I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT51S610
A tantárgy jellege
részidős képzés távoktatás – kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
5
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Tóth Péter 
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
toth.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Tanfolyamszervező menedzser közúti/légi/vízi/vasúti specializációval szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
a) Az alábbi alapképzési szakok (korábban főiskolai szintű képzések) valamelyikén szerzett végzettség: óvodapedagógus alapképzési szak, tanító alapképzési szak, gyógypedagógia alapképzési szak, szociálpedagógia alapképzési szak, konduktor alapképzési szak, szakoktató alapképzési szak, csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak, andragógia alapképzési szak, közösségszervezés alapképzési szak, egyházi/felekezeti közösségszervező alapképzési szak és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 1 éves gyakorlat; vagy b)    egyéb alapképzési szakon (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett végzettség esetében további jelentkezési feltétel tanári mesterképzési szakon, gyógypedagógia mesterképzési szakon, szociálpedagógia mesterképzési szakon vagy andragógia mesterképzési szakon szerzett végzettség és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 1 éves gyakorlat; vagy c)    tanári osztatlan képzésben szerzett végzettség és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 1 éves gyakorlat; vagy d)    bármely képzési területen legalább alapképzésben (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett végzettség és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 2 éves gyakorlat.
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége

Célkitűzések

A hallgató új ismeretekkel megerősítve támaszkodni tudjon eddigi tapasztalataira és még tudatosabban tudja kezelni a szervezetben bekövetkező változásokat.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Tisztában lesz a változásmenedzselés lehetséges stratégiáival, annak alkalmazhatóságával.
  2. Tisztában lesz a változásmenedzselés szakaszaival (előkészítés, fellazítás, változás, megszilárdítás, kiértékelés) és az egyes szakaszokban elvégzendő feladatokkal.
  3. Érteni fogja a változásmenedzselés módszereinek funkcióit (erőtér analízis, kulcsember elemzés, az ellenállás kezelése) és szervezeti szerepét.
  4. Megérti a változások tipikus dinamikáját a teljesítmény, a hangulat, a támogatás szempontjából.
  5. Megérti a változások dinamikájának emberi vonatkozásait.
  6. Megérti és kezelni tudja a változások hátterében húzódó egyéni és csoportszintű dinamikákat, a munkatársi reakciókat
Képesség
  1. 1. Képes lesz követni és megérteni a változásmenedzselés és a szervezeti jövőkép kapcsolatát, hatékonyságnövelő szerepét.
  2. 2. Képessé válik a hatékony változás kommunikációra.
  3. 3. Képessé válik előre felismerni a nehéz helyzeteket, tudatosan felkészülni azok kezelésére.
  4. 4. Képes lesz megérteni és elfogadni a változások szükségességét.
Attitűd
  1. 1. Fogékony lesz a szervezeti fejlődés követésére.
  2. 2. Nyitott lesz a vezetésfejlesztés, szervezetfejlesztés, humánerőforrásfejlesztés, minőségfejlesztés komplexitásának befogadására.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Elfogadja és felelősséget vállal a szervezet fejlesztéseivel kapcsolatos döntésekért

Oktatásmódszertan

• A tréning keretében prezentációval szemléltetett tréneri téma exploráció, csoportfeladatok kiadása, felkészülés irányítása. A csoportok munkájából minden hallgató szereplésével plenáris prezentáció történik. Egyéni megnyilvánulások, plenáris vita, szerepjátékok, helyzetgyakorlatok, tréneri összefoglaló.

Tanulástámogató anyagok

  • Oktató által készített prezentáció
  • Dr. Kalicz Éva – dr. Mezei Gyula – Pósfainé dr. Bakota Éva (2019) Alkalmazott vezetéselmélet BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet, p. 258.
  • Benedek István (2019): A köznevelési intézmény hatékonysága BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet, p. 129.
  • Benedek István (2021) 4. szemeszter Hallgatói Tréning Munkafüzet Változásmenedzsment
  • Benedek István (2021) 4. szemeszter Konzulensi Tréning Munkafüzet Szervezeti Kommunikáció Változásmenedzsment Ezt megbízás esetén a szervezeti kommunikáció tréninganyagokhoz hasonlóan kidolgozom. A cél, hogy bárki lesz a tréner viszonylag érték és tartalomazonosan történjen a feldolgozás.
  • Macpherson, Campbell (2022): A változás bajnokai. Pallas Athéné Kiadó, Budapest
  • Farkas Ferenc, Dr. (2005): Változásmenedzsment. Akadémiai Kiadó, Budapest

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a tréninget követő központi teszt kitöltésével.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a tréningen való 100%-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • vizsga (központi teszt feladatsor)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • -: 40

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: 60

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 88-94
75-87
Közepes 62-74
Elégséges 51-61
Elégtelen 0-50

Javítás és pótlás

3-5 oldal terjedelmű beadandó dolgozat elkészítésével és a központi teszt kitöltésével a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
felkészülés a tréningre 30
tréning kontaktóra 5
felkészülés a központi teszt megoldására (gyakorló teszt) 30
teszt kitöltése 1
egyéb felkészülés 24
Összesen: 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a felsorolt tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. • Szervezetdiagnosztika
2. • Változási készletek beazonosítása
3. • A változás időbelisége, folyamata
4. • Változások tipikus görbéje teljesítmény, hangulat, támogatás szempontjából
5. • Változásban betöltött tipikus szerepek a kockázati és újítási hajlandóság szempontjából
6. • A szervezeti és személyes miért-mit-hogyan kérdései
7. • Személyiségtípusok és változáshoz való viszony
8. • Változással járó érzelmi, gondolati, fizikai tünetek
9. • Kotter nyolclépéses változásirányítási folyamata
10. • A szervezeti változások jellemzői, szereplői, folyamata, sikertényezői, buktatói
11. • Technikák, amelyekkel a változások céljai, akadályai és lehetőségei feltérképezhetőek (Start-Stop-Keep, Erőtér-elemzés, 5EL Modell)
12. • Kommunikáció a változás 4 szakaszában (kommunikáció, konfliktuskezelés, koordináció, kooperáció)
13. • Tipikus szervezeti változások és kezelésük különbözősége
14. • Változás megélése egyéni és csoportszinten,
15. • Szervezetet akadályozó paradigmák
16. • Érzelmi hatások, empátia, érzelmi azonosulások
17. • Rugalmasság vs. kötöttség
18. • Erősségek, gyengeségek
19. • Alternatívák közötti választás
20. • Motiváció a változásokra, egyéni hajlandóság
21. • A változási folyamatban rejlő konfliktusok kezelése
22. • Mit tanultunk, mint viszünk magunkkal? A tréning értékelése

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. - toth.peter@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.