I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Szabadon választható II. (Pedagógiai kutatásmódszertan alapjai)
Azonosító
BMEGT51A574
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
10
Gyakorlat
10
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Bükki Eszter
Beosztása
adjunktus
Email címe
bukki.eszter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 5

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja megismertetni a hallgatókat a pedagógia, oktatás területén végzett kutatások szakszerű megtervezésével és azok lefolytatásával, mely hasznos támogatást jelent a szakdolgozatuk megírásánál, illetve a későbbi tanítási gyakorlatuk során felmerülő problémák vizsgálata során. A tantárgy segíteni kívánja a hallgatókat abban, hogy a pedagógiai kutatások eredményeit képesek legyenek értelmezni, valamint a saját oktatómunkájuk során elért eredményeket a tudományos követelményeket figyelembe legyenek képesek értékelni, értelmezni és közreadni.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a pedagógiai kutatások legfontosabb jellemzőit, típusait, kutatási stratégiáit és módszereit.
  2. Ismeri a pedagógiai kutatás lépéseit, a jó kutatás kérdés ismérveit és a kutatási hipotézis jellemzőit.
  3. Ismeri a szakirodalom kiválasztásának és feldolgozásának alapelveit.
  4. Ismeri a kérdőívszerkesztés alapelveit és a leíró statisztika alapfogalmait.
  5. Ismeri az interjúkészítés alapelveit és a kvalitatív elemzés alapfogalmait.
  6. Ismeri a kutatásetikai alapelveket.
Képesség
  1. Képes egy kutatási folyamat megtervezésére és megvalósítására.
  2. Képes kutatási kérdések és hipotézisek megfogalmazására.
  3. Képes kiválasztani egy adott kutatási kérdésnek megfelelő adatgyűjtési és adatelemzési módszereket.
  4. Képes egy adott kutatási problémához és kérdésekhez megfelelő szakirodalmat gyűjteni és azt feldolgozni.
  5. Képes egy kérdőívet megszerkeszteni és a kvantitatív adatokat leíró statisztikai módszerekkel elemezni és értelmezni.
  6. Képes egy interjút megtervezni és elemezni.
Attitűd
  1. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
  2. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  3. Belátja a kutatásetikai alapelvek betartásának fontosságát.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan azonosít kutatási problémákat és fogalmaz meg kutatási kérdéseket.
  2. Felelősen gyűjti és dolgozza fel a kutatómunkája során gyűjtött adatokat, a kutatásetikai alapelveket követve.

Oktatásmódszertan

Tanári előadás, páros és csoportmunka, egyéni otthoni munkavégzés. Statisztikai elemzések végzése Excel programban.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező:
  • 1. Csíkos, Cs. (2020). A neveléstudomány kutatásmódszertanának alapjai. ELTE Eötvös Kiadó. ISBN 978-963-489-248-9
  • Ajánlott:
  • 2. Babbie, E. (2008): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest, Balassi Kiadó.
  • 3. Szokolszky Ágnes (2020): A pszichológiai kutatás módszertana. Budapest, Osiris Kiadó.
  • 4. Sántha, K. (2022). Kvalitatív tartalomelemzés. ELTE Eötvös Kiadó. ISBN 978 963 9955 95 0
  • 5. STATHELP - Soltész-Várhelyi Klára videói és ppt-éi
  • 6. Kontra, J. (2011). A pedagógiai kutatások módszertana. Egyetemi jegyzet. Kaposvár, Kaposvári Egyetem. ISBN 978-963-9659-08-7 https://mek.oszk.hu/12600/12648/12648.pdf
  • 7. Sólyom Barbara (2021): A kutatásmódszertan alapjai. Egyetemi jegyzet.
  • 8. Andy Field SPSS könyve és angol nyelvű videói
  • 9. Mitev, A.  Sajtos, L. (?). SPSS kutatási és adatelemzési kézikönyv. Alinea Kiadó. ISBN 978-963-9659-08-7

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a házi feladatok minősége alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): Egy kutatási probléma megfogalmazása és kutatási kérdések és/vagy hipotézisek felvázolása gondolattérképen. 2. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): Kutatási terv készítése a megadott sablon alapján, kb. 3 oldal terjedelemben. 3. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): Leíró stisztikai elemzések készítése saját vagy kapott mintán 5 oldal terjedelemben (grafikonokkal).

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 25
  • 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 50
  • 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 25
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Érdemjegy-megállapítás

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 88-94
75-87
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 20
házi feladatra felkészülés 100
egyéb felkészülés 30
Összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A neveléstudományi kutatások alapkérdései. A neveléstudomány a tudományok rendszerében:
2. A tudományos megismerés jellemzői
3. A neveléstudomány kvantitatív és kvalitatív irányzatai
4. Kutatási kérdések és hipotézisek
5. A szakirodalom kiválasztásának és feldolgozásának jellemzői
6. Kutatásetika
7. A tudományos kutatás általános menete. Tervezés. Kutatási stratégiák a neveléstudományban:
8. Kutatási stratégiák a neveléstudományban
9. Mintaválasztás
10. A kutatás folyamatának lépései
11. A kutatási terv
12. Adatgyűjtés – kvantitatív: kérdőívek, tesztek
13. Adatgyűjtés és a kvantitatív elemzés módszerei:
14. Adatgyűjtés (kvantitatív): kérdőívek, tesztek (folyt.)
15. A matematikai statisztika alapfogalmai
16. Adatfeldolgozás (kvantitatív)
17. Leíró statisztika alapfogalmai
18. Adatvizualizáció
19. Összefüggésvizsgálatokról dióhéjban
20. Következtető statisztika alapfogalmai
21. A kvalitatív elemzés módszerei. A szakdolgozat mint publikációs műfaj. Hivatkozások:
22. Adatgyűjtés: interjú, megfigyelés
23. Adatfeldolgozás (kvalitatív)
24. Kvalitatív adatelemzés. Tartalomelemzés
25. A tudományos publikációk jellemzői
26. A szakdolgozat mint publikációs műfaj
27. Szakirodalmi hivatkozások.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.