Szak: Tanfolyamszervező menedzser közúti/légi/vízi/vasúti specializációval szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A képzés célja a hallgatók felkészítése az integrált kommunikáció kialakítására és al-kalmazására. Olyan ismeretek és alkalmazások elméleti és gyakorlati elsajátíttatása, amelyek segítik a személy általános műveltségének, személyiségének és állampolgári kompetenciáinak fejlődését. Annak elérése, hogy a hallgató felismerje és alkalmazni is tudja a szervezeti kommunikációban rejlő hatékonyságnövelő tényezőket. Kapjon segít-séget az intézményszervezetben előforduló kommunikációs interakciók felismeréséhez, kezeléséhez. A hallgató váljon érzékennyé az etikai problémák iránt, képes le-gyen felismerni, megérteni, elemezni és megoldani az etikai dilemmákat, problémákat a szervezeti kultúrában, legyen felelős és kulturált hozzáállá-sa az érintettekhez, illetve a társadalmi problémákhoz való viszonyulásuk so-rán.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Megismeri a szervezeti kommunikáció szerepét, funkcióját vállalati-szervezeti környezetben.
- Tudatosul a szervezeti kommunikáció fontossága, a hatékonyság, a szervezeti kultúra fejlesztésében.
- Ismerni fogja a szervezeti kommunikációs technikák alkalmazását, szerepét.
- Megismeri a szervezeti kommunikáció fogalmát, mint a szervezet dinamikus elemét.
- A kommunikáció, mint a szervezet dinamikus eleme A szervezet összehangolt működésének kulcsa
- Megismeri a szervezeti kommunikációs formák szerepét, irányát, lehetőségeit, csatornáit, funkcióit.
- Megismeri a zajok kiküszöbölésére alkalmazható kommunikációs eszközöket.
- Megismeri a szervezeti kultúra alapjait, modelljeit, látható és láthatatlan elemeit, a szervezeti kommunikáció és a szervezeti kultúra összefüggéseit.
- Megismeri a különböző szervezeti struktúrák jellemzőit.
- Megismeri a szervezeti magatartás fogalmát, tárgyát, jellemzőit.
- Megismeri a mindennapi munkahelyzetek és életdöntések etikai aspektusait.
Képesség
- Képes lesz az intézményszervezet sajátosságainak felismerésére, és a szervezeti folyamatok kommunikációs kezelésére.
- Képes lesz a szervezeti kultúra, hagyományrendszer naprakész kommunikációjára.
- Képessé válik a szervezeti típusok és hierarchia azonosítására.
- Képessé válik a szervezeten belüli folyamatok megértésére.
- Képessé válik a munkatársak szervezeten belüli kapcsolatainak azonosítására és megértésére.
- Képessé válik a szervezeten belüli kapcsolatok, szinergiák azonosítására és megértésére.
- Képessé válik beazonosítani az egyes kommunikációs helyzetek jellegzetes sajátosságait.
- Képessé válik gondolatait az adott helyzethez és partnerhez leginkább alkalmas módon megfogalmazni.
- Képessé válik felismerni, megérteni, elemezni és megoldani az etikai dilemmákat, problémákat, felelősségteljesen, etikusan viselkedni.
Attitűd
- Kialakul az együttműködésre készsége, az egyéni és szervezeti célok közelítésére való törekvés.
- Érzékelni tudja a szervezeti klíma és kommunikáció állapotát, változásait.
- Nyitott a kölcsönös kommunikációra és tapasztalatcserére.
- Törekszik a másik véleményének megértésére.
- Törekszik a problémahelyzetek etikus megoldására.
- Tiszteletben tartja az alapvető erkölcsi és közösségi értékeket.
Önállóság és felelősség
- Az intézményszervezet hierarchiájában elfoglalt hely, szerep, beosztása szerint hitelesen közvetíti a szervezeti kultúra dimenzióit, erősíti a „mi” tudat kialakítását, fejlesztését.
- Felelősséget vállal a szervezet, az emberi erőforrás és a minőségfejlesztésben.
- Felelősségteljesen viselkedik partnereivel, a társadalmi problémákhoz való viszonyulásuk során.
- Felelősséget vállal tevékenységének megvalósításáért.
