I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Menedzsment kommunikáció, szervezeti magatartás, etika
Azonosító
BMEGT51S604
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
9
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Kattein-Pornói Rita 
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Tanfolyamszervező menedzser közúti/légi/vízi/vasúti specializációval szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A képzés célja a hallgatók felkészítése az integrált kommunikáció kialakítására és al-kalmazására. Olyan ismeretek és alkalmazások elméleti és gyakorlati elsajátíttatása, amelyek segítik a személy általános műveltségének, személyiségének és állampolgári kompetenciáinak fejlődését. Annak elérése, hogy a hallgató felismerje és alkalmazni is tudja a szervezeti kommunikációban rejlő hatékonyságnövelő tényezőket. Kapjon segít-séget az intézményszervezetben előforduló kommunikációs interakciók felismeréséhez, kezeléséhez. A hallgató váljon érzékennyé az etikai problémák iránt, képes le-gyen felismerni, megérteni, elemezni és megoldani az etikai dilemmákat, problémákat a szervezeti kultúrában, legyen felelős és kulturált hozzáállá-sa az érintettekhez, illetve a társadalmi problémákhoz való viszonyulásuk so-rán.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Megismeri a szervezeti kommunikáció szerepét, funkcióját vállalati-szervezeti környezetben.
  2. Tudatosul a szervezeti kommunikáció fontossága, a hatékonyság, a szervezeti kultúra fejlesztésében.
  3. Ismerni fogja a szervezeti kommunikációs technikák alkalmazását, szerepét.
  4. Megismeri a szervezeti kommunikáció fogalmát, mint a szervezet dinamikus elemét.
  5. A kommunikáció, mint a szervezet dinamikus eleme A szervezet összehangolt működésének kulcsa
  6. Megismeri a szervezeti kommunikációs formák szerepét, irányát, lehetőségeit, csatornáit, funkcióit.
  7. Megismeri a zajok kiküszöbölésére alkalmazható kommunikációs eszközöket.
  8. Megismeri a szervezeti kultúra alapjait, modelljeit, látható és láthatatlan elemeit, a szervezeti kommunikáció és a szervezeti kultúra összefüggéseit.
  9. Megismeri a különböző szervezeti struktúrák jellemzőit.
  10. Megismeri a szervezeti magatartás fogalmát, tárgyát, jellemzőit.
  11. Megismeri a mindennapi munkahelyzetek és életdöntések etikai aspektusait.
Képesség
  1. Képes lesz az intézményszervezet sajátosságainak felismerésére, és a szervezeti folyamatok kommunikációs kezelésére.
  2. Képes lesz a szervezeti kultúra, hagyományrendszer naprakész kommunikációjára.
  3. Képessé válik a szervezeti típusok és hierarchia azonosítására.
  4. Képessé válik a szervezeten belüli folyamatok megértésére.
  5. Képessé válik a munkatársak szervezeten belüli kapcsolatainak azonosítására és megértésére.
  6. Képessé válik a szervezeten belüli kapcsolatok, szinergiák azonosítására és megértésére.
  7. Képessé válik beazonosítani az egyes kommunikációs helyzetek jellegzetes sajátosságait.
  8. Képessé válik gondolatait az adott helyzethez és partnerhez leginkább alkalmas módon megfogalmazni.
  9. Képessé válik felismerni, megérteni, elemezni és megoldani az etikai dilemmákat, problémákat, felelősségteljesen, etikusan viselkedni.
Attitűd
  1. Kialakul az együttműködésre készsége, az egyéni és szervezeti célok közelítésére való törekvés.
  2. Érzékelni tudja a szervezeti klíma és kommunikáció állapotát, változásait.
  3. Nyitott a kölcsönös kommunikációra és tapasztalatcserére.
  4. Törekszik a másik véleményének megértésére.
  5. Törekszik a problémahelyzetek etikus megoldására.
  6. Tiszteletben tartja az alapvető erkölcsi és közösségi értékeket.
Önállóság és felelősség
  1. Az intézményszervezet hierarchiájában elfoglalt hely, szerep, beosztása szerint hitelesen közvetíti a szervezeti kultúra dimenzióit, erősíti a „mi” tudat kialakítását, fejlesztését.
  2. Felelősséget vállal a szervezet, az emberi erőforrás és a minőségfejlesztésben.
  3. Felelősségteljesen viselkedik partnereivel, a társadalmi problémákhoz való viszonyulásuk során.
  4. Felelősséget vállal tevékenységének megvalósításáért.

