I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Zöld Föld oktatási-program
Azonosító
BMEGT51S598
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
14
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
6
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Szandi-Varga Péter  
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
szandi-varga.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: A fenntarthatóság elvének komplex alkalmazására felkészítő pedagógus-szakvizsga szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Fenntarthatósági ismeretek
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A Zöld Föld oktatási program struktúrájának, tananyagtartalmának és szakmódszertanának a megismerése. A fenntarthatóságra nevelés innovatív módszertani megoldásainak elsajátítása a Zöld Föld oktatási program taneszközei (kerettanterv, tk., mf., tanári kézikönyv) által. A Zöld Föld oktatási program iskolai implementációjának feltárása és megismerése helyszíni gyakorlatokon keresztül.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a fenntarthatóság oktatását támogató Zöld Föld program pedagógiai koncepcióját.
  2. Tisztában van a Zöld Föld program alapelveivel és tartalmával.
  3. Tisztában van a fenntarthatóság oktatását segítő, a Zöld Föld oktatási programra jellemző tanulási-tanítási folyamatokkal, tanulói tevékenységekkel, módszerekkel és eszközökkel.
  4. Ismeri a Zöld Föld program bevezetésének és alkalmazásának gyakorlatát.
Képesség
  1. A mindennapi pedagógiai gyakorlatában alkalmazza a Zöld Föld oktatási program alapelveit.
  2. Alkalmazza saját szakterületén, illetve intézményében a Zöld Föld oktatási program fenntarthatóságra nevelés didaktikai lehetőségeit.
Attitűd
  1. Elkötelezett a fenntarthatóság tanítási és tanulási folyamatba beépítésében.
  2. Elkötelezett a fenntarthatóság elvének rendszerszintű érvényesítése mellett.
  3. Figyel saját és mások környezettel kapcsolatos, környezeti problémákra reflektáló érzéseire.
Önállóság és felelősség
  1. Elkötelezett az egyéni és intézményi szintű tudásmegosztás és disszemináció mellett.
  2. Felelősséget vállal a fenntarthatóság szemléletének tanítási, tanulási folyamatba történő beépítéséért.

Oktatásmódszertan

4 óra elmélet: frontális előadás, amely során a hallgatók megismerik a Zöld Föld oktatási program elemeit. 14 óra gyakorlat: a Zöld Föld oktatási programhoz kapcsolódó önálló egyéni/kis csoportos feladatok megoldása. Terepgyakorlaton való részvétel egy erre a célra kijelölt ökoiskolában. Önálló hallgatói tevékenység: - egy szabadon kiválasztott projekt(szerű) feladat megvalósítása és ehhez kapcsolódó reflektálás; - prezentáció – saját gyakorlati tapasztalatok ismertetése.

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Nemzeti alaptanterv 2020 – általános bevezető rész
  • 2. Fenntarthatóság 9. (10.) – kerettanterv
  • 3. Fenntarthatóság 11–12. – kerettanterv
  • 4. Zöld Föld 9. (10.) – tankönyv, munkafüzet és tanári kézikönyv
  • 5. Zöld Föld 11–12. – tankönyv, munkafüzet és tanári kézikönyv

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az Önálló hallgatói tevékenység feladatainak elvégzése alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A Zöld Föld oktatási program felépítésének, elemeinek és jellemzőinek az ismerete. A Zöld Föld oktatási program implementációs lehetőségeinek feltérképezése saját intézményre vonatkozóan. A Zöld Föld oktatási program életkori sajátosságoknak megfelelő feladatmegoldásai, a terepgyakorlatokon való aktív részvétel. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) Egy szabadon kiválasztott projekt(szerű) feladat megvalósításának, reflexióinak prezentálása. A félév végén a vizsgaidőszakban a hallgatók vizsgán adhatnak számot a tudásukról. A hallgatók a félév során 3 leadandó feladatot írhatnak. Azok eredménye beszámítható a vizsgaeredménybe (50%). Amennyiben az összpontszám eléri az 55%-t, a hallgató megajánlott jegyet is kaphat.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 10
  • 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 15
  • 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 25
  • Összesen: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Leadott feladatok: 50
  • Szóbeli vizsga: 50
  • Összesen: 100

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88-95
76-87
Közepes 63-75
Elégséges 50-62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 18
házi feladatra felkészülés 140
egyéb felkészülés 22
Összesen 180

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint

Előadások témái
1. A fenntarthatóság oktatásának támogatása a hazai tantervi szabályozásban (Nat 2020)
2. Bevezetés a Zöld Föld oktatási programba:
3. – az oktatási program koncepciója
4. – a fenntarthatósági kerettantervek
5. – az oktatási program iskolai implementációjának lehetőségei
6. A Zöld Föld oktatási program szakmódszertana:
7. – a Zöld Föld taneszközök
8. – az oktatási program tartalmi jellemzői
9. – korszerű pedagógiai módszerek a fenntarthatóság oktatásában
10. A Zöld Föld oktatási program alkalmazásának terepgyakorlati kérdései
11. A fenntarthatóság oktatásásának oktatásszervezési, intézményi kérdései
12. A Zöld Föld oktatási program projektfeladatai

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.