Célkitűzések
• rávilágítani a minőségmenedzsment szerepére a szervezetek sikeres működésében, • elősegíteni a minőségmenedzsment kompetitív természetének mélyebb megértését, • bemutatni a különböző termelő és szolgáltató szektorok minőségmenedzsment rendszerének sajátosságait, • megismertetni a minőségmenedzsment néhány bevált módszerét, eszközét.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Tisztában lesz a minőségmenedzsment kompetitív természetével.
- Érteni fogja a minőségmenedzsment helyét, szerepét a szervezetek sikeres működésének egészében.
- Ismerni fogja a minőségmenedzsment néhány bevált modelljét, módszerét és eszközét.
Képesség
- Képes lesz követni és megérteni a minőségmenedzsment szakirodalmát.
- Képes lesz a minőségmenedzsment témájáról szakmailag adekvát módon kommunikálni.
- Képes lesz minőségmenedzsment problémák megoldásában, ilyen jellegű döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában szakszerűen részt venni.
Attitűd
- Fogékony lesz a minőségmenedzsment megvilágításában a szervezeti fejlődés követésére.
- Nyitott lesz a minőségmenedzsment új eredményeinek befogadására.
- Együttműködésre fog törekedni multidiszciplináris csapatmunkában.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment problémák elemzésében.
- Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment tárgyú döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában.
- Felelősséget vállal a minőségmenedzsment tárgyú döntéseiért.
Oktatásmódszertan
Előadások.
Tanulástámogató anyagok
- Kemény S.–Papp L.–Deák A. (1999) Statisztikai minőség- (megfelelőség-) szabályozás. Műszaki Könyvkiadó–Magyar Minőség Társaság, Budapest.
- Kiran, D.R.: Total Quality Management key concepts and case studies, Elsevier, 2017.
- Kövesi J. – Topár J. (szerk.) (2006): Minőségmenedzsment alapjai, Typotex Kiadó, Budapest
- MSZ EN ISO 9001:2015 Minőségirányítási Rendszerek - Követelmények MSZT 2015.
- Tenner A. R. – DeToro I. J. (2001): Teljes körű minőségmenedzsment TQM 3. kiadás, Műszaki Könyvkiadó, Budapest
- Topár J. (szerk.): A műszaki menedzsment aktuális kérdései Műszaki Kiadó Budapest, 2012.
- Topár J (2001): A minőségmenedzsment -rendszerek fejlődésének néhány jellemzője a hazai vállalkozásoknál. Harvard Business Manager 4/2001 pp.50-57
- Topár J. – Surman V. (2018) Minőségmenedzsment Oktatási segédanyaga Műszaki menedzser és a Vezetés és szervezés mesterszakos hallgatók számára
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése szorgalmi időszaki és vizsgaidőszaki teljesítményértékeléssel történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A hallgatók jelentkezhetnek a félév elején meghirdetett témákra, hogy azokhoz kötődően egyénileg vagy csapatban különlegességeket, gyakorlati példákat (általános információkon, irodalmi leírásokon túli) összegyűjtsenek és előre meghatározott időpontban prezentáljanak (opcionális kutatás (információgyűjtés, tájékozódás) és prezentáció). Az előadásokhoz kötődő prezentációkat a prezentálás időpontja előtt minimum 2 munkanappal el kell küldje a hallgató a kurzus oktatóinak, és az előadott prezentációt fel kell töltenie a tantárgy moodle oldalára (oktatói segítséggel). A prezentációval (és a mögöttes kutatással) max. 25 pont szerezhető, mely a vizsga pontszámához hozzáadódik a min. 50% megszerzését követően. A prezentációval megszerezhető az aláírás (ekkor a további pluszpontok egészében hozzáadódnak a vizsgapontszámhoz az 50% elérését követően). Továbbá, a félév során különböző opcionális órai feladatokkal és beadandókkal pluszpontok szerezhetők. Egy félévben maximum 15 pluszpont szerezhető, melyből 5 pont az aláírás követelménye. A további 10 pont hozzáadódik a vizsgapontszámhoz a minimum 50% teljesítését követően. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Írásbeli teljesítményértékelés: a félév során érintett témakörök elméleti hátterének és gyakorlati alkalmazhatóságának ellenőrzése. A vizsgán elérhető 100 pont I-H állítások megoldásával és kisebb-nagyobb esszé kérdések kifejtésével érhető el. Minimum követelmény az 50% elérése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Opcionális kutatás és prezentáció: 62
- Opcionális feladatok (órai és/vagy beadandó):: 38
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Opcionális kutatás és prezentáció: 25
- Opcionális feladatok (órai és/vagy beadandó): 15
- Írásbeli vizsga: 100
- Összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az előadások során elvégezhető vagy kiadott feladatokból és esettanulmányokból pluszpontok szerezhetők, maximum 15 pont. A 15 pontból minimum 5 pont összegyűjtése az aláírás megszerzésének feltétele, ez az 5 pont nem kerül beszámításra, a további maximum 10 pont beszámításra kerül a végső jegybe a minimum 50 % teljesítése után. Ezek a feladatok és esettanulmányok nem pótolhatók. Az aláírás megszerezhető a prezentáció elkészítésével is (ez esetben a további pluszpontok teljes egészében hozzáadódnak a vizsgaponthoz a min. 50% elérése után).
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 87–94 |
Jó | 75–86 |
Közepes | 63–74 |
Elégséges | 50–62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A prezentáció és a további pluszpontos feladatok nem pótolhatók, javíthatók.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontaktórákon | 56 |
Opcionális prezentáció és feladatok elkészítése | 40 |
Vizsgafelkészülés | 54 |
Összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.
A félévben sorra vett témák
The learning outcomes of 2.2 can be achieved by studying the following areas and topics
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. A minőségmenedzsment alapfogalmai. |
2. | Minőségmenedzsment rendszerek szerepe és működési tapasztalatai a termelő és nem termelő szektorokban. |
3. | Folyamatmenedzsment és folyamatérettségi modellek, Six Sigma, Lean menedzsment. |
4. | Minőségtervezés alapjai, kidolgozásának lépései. |
5. | Beszállítói minőségbiztosítás, beszállítók kiválasztása, első mintázás, beszállítók értékelése. |
6. | Minőségköltségek. |
7. | Szervezeti önértékelés fogalma, lényege, folyamata, díjmodellek, Közös Értékelési Keretrendszer (CAF). |
8. | Minőségmenedzsment módszerek elvi háttere, kategorizálása, minőséggel kapcsolatos adatok, információk és azok elemzése. |
9. | Benchmarking fogalma, fejlődése, elvi háttere és jelentősége. |
10. | Folyamatjavítás általános modell-folyamatai, PDCA, DMAIC. |
11. | Ötletgyűjtő, problémafeltáró módszerek. |
12. | Folyamatok leírására, elemzésére alkalmazható módszerek. |
13. | Hibaelemzés módszerei. |
14. | Folyamatszabályozás módszerei. |
15. | További minőségmenedzsment módszerek. |
16. | Szolgáltatásminőség modellek. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Topár József | c. egyetemi docens | topar.jozsef@gtk.bme.hu |
Dr. Benedek Petra | egyetemi adjunktus | benedek.petra@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.