I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Környezetértékelés és kockázatelemzés
Azonosító
BMEGT42M417
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Csigéné Dr. Nagypál Noémi
Beosztása
adjunktus
Email címe
csigene.noemi@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Környezetmérnöki mesterképzési szak, nappali MSc

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

Megismertetni a hallgatókat a környezet monetáris é alternatív gazdasági értékelésének elméleti hátterével, speciális módszereivel. A természeti tőke és ökoszisztéma szolgáltatások elemzésének, értékelésénekbemutatása, nemzetközi és hazai tapasztalatok elemzése. A környezeti kockázatelemzés szereplőinek, területeinek és módszereinek bemutatása.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Áttekintéssel rendelkezik a pénzbeli környezetértékelés szerepéről, lehetséges felhasználási területeiről.
  2. Ismeri az egyes környezetértékelési módszereket, azok elméleti hátterét és alkalmazásának feltételeit, módját.
  3. Ismeri a környezeti kockázat menedzsment társadalomtudományi vonatkozásait.
Képesség
  1. Képes felismeri a környezetértékelési módszerek alkalmazásának szükségességét, lehetőségét.
  2. Képes más szakértőkkel együttműködve komplex kockázat menedzsment feladatokban részt venni.
Attitűd
  1. Tudatában van annak, hogy a monetáris környezetértékelés és a környezeti kockázat menedzsment inter-diszciplináris megközelítést igényel, etikai kérdéseket is érint.
  2. Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján, összetett megközelítésben végezze.
  3. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Önállóság és felelősség
  1. Felismeri a környezeti kockázatok gazdasági-társadalmi összefüggéseit, beágyazottságát, ennek megfelelő, felelős szakmai döntéseket hoz.
  2. Tudatában a környezetértékelési módszerek folyamatos fejlesztésének, törekszik a változások nyomon követésére.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata

Tanulástámogató anyagok

  • Marjainé Szerényi Zsuzsanna (szerk.): A természetvédelemben alkalmazható közgazdasági értékelési módszerek. Letölthető: http://www.termeszetvedelem.hu/_user/downloads/publikaciok/Marjaine-Termeszetvedelmi%20kozgazd%20modszerek.pdf
  • https://www.ecosystemvaluation.org/
  • Defra, Granfield University: Guidelines for Environmental Risk Assessment and Management, letölthető: http://www.defra.gov.uk/publications/2011/11/07/green-leaves-iii-pb13670

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az írásbeli összegző teljesítményértékeléseken mutatott teljesítmény alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett tanulmányi teljesítményértékelési módszerek: két db írásbeli zárthelyi dolgozat és egy kiselőadás. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelési módszerek: megajánlott jegy elutasítása esetén vizsga.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés – 1. zh: 33
  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés – 2. zh: 33
  • Kiselőadás: 34
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Kiselőadás: 34
  • Vizsga: 66
  • összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele a két összegző teljesítményértékelés legalább "Elégséges" értékelésre történő teljesítése. Az aláírás a TVSz-ben meghatározottak szerinti érvényességgel rendelkezik.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 92-100
Jeles 85-91
70-84
Közepes 55-69
Elégséges 40-54
Elégtelen 0-39

Javítás és pótlás

1) A hatályos TVSZ értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
Felkészülés kiselőadásra 29
felkészülés a zárthelyikre, vizsgára 33
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés. Értékelési módok, hagyományos módszerek hiányosságai. A pénzbeli értékelés előnyei és kritikája, felhasználási területei.
2. A természeti tőke és az ökoszisztéma szolgáltatások, értékelés globális szinten.
3. Az értékelés speciális megközelítésének okai, szabad javak, externáliák, társadalmi diszkontráta.
4. WTP és WTA. A költség-haszon elemzés és költséghatékonyság elemzés összehasonlítása.
5. A környezetértékelési módszerek csoportosítása, költség alapú módszerek.
6. Kinyilvánított preferencia módszerek, az utazási költség módszer.
7. A hedonikus ármódszer és a hedonikus bérmódszer. Kinyilvánított preferencia módszerek előnyei, korlátjai.
8. Feltárt preferencia módszerek. A kérdőív készítés lépései. A direkt feltárt preferencia módszerek és alkalmazásuk tapasztalatai, esettanulmányok.
9. Az indirekt feltárt preferencia módszerek. Haszonátvitel, állampolgári tanács.
10. A környezetértékelés és a kockázatkezelés hasonlóságai, a kockázat típusai.
11. Környezeti kockázatkezelés megközelítései és vállalati alkalmazása.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.