I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Környezetértékelés és kockázatelemzés
Azonosító
BMEGT42M417
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Csigéné Dr. Nagypál Noémi
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
csigene.noemi@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Környezetmérnöki mesterképzési szak, nappali MSc

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

Megismertetni a hallgatókat a környezet monetáris é alternatív gazdasági értékelésének elméleti hátterével, speciális módszereivel. A természeti tőke és ökoszisztéma szolgáltatások elemzésének, értékelésénekbemutatása, nemzetközi és hazai tapasztalatok elemzése. A környezeti kockázatelemzés szereplőinek, területeinek és módszereinek bemutatása.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Áttekintéssel rendelkezik a pénzbeli környezetértékelés szerepéről, lehetséges felhasználási területeiről.
  2. Ismeri az egyes környezetértékelési módszereket, azok elméleti hátterét és alkalmazásának feltételeit, módját.
  3. Ismeri a környezeti kockázat menedzsment társadalomtudományi vonatkozásait.
Képesség
  1. Képes felismeri a környezetértékelési módszerek alkalmazásának szükségességét, lehetőségét.
  2. Képes más szakértőkkel együttműködve komplex kockázat menedzsment feladatokban részt venni.
Attitűd
  1. Tudatában van annak, hogy a monetáris környezetértékelés és a környezeti kockázat menedzsment inter-diszciplináris megközelítést igényel, etikai kérdéseket is érint.
  2. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató felismeri a környezeti kockázatok gazdasági-társadalmi összefüggéseit, beágyazottságát, ennek megfelelő, felelős szakmai döntéseket hoz;
  2. ismerve az egyéb szakterületek érintettségét a pénzbeli környezetértékelés és a kockázatkezelés területén, hatékonyan működik együtt gazdasági, jogi szakemberekkel;
  3. tudatában a környezetértékelési módszerek folyamatos fejlesztésének, törekszik a változások nyomon követésére.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Dr. Szlávik János (szerk.): Környezetgazdaságtan. 3. fejezet. (Csigéné Nagypál Noémi) Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem. Typotex Kiadó, Budapest, 2007.
  • 2. Marjainé Dr. Szerényi Zsuzsanna (szerk.): A természetvédelemben alkalmazható közgazdasági értékelési módszerek. Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, Budapest, 2005.
  • 3. Guidelines for Environmental Risk Assessmentand Management. Green Leaves III
  • https://www.gov.uk/government/publications/guidelines-for-environmental-risk-assessment-and-management-green-leaves-iii
  • Ajánlott folyóiratok/recommended journals:
  • a. Ecological Economics
  • b. Land Economics
  • c. Journal of Agricultural and Resource Economics
  • d. Journal of Environmental Economics and Management
  • e. Journal of Environmental Planning and Management

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az összegző tanulmányi teljesítményértékeléseken (két zárthelyi dolgozat) és a részteljesítményértékelés (gyakorlati feladat) során mutatott teljesítmény alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1) Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrész a zárthelyi előtti előadásokon feldolgozott témaköröket jelenti. 2) Részteljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd és önállóság és felelősség kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja gyakorlati feladat formájában. A gyakorlati feladat kereteit, határidejét és értékelési módját az oktató határozza meg. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések során összességében elért "Jeles" vagy "Jó" eredmény esetén megajánlott jegy szerezhető. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Írásbeli vizsga: amennyiben a hallgató nem szerez megajánlott jegyet, illetve nem fogadja el azt, a vizsgaidőszak során írásbeli vizsgát tehet.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 33
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 33
  • részteljesítményértékelés: 34
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Írásbeli vizsga (megajánlott jegy hiányában): 100
  • Összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele a két összegző teljesítményértékelés és a részteljesítményértékelés alapján legalább "Elégséges" értékelés megszerzése. Az aláírás a TVSz-ben meghatározottak szerinti érvényességgel rendelkezik.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 92-100
Jeles 85-91
70-84
Közepes 55-69
Elégséges 40-54
Elégtelen 0-39

Javítás és pótlás

1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre. 4) A részteljesítményértékelés jellegéből fakadóan nem javítható, pótolható, adható le késedelmesen. 5) A vizsga javítására és pótlására a TVSZ 121. és 123. paragrafusa szerint van lehetőség.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
Felkészülés kiselőadásra 29
felkészülés számonkérésekre 33
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés. Értékelési módok, hagyományos módszerek hiányosságai. A pénzbeli értékelés előnyei és kritikája, felhasználási területei.
2. A természeti tőke és az ökoszisztéma szolgáltatások, értékelés globális szinten.
3. Az értékelés speciális megközelítésének okai, szabad javak, externáliák, társadalmi diszkontráta.
4. WTP és WTA. A költség-haszon elemzés és költséghatékonyság elemzés összehasonlítása.
5. A környezetértékelési módszerek csoportosítása, költség alapú módszerek.
6. Kinyilvánított preferencia módszerek, az utazási költség módszer.
7. A hedonikus ármódszer és a hedonikus bérmódszer. Kinyilvánított preferencia módszerek előnyei, korlátjai.
8. Feltárt preferencia módszerek. A kérdőív készítés lépései. A direkt feltárt preferencia módszerek és alkalmazásuk tapasztalatai, esettanulmányok.
9. Az indirekt feltárt preferencia módszerek. Haszonátvitel, állampolgári tanács.
10. A környezetértékelés és a kockázatkezelés hasonlóságai, a kockázat típusai.
11. Környezeti kockázatkezelés megközelítései és vállalati alkalmazása.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.