Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Önismeret és személyiségfejlesztés
Azonosító
BMEGT51S606
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
5
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Perger Mónika 
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
perger.monika@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Tanfolyamszervező menedzser közúti/légi/vízi/vasúti specializációval szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
a) Az alábbi alapképzési szakok (korábban főiskolai szintű képzések) valamelyikén szerzett végzettség: óvodapedagógus alapképzési szak, tanító alapképzési szak, gyógypedagógia alapképzési szak, szociálpedagógia alapképzési szak, konduktor alapképzési szak, szakoktató alapképzési szak, csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak, andragógia alapképzési szak, közösségszervezés alapképzési szak, egyházi/felekezeti közösségszervező alapképzési szak és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 1 éves gyakorlat; vagy b)    egyéb alapképzési szakon (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett végzettség esetében további jelentkezési feltétel tanári mesterképzési szakon, gyógypedagógia mesterképzési szakon, szociálpedagógia mesterképzési szakon vagy andragógia mesterképzési szakon szerzett végzettség és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 1 éves gyakorlat; vagy c)    tanári osztatlan képzésben szerzett végzettség és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 1 éves gyakorlat; vagy d)    bármely képzési területen legalább alapképzésben (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett végzettség és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 2 éves gyakorlat.
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A hallgató a tantárgy segítségével saját élményen keresztül megismeri az önismeret szerepét és fontosságát. Cél, a kurzus során megismerni saját belső énünket és ezáltal pontosabb képet kapni személyiségünkről és képességeinkről. Segít abban, hogy fejlődjünk, javítsuk társas készségeinket, kommunikációnkat, képesek legyünk önmagunk érvényesítésére, céljaink elérésére. A cél, hogy tisztában legyünk azzal, hogy kik is vagyunk valójában, és hogy mire vagyunk képesek igazán, hogyan tudjuk ezt a kompetenciánkat hasznosítani a munka világában.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Megismeri saját erősségeit és gyengeségeit
  2. 2. Megismeri az önismeret fejlesztésének módszereit
  3. 3. Ismereteit beépíti célirányosan a munkavégzésébe
Képesség
  1. 1. Képes lesz munkatevékenysége pszichológiai aspektusáról szakmailag adekvát módon kommunikálni
  2. 2. Képes lesz rövid és hosszú távú egyéni célok megfogalmazása
  3. 3. Képes lesz a problémák kezelésére
  4. 4. Képes lesz a helyi nehézségek kezelésére, a motiválatlanság leküzdésére
Attitűd
  1. 1. Nyitott lesz az új pszichológiai ismeretek befogadására, szemléletformálásra, tudatosságra
  2. 2. Nyitott lesz az új önismereti tartalmak befogadására
Önállóság és felelősség
  1. 1. Felismeri azokat a helyzeteket, amikor pszichológus vagy coach szakember segítségére van szüksége önismereti kérdésekben
  2. 2. Önállóan is fejleszti az önismeretét, akaraterejét és önbizalmát

Oktatásmódszertan

Kisebb bevezető előadás, sajátélményű egyéni és csoportos gyakorlatok, élménymegosztás, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok. egyéni feladatvégzés, páros élménymegosztás, önreflexió, korábbi tapasztalatok megfogalmazása, visszacsatolás.

Tanulástámogató anyagok

  • Oktató által készített prezentáció
  • Kósáné Ormai, V. (2002): Mit üzen Gordon a pedagógusoknak? In: Az iskola szociálp-szichológiai jelenségvilága (45. kötet, old.: 419-429). ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
  • N. Kollár, K., & Szabó, É. (szerk.) (2004): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest
  • Mészáros A. (szerk.) (2002): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága (old.: 447-470). ELTE Eötvös Kiadó, Budapest
  • Coombes, Frances (2012): Önmotiváció. Akadémiai Kiadó, Budapest
  • Bagdy, Emőke – Czeizel, Endre, Dr. – Csernus, Imre, Dr. – Daubner, Béla – Feldmár, András – Kádár, Annamária – Kígyós, Éva – Pál, Ferenc – Popper, Péter – Ranschburg, Jenő – Szendi, Gábor (2011): Belső utakon - A Nyitott Akadémia válogatott előadásai önismeretről, sorsról és szabadságról. Kulcslyuk Kiadó, Budapest.
  • Bagdy Emőke (2012): Utak önmagunkhoz. Kulcslyuk Kiadó, Budapest
  • Marjai Viktor (2021): Főnökkezelési kézikönyv. Magánkiadás
  • Friss és aktuális weblapok, blogok magyar és angol nyelven

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével.

Teljesítményértékelési módszerek

• a tréningen való részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. • teszt megoldása

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • :

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 88-94
75-87
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen <50

Javítás és pótlás

3-5 oldal terjedelmű beadandó dolgozat elkészítésével és a központi teszt kitöltésével a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
tréningre való felkészülés 30
részvétel a tréningen 5
vizsgára való felkészülés 30
gyakorló teszt kitöltése 20
teszt kitöltése 1
egyéb felkészülés 4
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a felsorolt tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. • Önismeret fogalma: önmagunk megismerésére irányuló törekvés (története, kialakulása)
2. • Feladatok célirányos végzése a munkában
3. • Önismeret felépítésének modelljei, önismereti kerék, Johari ablak
4. • Önimeret szerzése egy csoporton belül, szerepek kialakulása a csoportban, (interakciók)
5. • Önmagam elhelyezése a csoportban
6. • Nonverbális kommunikáció
7. • Csoportbank
8. • Egymásnak ismeretlen csoporttagoknál az ismerkedés mélyítése, saját önismeretem fejlesztése, mélyítése.
9. • Eysenck-féle személyiség kérdőív
10. • Eysenck személyiségi faktorai-tréneri bemutatás
11. • Stressz esemény leküzdése
12. • Az egyén megküzdési mechanizmusainak megismerése, az önismeret mélyítéseAz egyén aktuális érzelmi-hangulati állapotának megismerése (Blob-tree, időjárás jelentés, mutasd meg, hogy vagy!)
13. • Genogram
14. • Az egyén családi értékeinek, erőforrásainak és kapcsolatrendszerének megismerése, a minták transzgenerációs áthagyományozódásának feltérképezése
15. • Értékek rangsora
16. • Az egyén családi és munkahelyi értékeinek, hiedelemrendszerének és erőforrásainak megismerése, a minták transzgenerációs áthagyományozódásának feltérképezése
17. • Ki vagyok én? Hol tartok? Milyen szeretnék lenni?
18. • Pozitív-negatív tulajdonságok, attitűdök, gondolkodásmód, célkitűzések
19. • Motivációs háttér
20. • Motivátorok és detonárotok, szükségletpiramis
21. • Munkavégzéshez szükséges kompetenciák jegyzéke és fontossági sorrendje
22. • Önismereti tudatosságnövelő gyakorlatok
23. • Énideál, visszatükrözött és tulajdonított önkép, célok, értékek fejlesztése
24. • Mit tanultunk, mint viszünk magunkkal? A tréning értékelése

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
A tantárgy előadóján túl oktatóként/konzulensként a következőkre személyekre számíthatunk: az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. - perger.monika@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.