Szak: A fenntarthatóság elvének komplex alkalmazására felkészítő pedagógus-szakvizsga szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgató értse, a dezinformáció, reklám, tudományos álhír, tévedés jelentőségeit a fenntarthatóságra ható veszélyeiknek tükrében. Képes legyen a tudományos cikkek és a tudományosnak ható írások közötti megkülönböztetésre, azok megállapításainak tudományos erejű megerősítésére, vagy cáfolatára. Legyen képes a megfelelő érveléstechnikára, értse és tudja alkalmazni a vita szabályait, felismerje és helyén tudja kezelni a vitában a vita szabályait megszegő, figyelmen kívül hagyó partnereket.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Tisztában van a racionális vita szabályaival, az érvelések szerkezetével, az ok-okozati összefüggések működésével. Ismeri a vita és a következtetések hibáit.
- Tisztában van a leggyakoribb, fenntarthatóságot, egészséget, tudományos világot érintő tévhitekkel, hiedelmekkel.
- Tiszában van az álhírek működésével, az emberi psziché azon aspektusaival és azok működésével, melyekre ezek hatnak.
Képesség
- Képes a fenntarthatóság szempontjából releváns tudományos eredmények értelmezésére, magyarázatára, azokra képes érdemben reflektálni, képes azokat szervesen beépíteni előzetes ismeret-rendszerébe, még akkor is, ha ez előzetes ismeret-rendszerével, meggyőződésével ellentétes.
- Képes az áltudományos állítások cáfolatára. Kritikusan értékeli a megállapítások, források, modellek és elméletek jelentőségét és megbízhatóságát.
- Képes kognitív disszonancia esetén az hatékonyan feloldani, képes ebben másokat segíteni.
- Képes a konstruktív vita elméleti elemeinek gyakorlatban való alkalmazására.
Attitűd
- Viták, konfliktushelyezetek során törekszik az objektivitásra.
- Erőfeszítéseket tesz, hogy megértse mások álláspontját, segít, hogy mások is megértsék azt, amit ő képvisel.
- Igényli a magas szintű, naprakész információk megszerzését, értelmezését, értékelését, átadását.
- Igényli környezetének fejlődését, fejlesztését.
Önállóság és felelősség
- Betartja az etikus, előítélet mentes értékelés, döntéshozatal elvét.
- Betartja a kuturált, etikus vita és konfliktuskezelés szabályait.
- Ismereteit, beállítódását nem kényszeríti rá másokra.
Oktatásmódszertan
4 óra elmélet: frontális előadás, illetve a téma gyakorlati, tréning formában való feldolgozása. 4 óra gyakorlat: önálló kutatói munkát és tanári hozott anyagok feldolgozását követő kooperatív feldolgozás, vita indukálás. Önálló hallgatói tevékenység: Tudományos, tudományosság látszatát keltő ismeretek keresése, ütköztetése, előbbi igazolása, utóbbi cáfolata. Tévhitek, berögzött, tudományosan nem megalapozott nézetek, tevékenységek keresése, azok bemutatása, cáfolata, veszélyeinek feltérképezése.
Tanulástámogató anyagok
- 1. Margitay Tihamér: Az érvelés mestersége (2007) Typotex Kiadó
- 2. Lente Gábor, Gunda Tamás, Csupor Dezső, Kovács Lajos: Száz kémiai mítosz Tévhitek, félreértések, magyarázatok (2017) Akadémiai Kiadó
- 3. Nada J. Alsaleh: Teaching Critical Thinking Skills: Literature Review (2020)
- https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1239945.pdf
- 4. Lauren Weisberg: Critical Online Information Evaluation (COIE): A comprehensive model for curriculum and assessment design (2023)
- https://www.researchgate.net/publication/370170131_Critical_Online_Information_Evaluation_COIE_A_comprehensive_model_for_curriculum_and_assessment_design
- 5. https://buvosvolgy.hu/kereses?HNDTYPE=SEARCH&name=doc&page=1&_clearfacets=1&_clearfilters=1&fld_compound_target=allfields&fld_compound=&fac_tema=advertisement
- 6. https://buvosvolgy.hu/kereses?HNDTYPE=SEARCH&name=doc&page=1&_clearfacets=1&_clearfilters=1&fld_compound_target=allfields&fld_compound=&fac_tema=internet
- 7. https://buvosvolgy.hu/kereses?HNDTYPE=SEARCH&name=doc&page=1&_clearfacets=1&_clearfilters=1&fld_compound_target=allfields&fld_compound=&fac_tema=news
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az Önálló hallgatói tevékenység feladatainak elvégzése alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített feladat. Aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 50
- 2. órai aktív részvétel: 50
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tanórákon való aktív részvétel, a házi feladat elkészítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 87-95 |
Jó | 76-86 |
Közepes | 63-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
házi feladatra felkészülés | 92 |
egyéb felkészülés | 20 |
Összesen | 120 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A kritikai gondolkodás elméletei, teóriái. |
2. | A racionális vita szabályai, az érvelések szerkezete, az ok-okozati összefüggések típusai és az oksági összefüggésre való következtetések hibái. |
3. | Hogyan csap be minket az agyunk? Az optikai illúzióktól a megerősítési torzításig. |
4. | Hogyan olvassuk a tudományos kutatásokról szóló híreket? |
5. | Hírek, reklámok, az Internet szerepe az egyéni döntések meghozatalában, az álhírek, cikkek validitásának ellenőrzése, áltudomány, csúsztatások a reklámokban, egészség-környezeti tévhitek. |
6. | Hallgatói gyakorlatok, bemutatók, viták. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.