Szak: Tanfolyamszervező menedzser közúti/légi/vízi/vasúti specializációval szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A hallgató a tantárgy segítségével saját élményen keresztül megismeri az önismeret szerepét és fontosságát. Cél, a kurzus során megismerni saját belső énünket és ezáltal pontosabb képet kapni személyiségünkről és képességeinkről. Segít abban, hogy fejlődjünk, javítsuk társas készségeinket, kommunikációnkat, képesek legyünk önmagunk érvényesítésére, céljaink elérésére. A cél, hogy tisztában legyünk azzal, hogy kik is vagyunk valójában, és hogy mire vagyunk képesek igazán, hogyan tudjuk ezt a kompetenciánkat hasznosítani a munka világában.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. Megismeri saját erősségeit és gyengeségeit
- 2. Megismeri az önismeret fejlesztésének módszereit
- 3. Ismereteit beépíti célirányosan a munkavégzésébe
Képesség
- 1. Képes lesz munkatevékenysége pszichológiai aspektusáról szakmailag adekvát módon kommunikálni
- 2. Képes lesz rövid és hosszú távú egyéni célok megfogalmazása
- 3. Képes lesz a problémák kezelésére
- 4. Képes lesz a helyi nehézségek kezelésére, a motiválatlanság leküzdésére
Attitűd
- 1. Nyitott lesz az új pszichológiai ismeretek befogadására, szemléletformálásra, tudatosságra
- 2. Nyitott lesz az új önismereti tartalmak befogadására
Önállóság és felelősség
- 1. Felismeri azokat a helyzeteket, amikor pszichológus vagy coach szakember segítségére van szüksége önismereti kérdésekben
- 2. Önállóan is fejleszti az önismeretét, akaraterejét és önbizalmát
Oktatásmódszertan
Kisebb bevezető előadás, sajátélményű egyéni és csoportos gyakorlatok, élménymegosztás, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok. egyéni feladatvégzés, páros élménymegosztás, önreflexió, korábbi tapasztalatok megfogalmazása, visszacsatolás.
Tanulástámogató anyagok
- Oktató által készített prezentáció
- Kósáné Ormai, V. (2002): Mit üzen Gordon a pedagógusoknak? In: Az iskola szociálp-szichológiai jelenségvilága (45. kötet, old.: 419-429). ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
- N. Kollár, K., & Szabó, É. (szerk.) (2004): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest
- Mészáros A. (szerk.) (2002): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága (old.: 447-470). ELTE Eötvös Kiadó, Budapest
- Coombes, Frances (2012): Önmotiváció. Akadémiai Kiadó, Budapest
- Bagdy, Emőke – Czeizel, Endre, Dr. – Csernus, Imre, Dr. – Daubner, Béla – Feldmár, András – Kádár, Annamária – Kígyós, Éva – Pál, Ferenc – Popper, Péter – Ranschburg, Jenő – Szendi, Gábor (2011): Belső utakon - A Nyitott Akadémia válogatott előadásai önismeretről, sorsról és szabadságról. Kulcslyuk Kiadó, Budapest.
- Bagdy Emőke (2012): Utak önmagunkhoz. Kulcslyuk Kiadó, Budapest
- Marjai Viktor (2021): Főnökkezelési kézikönyv. Magánkiadás
- Friss és aktuális weblapok, blogok magyar és angol nyelven
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével.
Teljesítményértékelési módszerek
• a tréningen való részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. • teszt megoldása
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 88-94 |
Jó | 75-87 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | <50 |
Javítás és pótlás
3-5 oldal terjedelmű beadandó dolgozat elkészítésével és a központi teszt kitöltésével a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
tréningre való felkészülés | 30 |
részvétel a tréningen | 5 |
vizsgára való felkészülés | 30 |
gyakorló teszt kitöltése | 20 |
teszt kitöltése | 1 |
egyéb felkészülés | 4 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a felsorolt tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | • Önismeret fogalma: önmagunk megismerésére irányuló törekvés (története, kialakulása) |
2. | • Feladatok célirányos végzése a munkában |
3. | • Önismeret felépítésének modelljei, önismereti kerék, Johari ablak |
4. | • Önimeret szerzése egy csoporton belül, szerepek kialakulása a csoportban, (interakciók) |
5. | • Önmagam elhelyezése a csoportban |
6. | • Nonverbális kommunikáció |
7. | • Csoportbank |
8. | • Egymásnak ismeretlen csoporttagoknál az ismerkedés mélyítése, saját önismeretem fejlesztése, mélyítése. |
9. | • Eysenck-féle személyiség kérdőív |
10. | • Eysenck személyiségi faktorai-tréneri bemutatás |
11. | • Stressz esemény leküzdése |
12. | • Az egyén megküzdési mechanizmusainak megismerése, az önismeret mélyítéseAz egyén aktuális érzelmi-hangulati állapotának megismerése (Blob-tree, időjárás jelentés, mutasd meg, hogy vagy!) |
13. | • Genogram |
14. | • Az egyén családi értékeinek, erőforrásainak és kapcsolatrendszerének megismerése, a minták transzgenerációs áthagyományozódásának feltérképezése |
15. | • Értékek rangsora |
16. | • Az egyén családi és munkahelyi értékeinek, hiedelemrendszerének és erőforrásainak megismerése, a minták transzgenerációs áthagyományozódásának feltérképezése |
17. | • Ki vagyok én? Hol tartok? Milyen szeretnék lenni? |
18. | • Pozitív-negatív tulajdonságok, attitűdök, gondolkodásmód, célkitűzések |
19. | • Motivációs háttér |
20. | • Motivátorok és detonárotok, szükségletpiramis |
21. | • Munkavégzéshez szükséges kompetenciák jegyzéke és fontossági sorrendje |
22. | • Önismereti tudatosságnövelő gyakorlatok |
23. | • Énideál, visszatükrözött és tulajdonított önkép, célok, értékek fejlesztése |
24. | • Mit tanultunk, mint viszünk magunkkal? A tréning értékelése |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgy előadóján túl oktatóként/konzulensként a következőkre személyekre számíthatunk: az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. | - | perger.monika@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.