Programme: Course organiser postgraduate specialist training programme with public road/air/waterway/railway specialisation
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Objectives
Students will be empowered with new knowledge to build on their previous experience and become more aware of how to deal with changes in the organisation.
Academic results
Knowledge
- You will be aware of the possible strategies of change management and their applicability.
- Be familiar with the phases of change management (preparation, deployment, change, consolidation, evaluation) and the tasks to be performed in each phase.
- Understand the functions of change management methods (force analysis, key person analysis, resistance management) and their role in the organisation.
- Understand the typical dynamics of change in terms of performance, morale, support.
- Understands the human aspects of the dynamics of change.
- Understand and manage the individual and group dynamics behind change, the reactions of employees
Skills
- 1. Will be able to follow and understand the relationship between change management and organisational vision, and its role in increasing efficiency.
- 2. Be able to communicate change effectively.
- 3. Be able to anticipate and prepare for difficult situations.
- 4. Be able to understand and accept the need for change.
Attitude
- 1. Be receptive to following organisational developments.
- 2. Be open to the complexities of leadership development, organisational development, human resource development, quality development.
Independence and responsibility
- 1. Accept and take responsibility for decisions concerning the development of the organisation
Teaching methodology
• In the framework of the training, exploration of the training topic illustrated by a presentation, handing out group assignments, managing the preparation. A plenary presentation of the groups' work will be made by each student. Individual presentations, plenary discussion, role plays, situational exercises, trainer's summary.
Materials supporting learning
- Oktató által készített prezentáció
- Dr. Kalicz Éva – dr. Mezei Gyula – Pósfainé dr. Bakota Éva (2019) Alkalmazott vezetéselmélet BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet, p. 258.
- Benedek István (2019): A köznevelési intézmény hatékonysága BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet, p. 129.
- Benedek István (2021) 4. szemeszter Hallgatói Tréning Munkafüzet Változásmenedzsment
- Benedek István (2021) 4. szemeszter Konzulensi Tréning Munkafüzet Szervezeti Kommunikáció Változásmenedzsment Ezt megbízás esetén a szervezeti kommunikáció tréninganyagokhoz hasonlóan kidolgozom. A cél, hogy bárki lesz a tréner viszonylag érték és tartalomazonosan történjen a feldolgozás.
- Macpherson, Campbell (2022): A változás bajnokai. Pallas Athéné Kiadó, Budapest
- Farkas Ferenc, Dr. (2005): Változásmenedzsment. Akadémiai Kiadó, Budapest
General Rules
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a tréninget követő központi teszt kitöltésével.
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a tréningen való 100%-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • vizsga (központi teszt feladatsor)
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- -: 40
Percentage of exam elements within the rating
- -: 60
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
-
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100 |
Very good | 88-94 |
Good | 75-87 |
Satisfactory | 62-74 |
Pass | 51-61 |
Fail | 0-50 |
Retake and late completion
3-5 oldal terjedelmű beadandó dolgozat elkészítésével és a központi teszt kitöltésével a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
felkészülés a tréningre | 30 |
tréning kontaktóra | 5 |
felkészülés a központi teszt megoldására (gyakorló teszt) | 30 |
teszt kitöltése | 1 |
egyéb felkészülés | 24 |
Összesen: | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.11.2023.
Topics covered during the term
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a felsorolt tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | - Organisational diagnostics |
2. | - Identification of variation sets |
3. | - Timeliness and process of change |
4. | - Typical curve of change in terms of performance, mood, support |
5. | - Typical roles in change in terms of risk-taking and willingness to innovate |
6. | - Organisational and personal why-what-how questions |
7. | - Personality types and attitudes to change |
8. | - Emotional, mental, physical symptoms associated with change |
9. | - Kotter's eight-step change management process |
10. | - Organizational change characteristics, actors, process, success factors, pitfalls |
11. | - Techniques to map change objectives, barriers and opportunities (Start-Stop-Keep, Force Field Analysis, 5EL Model) |
12. | - Communication in the 4 stages of change (communication, conflict management, coordination, cooperation) |
13. | - Typical organisational changes and how they are managed differently |
14. | - Experiencing change at individual and group level, |
15. | - Paradigms hindering the organisation |
16. | - Emotional influences, empathy, emotional identification |
17. | - Flexibility vs. boundedness |
18. | - Strengths, weaknesses |
19. | - Choice between alternatives |
20. | - Motivation to change, individual willingness |
21. | - Managing conflicts inherent in the change process |
22. | - What have we learned, what do we take with us? Evaluation of the training |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. | - | toth.peter@gtk.bme.hu |