I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Fenntarthatósági kihívásokra adható válaszok a gyakorlatban
Azonosító
BMEGT51S591
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
8
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizagaérdemjegy
Kreditszám
7
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szabó Mariann
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
szabo.mariann@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: A fenntarthatóság elvének komplex alkalmazására felkészítő pedagógus-szakvizsga szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallagató megértse, hogy az egyes globális problémák nem önállóan jelennek meg, hanem más globális problémákkal egy komplex, bonyolult rendszert alkotva léteznek. Ebből kifolyólag kezelésük, felszámolásuk is rendszerszintű beavatkozást igényel globális, mezo és helyi szinten is. Az egyén felelőssége és lehetőségei.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. ismeri és érti a világot átfogó és mindenre kiterjedő környezeti problémákra adható válaszokat, azok előnyeit, veszélyeit.
Képesség
  1. 1. magas színvonalon megérti a globális problémák és kialakulásának ok-okozati összefüggésrendszerét;
  2. 2. magas színvonalon megérti a globális problémák egymásra való hatásának ok-okozati összefüggésrendszerét
  3. 3. magas színvonalon megérti a globális problémákra adható válaszokból eredő egyes összeférhetetlenségeket;
  4. 4. érti és elfogadja a tudomány korlátait a fenntarthatósági problémák leküzdésében
Attitűd
  1. 1. elkötelezett a fenntarthatóság elvének rendszerszintű érvényesítése mellett;
  2. 2. nyitott az együttműködésekre és proaktív a megoldások keresésében a fenntarthatósági célok megvalósítása érdekében;
  3. 3. figyel saját és mások környezettel kapcsolatos környezeti problémákra reflektáló érzéseire;
  4. 4. nyitott az együttműködésekre és proaktív a megoldások keresésében a fenntarthatósági célok megvalósítása érdekében.
Önállóság és felelősség
  1. 1. felelősséget vállal a fenntarthatóság szemléletének tanítási, tanulási folyamatába történő beépítéséért;
  2. 2. felelősséget vállal a fenntarthatóság gondolatának intézményszintű megjelenéséért.

Oktatásmódszertan

Előadások, órai gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Will Steffen et al. Planetary boundaries: Guiding human development on a changing planet. Science 347,1259855(2015). DOI: 10.1126/science.1259855
  • 2. Robeyns, Ingrid and Morten Fibieger Byskov.
  • 3. Bajmócy, Zoltán. A képesség-szemlélet alkalmazásának lehetőségei a regionális tudományban. In: Rechnitzer, J; Rácz, Sz (szerk.) Dialógus a regionális tudományról. Győr, Magyarország : Magyar Regionális Tudományi Társaság, Széchenyi István Egyetem Regionális- és Gazdaságtudományi Doktori Iskola (2012) 213 p. pp. 18-30. , 13 p. http://real.mtak.hu/15987/1/Dialogus_k%C3%B6tet_Bajm%C3%B3cy.pdf
  • 4. Fenyvesi, Éva. Stakeholder analízis. DOI: 10.13140/RG.2.2.36668.33920
  • 5. https://www.nfft.hu/muhelytanulmanyok
  • 6. Órai előadásanyagok.

Általános szabályok

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények értékelését a következő teljesítményértékelési módszerek szolgálják: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (zárthelyi dolgozat), 2. az attitűd, valamint az önállóság és felelősségvállalás típusú kompetenciaelemek meglétének vizsgálatára folyamatos, a tantárgy tanulmányi foglalkozásain tanúsított teljesítmény és aktivitás (aktív részvétel, gondolatok felvetése), 3. a tananyag elsajátítását segítő, önállóan/ csoportosan elkészítendő páros/ csoportos feladatok.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Kötelező,összegző értékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Kötelező részteljesítményértékelés - projektfeladat: a tananyag elsajátítását szolgáló a csoport nagyságától és összetételétől függő önállóan vagy párban, esetleg csoportosan elkészítendő feladat a tananyag elsajátítására vonatkozóan (a csoport által választott fenntarthatósági kihíváshoz kapcsolódó akciótervezés megalapozását szolgáló status quo analízis és akcióterv) figyelembe véve, hogy a TVSZ 110. § (3) bekezdés c) pontja szerinti részteljesítmény értékelések együttes száma vizsgaérdemjeggyel értékelt tantárgy esetén legfeljebb kettő (111. § b) pontja alapján). 3. Kötelező részteljesítményértékelés - aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés leírása (vizsga) 1. Egyszerű vizsga: a vizsga a szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékeléseken elért eredmények teljes beszámításából adódik vagy; 2. Írásbeli teljesítményértékelés, amely a teljes tananyagot kéri számon.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40
  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 20
  • 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 40
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • évközi eredmények beszámítása vagy írásbeli teljesítményértékelés: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele a szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések mindegyikének legalább 50%-os teljesítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88-95
76-87
Közepes 63-75
Elégséges 50-62
Elégtelen <50

Javítás és pótlás

1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés és a részteljesítések (házi feladat) a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 16
félévközi készülés órákra 24
felkészülés a teljesítményértékelésekre 50
házi feladat elkészítése 70
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 50
vizsgafelkészülés 0
Összesen 210

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A globális problémák megoldásainak lehetséges modelljei – globális szinten
2. A globális problémák megoldásainak lehetséges modelljei – szupranacionális szinten
3. A globális problémák megoldásainak lehetséges modelljei – kisregionális, helyi szinten
4. A technológiába integrált és a „csővégi” (end-of-pipe) technológiák
5. A körforgásos gazdaság
6. Az ENSZ fenntartható fejlődési céljai
7. Az ENSZ Környezetvédelmi Programja / The United Nations Environment Programme (UNEP)
8. Egészségügyi Világszervezet / World Health Organization(WHO)
9. Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Világszervezet / Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO)
10. Egyesült Nemzetek Szervezetének Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete / United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO)
11. Természetvédelmi Világszövetség/ International Union for Conservation of Nature (IUCN)
12. World Wildlife Fund (WWF)
13. Nemzetközi, kormányzati szervezetek, szervek
14. A települési szint jelentősége a fenntarthatóság érvényesítésében - fenntarthatósági kihívásokra való reagálás akciótervezéssel

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Bozsoki Fruzsina doktorandusz fruzsina.bozsoki@edu.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.