I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Kritikai gondolkodás a fenntarthatóság érdekében
Azonosító
BMEGT51S595
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
4
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Szandi-Varga Péter
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
szandi-varga.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: A fenntarthatóság elvének komplex alkalmazására felkészítő pedagógus-szakvizsga szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgató értse, a dezinformáció, reklám, tudományos álhír, tévedés jelentőségeit a fenntarthatóságra ható veszélyeiknek tükrében. Képes legyen a tudományos cikkek és a tudományosnak ható írások közötti megkülönböztetésre, azok megállapításainak tudományos erejű megerősítésére, vagy cáfolatára. Legyen képes a megfelelő érveléstechnikára, értse és tudja alkalmazni a vita szabályait, felismerje és helyén tudja kezelni a vitában a vita szabályait megszegő, figyelmen kívül hagyó partnereket.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Tisztában van a racionális vita szabályaival, az érvelések szerkezetével, az ok-okozati összefüggések működésével. Ismeri a vita és a következtetések hibáit.
  2. Tisztában van a leggyakoribb, fenntarthatóságot, egészséget, tudományos világot érintő tévhitekkel, hiedelmekkel.
  3. Tiszában van az álhírek működésével, az emberi psziché azon aspektusaival és azok működésével, melyekre ezek hatnak.
Képesség
  1. Képes a fenntarthatóság szempontjából releváns tudományos eredmények értelmezésére, magyarázatára, azokra képes érdemben reflektálni, képes azokat szervesen beépíteni előzetes ismeret-rendszerébe, még akkor is, ha ez előzetes ismeret-rendszerével, meggyőződésével ellentétes.
  2. Képes az áltudományos állítások cáfolatára. Kritikusan értékeli a megállapítások, források, modellek és elméletek jelentőségét és megbízhatóságát.
  3. Képes kognitív disszonancia esetén az hatékonyan feloldani, képes ebben másokat segíteni.
  4. Képes a konstruktív vita elméleti elemeinek gyakorlatban való alkalmazására.
Attitűd
  1. Viták, konfliktushelyezetek során törekszik az objektivitásra.
  2. Erőfeszítéseket tesz, hogy megértse mások álláspontját, segít, hogy mások is megértsék azt, amit ő képvisel.
  3. Igényli a magas szintű, naprakész információk megszerzését, értelmezését, értékelését, átadását.
  4. Igényli környezetének fejlődését, fejlesztését.
Önállóság és felelősség
  1. Betartja az etikus, előítélet mentes értékelés, döntéshozatal elvét.
  2. Betartja a kuturált, etikus vita és konfliktuskezelés szabályait.
  3. Ismereteit, beállítódását nem kényszeríti rá másokra.

Oktatásmódszertan

4 óra elmélet: frontális előadás, illetve a téma gyakorlati, tréning formában való feldolgozása. 4 óra gyakorlat: önálló kutatói munkát és tanári hozott anyagok feldolgozását követő kooperatív feldolgozás, vita indukálás. Önálló hallgatói tevékenység: Tudományos, tudományosság látszatát keltő ismeretek keresése, ütköztetése, előbbi igazolása, utóbbi cáfolata. Tévhitek, berögzött, tudományosan nem megalapozott nézetek, tevékenységek keresése, azok bemutatása, cáfolata, veszélyeinek feltérképezése.

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Margitay Tihamér: Az érvelés mestersége (2007) Typotex Kiadó
  • 2. Lente Gábor, Gunda Tamás, Csupor Dezső, Kovács Lajos: Száz kémiai mítosz Tévhitek, félreértések, magyarázatok (2017) Akadémiai Kiadó
  • 3. Nada J. Alsaleh: Teaching Critical Thinking Skills: Literature Review (2020)
  • https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1239945.pdf
  • 4. Lauren Weisberg: Critical Online Information Evaluation (COIE): A comprehensive model for curriculum and assessment design (2023)
  • https://www.researchgate.net/publication/370170131_Critical_Online_Information_Evaluation_COIE_A_comprehensive_model_for_curriculum_and_assessment_design
  • 5. https://buvosvolgy.hu/kereses?HNDTYPE=SEARCH&name=doc&page=1&_clearfacets=1&_clearfilters=1&fld_compound_target=allfields&fld_compound=&fac_tema=advertisement
  • 6. https://buvosvolgy.hu/kereses?HNDTYPE=SEARCH&name=doc&page=1&_clearfacets=1&_clearfilters=1&fld_compound_target=allfields&fld_compound=&fac_tema=internet
  • 7. https://buvosvolgy.hu/kereses?HNDTYPE=SEARCH&name=doc&page=1&_clearfacets=1&_clearfilters=1&fld_compound_target=allfields&fld_compound=&fac_tema=news

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az Önálló hallgatói tevékenység feladatainak elvégzése alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített feladat. Aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) Nem releváns

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 50
  • 2. órai aktív részvétel: 50
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A tanórákon való aktív részvétel, a házi feladat elkészítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 87-95
76-86
Közepes 63-75
Elégséges 51-62
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 8
házi feladatra felkészülés 92
egyéb felkészülés 20
Összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

- A TVSZ 113. § (2) a) értelmében 50% kell legyen az elégséges érdemjegy alsó határa. - Amennyiben a tantárgy félévközi érdemjegyes, úgy az "Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége" rész A TVSZ 114. §-a értelmében nem releváns, hiszen nem vizsgával zárul a tárgy.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat.

Előadások témái
1. A kritikai gondolkodás elméletei, teóriái.
2. A racionális vita szabályai, az érvelések szerkezete, az ok-okozati összefüggések típusai és az oksági összefüggésre való következtetések hibái.
3. Hogyan csap be minket az agyunk? Az optikai illúzióktól a megerősítési torzításig.
4. Hogyan olvassuk a tudományos kutatásokról szóló híreket?
5. Hírek, reklámok, az Internet szerepe az egyéni döntések meghozatalában, az álhírek, cikkek validitásának ellenőrzése, áltudomány, csúsztatások a reklámokban, egészség-környezeti tévhitek.
6. Hallgatói gyakorlatok, bemutatók, viták.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.