I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
Self-know and personality development
ID (subject code)
BMEGT51S606
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
0
Practice
5
Laboratory
0
Type of assessment
mid-term grade
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
dr. Perger Mónika 
Position
assistant professor
Contact details
perger.monika@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Course organiser postgraduate specialist training programme with public road/air/waterway/railway specialisation

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Direct prerequisites
Strong
a) Az alábbi alapképzési szakok (korábban főiskolai szintű képzések) valamelyikén szerzett végzettség: óvodapedagógus alapképzési szak, tanító alapképzési szak, gyógypedagógia alapképzési szak, szociálpedagógia alapképzési szak, konduktor alapképzési szak, szakoktató alapképzési szak, csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak, andragógia alapképzési szak, közösségszervezés alapképzési szak, egyházi/felekezeti közösségszervező alapképzési szak és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 1 éves gyakorlat; vagy b)    egyéb alapképzési szakon (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett végzettség esetében további jelentkezési feltétel tanári mesterképzési szakon, gyógypedagógia mesterképzési szakon, szociálpedagógia mesterképzési szakon vagy andragógia mesterképzési szakon szerzett végzettség és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 1 éves gyakorlat; vagy c)    tanári osztatlan képzésben szerzett végzettség és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 1 éves gyakorlat; vagy d)    bármely képzési területen legalább alapképzésben (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett végzettség és (felnőtt)oktatásban, felnőttképzésben eltöltött legalább 2 éves gyakorlat.
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580884/8/2023 registration number. Valid from: 29.11.2023.

Objectives

Through the course, the student will learn through personal experience the role and importance of self-awareness. The aim of the course is to get to know one's inner self and thereby gain a more accurate picture of one's personality and abilities. It helps us to develop and improve our social skills, communication, self-assertion and the ability to achieve our goals. The aim is to become aware of who we really are and what we are really capable of, and how we can use these competences in the world of work.

Academic results

Knowledge
  1. 1. Identify your strengths and weaknesses
  2. 2. Learn methods to develop self-awareness
  3. 3. incorporate knowledge in a targeted way in his/her work
Skills
  1. 1. Be able to communicate in a professionally appropriate way about the psychological aspects of your work
  2. 2. Be able to formulate short and long-term individual goals
  3. 3. Be able to deal with problems
  4. 4. Be able to deal with local difficulties and overcome lack of motivation
Attitude
  1. 1. Be open to new psychological knowledge, attitudes and awareness
  2. 2. Be open to new self-awareness content
Independence and responsibility
  1. 1. Recognise situations when you need the help of a psychologist or coach for self-awareness issues
  2. 2. Develops self-awareness, willpower and self-confidence

Teaching methodology

Small introductory lecture, experiential individual and group exercises, experience sharing, written and oral communication, use of IT tools and techniques, optional individual and group exercises, individual tasks, pair sharing, self-reflection, reflection on previous experiences, feedback.

Materials supporting learning

  • Oktató által készített prezentáció
  • Kósáné Ormai, V. (2002): Mit üzen Gordon a pedagógusoknak? In: Az iskola szociálp-szichológiai jelenségvilága (45. kötet, old.: 419-429). ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
  • N. Kollár, K., & Szabó, É. (szerk.) (2004): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest
  • Mészáros A. (szerk.) (2002): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága (old.: 447-470). ELTE Eötvös Kiadó, Budapest
  • Coombes, Frances (2012): Önmotiváció. Akadémiai Kiadó, Budapest
  • Bagdy, Emőke – Czeizel, Endre, Dr. – Csernus, Imre, Dr. – Daubner, Béla – Feldmár, András – Kádár, Annamária – Kígyós, Éva – Pál, Ferenc – Popper, Péter – Ranschburg, Jenő – Szendi, Gábor (2011): Belső utakon - A Nyitott Akadémia válogatott előadásai önismeretről, sorsról és szabadságról. Kulcslyuk Kiadó, Budapest.
  • Bagdy Emőke (2012): Utak önmagunkhoz. Kulcslyuk Kiadó, Budapest
  • Marjai Viktor (2021): Főnökkezelési kézikönyv. Magánkiadás
  • Friss és aktuális weblapok, blogok magyar és angol nyelven

General Rules

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével.

Performance assessment methods

• a tréningen való részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. • teszt megoldása

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

Percentage of exam elements within the rating

Issuing grades

%
Excellent 95-100
Very good 88-94
Good 75-87
Satisfactory 62-74
Pass 50-61
Fail <50

Retake and late completion

3-5 oldal terjedelmű beadandó dolgozat elkészítésével és a központi teszt kitöltésével a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
tréningre való felkészülés 30
részvétel a tréningen 5
vizsgára való felkészülés 30
gyakorló teszt kitöltése 20
teszt kitöltése 1
egyéb felkészülés 4
Összesen 90

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.11.2023.

Topics covered during the term

A megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a felsorolt tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. - Self-awareness: the quest for self-knowledge (history, development)
2. - (history, history of self)
3. - Models for building self-awareness, self-awareness wheel, Johari window
4. - Gaining self-awareness within a group, role formation in the group, (interactions)
5. - Positioning myself in the group
6. - Non-verbal communication
7. - Group bank
8. - Getting to know each other better, developing and deepening my own self-awareness.
9. - Eysenck personality questionnaire
10. - Eysenck personality factors - trainer presentation
11. - Overcoming stress events
12. - Learning about one's coping mechanisms, deepening self-awarenessLearning about one's current emotional and mood state (Blob-tree, weather report, show how you are!)
13. - Genogram
14. - Understanding one's family values, resources and relationships, exploring the transgenerational transmission of patterns
15. - Ranking of values
16. - Learning about an individual's family and workplace values, belief systems and resources, exploring the transgenerational transmission of patterns
17. - Who am I? Where am I? What do I want to be?
18. - Positive/negative characteristics, attitudes, mindset, goals
19. - Motivational background
20. - Motivators and Detonators, Needs Pyramid
21. - List and prioritisation of competences needed to do the job
22. - Self-awareness exercises
23. - Development of self-ideal, reflected and attributed self-image, goals, values
24. - What have we learned, what do we take with us? Evaluation of the training

Additional lecturers

Name Position Contact details
A tantárgy előadóján túl oktatóként/konzulensként a következőkre személyekre számíthatunk: az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. - perger.monika@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements