neveléstudományban: |
8. | Kutatási stratégiák a neveléstudományban |
9. | Mintaválasztás |
10. | A kutatás folyamatának lépései |
11. | A kutatási terv |
12. | Adatgyűjtés – kvantitatív: kérdőívek, tesztek |
13. | Adatgyűjtés és a kvantitatív elemzés módszerei: |
14. | Adatgyűjtés (kvantitatív): kérdőívek, tesztek (folyt.) |
15. | A matematikai statisztika alapfogalmai |
16. | Adatfeldolgozás (kvantitatív) |
17. | Leíró statisztika alapfogalmai |
18. | Adatvizualizáció |
19. | Összefüggésvizsgálatokról dióhéjban |
20. | Következtető statisztika alapfogalmai |
21. | A kvalitatív elemzés módszerei. A szakdolgozat mint publikációs műfaj. Hivatkozások: |
22. | Adatgyűjtés: interjú, megfigyelés |
23. | Adatfeldolgozás (kvalitatív) |
24. | Kvalitatív adatelemzés. Tartalomelemzés |
25. | A tudományos publikációk jellemzői |
26. | A szakdolgozat mint publikációs műfaj |
27. | Szakirodalmi hivatkozások. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.