Programme: Course organiser postgraduate specialist training programme with public road/air/waterway/railway specialisation
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Objectives
Through the course, the student will learn through personal experience the role and importance of self-awareness. The aim of the course is to get to know one's inner self and thereby gain a more accurate picture of one's personality and abilities. It helps us to develop and improve our social skills, communication, self-assertion and the ability to achieve our goals. The aim is to become aware of who we really are and what we are really capable of, and how we can use these competences in the world of work.
Academic results
Knowledge
- 1. Identify your strengths and weaknesses
- 2. Learn methods to develop self-awareness
- 3. incorporate knowledge in a targeted way in his/her work
Skills
- 1. Be able to communicate in a professionally appropriate way about the psychological aspects of your work
- 2. Be able to formulate short and long-term individual goals
- 3. Be able to deal with problems
- 4. Be able to deal with local difficulties and overcome lack of motivation
Attitude
- 1. Be open to new psychological knowledge, attitudes and awareness
- 2. Be open to new self-awareness content
Independence and responsibility
- 1. Recognise situations when you need the help of a psychologist or coach for self-awareness issues
- 2. Develops self-awareness, willpower and self-confidence
Teaching methodology
Small introductory lecture, experiential individual and group exercises, experience sharing, written and oral communication, use of IT tools and techniques, optional individual and group exercises, individual tasks, pair sharing, self-reflection, reflection on previous experiences, feedback.
Materials supporting learning
- Oktató által készített prezentáció
- Kósáné Ormai, V. (2002): Mit üzen Gordon a pedagógusoknak? In: Az iskola szociálp-szichológiai jelenségvilága (45. kötet, old.: 419-429). ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
- N. Kollár, K., & Szabó, É. (szerk.) (2004): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest
- Mészáros A. (szerk.) (2002): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága (old.: 447-470). ELTE Eötvös Kiadó, Budapest
- Coombes, Frances (2012): Önmotiváció. Akadémiai Kiadó, Budapest
- Bagdy, Emőke – Czeizel, Endre, Dr. – Csernus, Imre, Dr. – Daubner, Béla – Feldmár, András – Kádár, Annamária – Kígyós, Éva – Pál, Ferenc – Popper, Péter – Ranschburg, Jenő – Szendi, Gábor (2011): Belső utakon - A Nyitott Akadémia válogatott előadásai önismeretről, sorsról és szabadságról. Kulcslyuk Kiadó, Budapest.
- Bagdy Emőke (2012): Utak önmagunkhoz. Kulcslyuk Kiadó, Budapest
- Marjai Viktor (2021): Főnökkezelési kézikönyv. Magánkiadás
- Friss és aktuális weblapok, blogok magyar és angol nyelven
General Rules
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével.
Performance assessment methods
• a tréningen való részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. • teszt megoldása
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100 |
Very good | 88-94 |
Good | 75-87 |
Satisfactory | 62-74 |
Pass | 50-61 |
Fail | <50 |
Retake and late completion
3-5 oldal terjedelmű beadandó dolgozat elkészítésével és a központi teszt kitöltésével a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
tréningre való felkészülés | 30 |
részvétel a tréningen | 5 |
vizsgára való felkészülés | 30 |
gyakorló teszt kitöltése | 20 |
teszt kitöltése | 1 |
egyéb felkészülés | 4 |
Összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.11.2023.
Topics covered during the term
A megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a felsorolt tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | - Self-awareness: the quest for self-knowledge (history, development) |
2. | - (history, history of self) |
3. | - Models for building self-awareness, self-awareness wheel, Johari window |
4. | - Gaining self-awareness within a group, role formation in the group, (interactions) |
5. | - Positioning myself in the group |
6. | - Non-verbal communication |
7. | - Group bank |
8. | - Getting to know each other better, developing and deepening my own self-awareness. |
9. | - Eysenck personality questionnaire |
10. | - Eysenck personality factors - trainer presentation |
11. | - Overcoming stress events |
12. | - Learning about one's coping mechanisms, deepening self-awarenessLearning about one's current emotional and mood state (Blob-tree, weather report, show how you are!) |
13. | - Genogram |
14. | - Understanding one's family values, resources and relationships, exploring the transgenerational transmission of patterns |
15. | - Ranking of values |
16. | - Learning about an individual's family and workplace values, belief systems and resources, exploring the transgenerational transmission of patterns |
17. | - Who am I? Where am I? What do I want to be? |
18. | - Positive/negative characteristics, attitudes, mindset, goals |
19. | - Motivational background |
20. | - Motivators and Detonators, Needs Pyramid |
21. | - List and prioritisation of competences needed to do the job |
22. | - Self-awareness exercises |
23. | - Development of self-ideal, reflected and attributed self-image, goals, values |
24. | - What have we learned, what do we take with us? Evaluation of the training |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
A tantárgy előadóján túl oktatóként/konzulensként a következőkre személyekre számíthatunk: az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. | - | perger.monika@gtk.bme.hu |