Oktatásmódszertan

A tantárgy oktatása során megszerezhető kompetenciákra vonatkozó tudás és képességek elsajátítása révén, illetve a képzésbe épített elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátítása útján szerezhetők meg. Gyakorlatfókuszú előadás keretében történő tudásanyag átadása, melyek birtokában a hallgató képes saját szervezetének működését, jellemzőit felismerni, azonosítani, így a szervezeten belüli munkavégzését, munkakapcsolatait fejleszteni.

Tanulástámogató anyagok

  • Oktató által készített prezentáció
  • Benedek István (2020): 2. szemeszter Hallgatói Tréning Munkafüzet Szervezeti Kommunikáció
  • Benedek István (2020): 2. szemeszter Konzulensi Tréning Munkafüzet Szervezeti Kommunikáció
  • Benedek István (2019): Szervezettan BME GTK Műszaki Pedagógiai Tanszék Budapest, Jegyzet, p.105.
  • Borgulya, Ágnes-Konczosné, Szombathelyi Márta (2017): Vállalati kommunikációmenedzsment. L’Harmattan Kft.
  • Bakacsi, Gyula: A szervezeti magatartás alapjai. https://www.researchgate.net/profile/Gyula-Bakacsi/publication/276290291_Bakacsi_Gyula_A_szervezeti_magatartas_alapjai_Alaptankonyv_bachelor_hallgatok_szamara_Semmelweis_Kiado_Budapest_2015_ISBN_978-963-331-313-8/links/5fd33bec45851568d1552a54/Bakacsi-Gyula-A-szervezeti-magatartas-alapjai-Alaptankoenyv-bachelor-hallgatok-szamara-Semmelweis-Kiado-Budapest-2015-ISBN-978-963-331-313-8.pdf
  • Orosz, Lajos: A szervezeti kultúra fejlesztése és alakítása. https://nkerepo.uni-nke.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/100195/49.pdf?sequence=1
  • Virág, Orsolya: A szervezeti kultúra mint összetartó, integráló erő egy virtuális szervezet mindennapjaiban. https://mek.oszk.hu/03900/03905/html/
  • Buday-Sántha Andrea: Az etika íratlan szabályainak világa https://www.researchgate.net/profile/Andrea-Buday-Santha/publication/357186562_Az_etika_iratlan_szabalyainak_vilaga/links/61c0c3e01d8847598103aefb/Az-etika-iratlan-szabalyainak-vilaga.pdf
  • Dina, Melitta: Integrált kommunikáció a felnőttképzésben. http://real-j.mtak.hu/22006/1/tudasmenedzsment_2006_7_1_.pdf#page=67
  • Jarjabka, Ákos: Vizsgálatok a szervezeti kultúra témakörében. Disszertáció. file:///C:/Users/varghaae/Downloads/DRi-jarjabka-akos-vizsgalatok-a-szervezeti-kultura-t%C3%A9makoreben.pdf
  • Értékelő és feladatlapok

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a kontaktórákon való 100 %-os részvétel • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. (20%) Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • vizsga (központi teszt feladatsor) (80%)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • a kontaktórákon nyújtott teljesítmény: 20
  • összesen: 20

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • központi teszt: 80
  • évközi eredmények beszámítása: 20
  • összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 88-94
75-87
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
felkészülés a kontaktórára 70
kontaktóra 9
felkészülés a központi teszt megoldására (gyakorló teszt) 39
teszt kitöltése 2
Összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A szervezeti kommunikáció meghatározása, alaphelyzetei
2. Szervezeti kultúra és szocializáció
3. A kommunikációs technológiák hatása szervezetre, külső és belső levelezés
4. Szervezeti magatartás fogalma, tárgya, jellemzői
5. Egyén a szervezetben – képességek, személyiség, hiedelmek, tanulás, érzékelés, észlelés, döntés, problémamegoldás
6. Csoportok a szervezetben
7. Szervezeti kultúra és modelljei
8. A szervezet emberi erőforrása: szelekció és képzés
9. Szervezeti etika

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
A tantárgy előadóján túl oktatóként/konzulensként a következőkre személyekre számíthatunk: az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.