Oktatásmódszertan
A tantárgy oktatása során megszerezhető kompetenciákra vonatkozó tudás és képességek elsajátítása révén, illetve a képzésbe épített elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátítása útján szerezhetők meg. Gyakorlatfókuszú előadás keretében történő tudásanyag átadása, melyek birtokában a hallgató képes saját szervezetének működését, jellemzőit felismerni, azonosítani, így a szervezeten belüli munkavégzését, munkakapcsolatait fejleszteni.
Tanulástámogató anyagok
- Oktató által készített prezentáció
- Benedek István (2020): 2. szemeszter Hallgatói Tréning Munkafüzet Szervezeti Kommunikáció
- Benedek István (2020): 2. szemeszter Konzulensi Tréning Munkafüzet Szervezeti Kommunikáció
- Benedek István (2019): Szervezettan BME GTK Műszaki Pedagógiai Tanszék Budapest, Jegyzet, p.105.
- Borgulya, Ágnes-Konczosné, Szombathelyi Márta (2017): Vállalati kommunikációmenedzsment. L’Harmattan Kft.
- Bakacsi, Gyula: A szervezeti magatartás alapjai. https://www.researchgate.net/profile/Gyula-Bakacsi/publication/276290291_Bakacsi_Gyula_A_szervezeti_magatartas_alapjai_Alaptankonyv_bachelor_hallgatok_szamara_Semmelweis_Kiado_Budapest_2015_ISBN_978-963-331-313-8/links/5fd33bec45851568d1552a54/Bakacsi-Gyula-A-szervezeti-magatartas-alapjai-Alaptankoenyv-bachelor-hallgatok-szamara-Semmelweis-Kiado-Budapest-2015-ISBN-978-963-331-313-8.pdf
- Orosz, Lajos: A szervezeti kultúra fejlesztése és alakítása. https://nkerepo.uni-nke.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/100195/49.pdf?sequence=1
- Virág, Orsolya: A szervezeti kultúra mint összetartó, integráló erő egy virtuális szervezet mindennapjaiban. https://mek.oszk.hu/03900/03905/html/
- Buday-Sántha Andrea: Az etika íratlan szabályainak világa https://www.researchgate.net/profile/Andrea-Buday-Santha/publication/357186562_Az_etika_iratlan_szabalyainak_vilaga/links/61c0c3e01d8847598103aefb/Az-etika-iratlan-szabalyainak-vilaga.pdf
- Dina, Melitta: Integrált kommunikáció a felnőttképzésben. http://real-j.mtak.hu/22006/1/tudasmenedzsment_2006_7_1_.pdf#page=67
- Jarjabka, Ákos: Vizsgálatok a szervezeti kultúra témakörében. Disszertáció. file:///C:/Users/varghaae/Downloads/DRi-jarjabka-akos-vizsgalatok-a-szervezeti-kultura-t%C3%A9makoreben.pdf
- Értékelő és feladatlapok
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a kontaktórákon való 100 %-os részvétel • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. (20%) Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • vizsga (központi teszt feladatsor) (80%)
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- a kontaktórákon nyújtott teljesítmény: 20
- összesen: 20
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- központi teszt: 80
- évközi eredmények beszámítása: 20
- összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 88-94 |
Jó | 75-87 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
felkészülés a kontaktórára | 70 |
kontaktóra | 9 |
felkészülés a központi teszt megoldására (gyakorló teszt) | 39 |
teszt kitöltése | 2 |
Összesen | 120 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A szervezeti kommunikáció meghatározása, alaphelyzetei |
2. | Szervezeti kultúra és szocializáció |
3. | A kommunikációs technológiák hatása szervezetre, külső és belső levelezés |
4. | Szervezeti magatartás fogalma, tárgya, jellemzői |
5. | Egyén a szervezetben – képességek, személyiség, hiedelmek, tanulás, érzékelés, észlelés, döntés, problémamegoldás |
6. | Csoportok a szervezetben |
7. | Szervezeti kultúra és modelljei |
8. | A szervezet emberi erőforrása: szelekció és képzés |
9. | Szervezeti etika |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgy előadóján túl oktatóként/konzulensként a következőkre személyekre számíthatunk: az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. | kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.