Szak: A fenntarthatóság elvének komplex alkalmazására felkészítő pedagógus-szakvizsga szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A Zöld Föld oktatási program struktúrájának, tananyagtartalmának és szakmódszertanának a megismerése. A fenntarthatóságra nevelés innovatív módszertani megoldásainak elsajátítása a Zöld Föld oktatási program taneszközei (kerettanterv, tk., mf., tanári kézikönyv) által. A Zöld Föld oktatási program iskolai implementációjának feltárása és megismerése helyszíni gyakorlatokon keresztül.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a fenntarthatóság oktatását támogató Zöld Föld program pedagógiai koncepcióját.
- Tisztában van a Zöld Föld program alapelveivel és tartalmával.
- Tisztában van a fenntarthatóság oktatását segítő, a Zöld Föld oktatási programra jellemző tanulási-tanítási folyamatokkal, tanulói tevékenységekkel, módszerekkel és eszközökkel.
- Ismeri a Zöld Föld program bevezetésének és alkalmazásának gyakorlatát.
Képesség
- A mindennapi pedagógiai gyakorlatában alkalmazza a Zöld Föld oktatási program alapelveit.
- Alkalmazza saját szakterületén, illetve intézményében a Zöld Föld oktatási program fenntarthatóságra nevelés didaktikai lehetőségeit.
Attitűd
- Elkötelezett a fenntarthatóság tanítási és tanulási folyamatba beépítésében.
- Elkötelezett a fenntarthatóság elvének rendszerszintű érvényesítése mellett.
- Figyel saját és mások környezettel kapcsolatos, környezeti problémákra reflektáló érzéseire.
Önállóság és felelősség
- Elkötelezett az egyéni és intézményi szintű tudásmegosztás és disszemináció mellett.
- Felelősséget vállal a fenntarthatóság szemléletének tanítási, tanulási folyamatba történő beépítéséért.
Oktatásmódszertan
4 óra elmélet: frontális előadás, amely során a hallgatók megismerik a Zöld Föld oktatási program elemeit. 14 óra gyakorlat: a Zöld Föld oktatási programhoz kapcsolódó önálló egyéni/kis csoportos feladatok megoldása. Terepgyakorlaton való részvétel egy erre a célra kijelölt ökoiskolában. Önálló hallgatói tevékenység: - egy szabadon kiválasztott projekt(szerű) feladat megvalósítása és ehhez kapcsolódó reflektálás; - prezentáció – saját gyakorlati tapasztalatok ismertetése.
Tanulástámogató anyagok
- 1. Nemzeti alaptanterv 2020 – általános bevezető rész
- 2. Fenntarthatóság 9. (10.) – kerettanterv
- 3. Fenntarthatóság 11–12. – kerettanterv
- 4. Zöld Föld 9. (10.) – tankönyv, munkafüzet és tanári kézikönyv
- 5. Zöld Föld 11–12. – tankönyv, munkafüzet és tanári kézikönyv
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az Önálló hallgatói tevékenység feladatainak elvégzése alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A Zöld Föld oktatási program felépítésének, elemeinek és jellemzőinek az ismerete. A Zöld Föld oktatási program implementációs lehetőségeinek feltérképezése saját intézményre vonatkozóan. A Zöld Föld oktatási program életkori sajátosságoknak megfelelő feladatmegoldásai, a terepgyakorlatokon való aktív részvétel. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) Egy szabadon kiválasztott projekt(szerű) feladat megvalósításának, reflexióinak prezentálása. A félév végén a vizsgaidőszakban a hallgatók vizsgán adhatnak számot a tudásukról. A hallgatók a félév során 3 leadandó feladatot írhatnak. Azok eredménye beszámítható a vizsgaeredménybe (50%). Amennyiben az összpontszám eléri az 55%-t, a hallgató megajánlott jegyet is kaphat.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 10
- 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 15
- 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 25
- Összesen: 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Leadott feladatok: 50
- Szóbeli vizsga: 50
- Összesen: 100
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 88-95 |
Jó | 76-87 |
Közepes | 63-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 18 |
házi feladatra felkészülés | 140 |
egyéb felkészülés | 22 |
Összesen | 180 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint
Előadások témái | |
---|---|
1. | A fenntarthatóság oktatásának támogatása a hazai tantervi szabályozásban (Nat 2020) |
2. | Bevezetés a Zöld Föld oktatási programba: |
3. | – az oktatási program koncepciója |
4. | – a fenntarthatósági kerettantervek |
5. | – az oktatási program iskolai implementációjának lehetőségei |
6. | A Zöld Föld oktatási program szakmódszertana: |
7. | – a Zöld Föld taneszközök |
8. | – az oktatási program tartalmi jellemzői |
9. | – korszerű pedagógiai módszerek a fenntarthatóság oktatásában |
10. | A Zöld Föld oktatási program alkalmazásának terepgyakorlati kérdései |
11. | A fenntarthatóság oktatásásának oktatásszervezési, intézményi kérdései |
12. | A Zöld Föld oktatási program projektfeladatai |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.