Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2015/16/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 0
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2010
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A Közgazdaságtan I. tárgy célkitűzése hármas. Egyrészt megismertetni a hallgatókat a legfontosabb közgazdasági fogalom- és eszköztárral. Másrészt bevezetni a hallgatókat a fogalmak és az eszköztár gyakorlati alkalmazásába. Végül az előbbi ismeretekre és képességekre építve egy olyan átfogó közgazdasági szemléletmód átadása, amelynek segítségével a hallgatók eligazodhatnak a gazdasági környezet mikro- és makroszférájának aktuális kérdéseiben.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- a közgazdaságtan általánosan használt fogalomrendszerét,
- a piac modelljét,
- a gazdasági jólét elemzésének fogalmait és eszközeit, valamint a Pareto-hatékonyság fogalmát,
- a kereslet és kínálat rugalmasságának eltérő típusait,
- a racionális döntéshozó intratemporális modelljét,
- a teljes árhatás többféle felbontását,
- az intertemporális választás modelljét,
- a termelőszféra gazdasági modelljét,
- az egyszerűbb piaci szerkezet-típusokat, 1
- az árdiszkrimináció típusait, 1
- a komparatív és abszolút előnyök fogalmait, 1
- a csere és a termelés Edgeworth-dobozát, 1
- a Walras-törvényt, 1
- az első és a második jóléti tételt, 1
- és tisztában van a különböző piaci kudarcok jellegzetességeivel és jelentőségükkel, 1
- a mikroökonómiai feladatok és problémák megoldására szolgáló módszereket és eljárásokat.
Képesség
- a piac modelljének komparatív statikai alkalmazására,
- gazdasági folyamatok jóléti elemzésére,
- a gazdaságpolitika piactorzító hatásainak elemzésére,
- a jószágok klasszifikálására keresletrugalmasságuk alapján,
- gazdaságossági számításokat végezni a keresleti és kínálati rugalmasságok alapján,
- meghatározni gazdasági és intézményi változásoknak a gazdasági ágensek döntéseire gyakorolt potenciális hatását,
- egyszerű jelenérték-számítási feladatok elvégzésére,
- egyszerű költség-haszon elemzések elvégzésére,
- egyszerű piacszerkezeti összehasonlításokra, 1
- az alternatíva költségek alapján racionális erőforrás-elosztás meghatározására, 1
- a külső gazdasági hatások átfogó értékelésére.
Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a gazdasági problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- törekszik az eltérő gazdasági szemléletmódok megismerésére és alkalmazására.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a mikro- és makrogazdasági feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási feladatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
Tanulástámogató anyagok
- Varian, H. R. (2012, 2016): Mikroökonómia középfokon. Akadémiai Kiadó, Budapest.
- Berde, Éva (szerk.) (2009): Mikroökonómiai és piacelméleti feladatgyűjtemény. TOKK, Budapest.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése Két évközi írásbeli részteljesítmény-mérés (két résztanulmányi teljesítményértékelés) és a bontott előadásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik. Év végi írásbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés).
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Az „Aláírás” megszerzésének nincs feltétele. 2. Részteljesítmény-ellenőrzés és -értékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos ellenőrzési és értékelési módja, heti rendszerességű a folyamatos felkészülés és az önellenőrzés elősegítése érdekében. A 14 oktatási hét során 12 x 1százalékpont és 2 x 4 százalékpont, azaz összesen 20 százalékpont szerezhető. Ebből 10 százalékpont beszámít az év végi vizsgajegy kialakításánál figyelembe vett maximális pontszámba. De a hallgató által elért vizsgapontszámhoz az összes, a szorgalmi időszakban megszerzett pontja hozzáadódik (maximálisan 20 százalékpont). 12 x 1 százalékpont a heti tananyaghoz tartozó, a Moodle-rendszerben elérhető tesztek meghatározott szintű teljesítésével érhető el. 2 x 4 százalékpont a két negyedéves tananyag elsajátítását ellenőrző Moodle-tesztek minimálisan 50%-os teljesítésével szerezhető meg. Az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadói együttesen határozzák meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. írásbeli teljesítményértékelés: Az összegző teljesítményértékelés kitér az elsajátítandó fogalom- és eszköztár ismeretének és összefüggéseinek tesztelésére, továbbá ellenőrzi és felméri a hallgatók kompetenciáját egyszerű közgazdasági példák megoldása során
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. negyedéves részteljesítmény értékelések : 5%
- 2. negyedéves részteljesítmény értékelések : 5%
- összesen: 10%+
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga: 90%
- évközi eredmények beszámítása: 10%
- összesen: 100%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének nincs feltétele.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 87–90 |
Jó | 75–86 |
Közepes | 63–74 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
Az írásbeli vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
félévközi készülés a bontott előadásokra | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 20 |
házi feladat elkészítése | 0 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 40 |
összesen6 | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Közgazdasági szemlélet. A piac modellje. |
2. | Piaci kereslet és rugalmasságok. |
3. | Fogyasztói magatartás 1. |
4. | A csere Edgeworth-doboza. |
5. | Fogyasztói magatartás 2. A Slutsky-egyenlet. |
6. | Intertemporális választás. |
7. | Konzultáció. |
8. | Termeléselmélet 1. Profitmaximalizálás. |
9. | Termeléselmélet 2. Költségfüggvények. |
10. | A monopolista viselkedés. |
11. | Piacszerkezetek. |
12. | Piaci tökéletlenségek 1. (externáliák, közjavak) |
13. | Piaci tökéletlenségek 2. (aszimmetrikus információ) |
14. | Konzultáció. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Gilányi Zsolt | docens | gilanyi.zsolt@gtk.bme.hu |
Bánhidi Zoltán | tudományos segédmunkatárs | banhidi.zoltan@gtk.bme.hu |
Bliszkóné Haragh Ágnes | tanársegéd | Haragh.agnes@gtk.bme.hu |
Hevér Boglárka | tanársegéd | hever.boglarka@gtk.bme.hu |
Képes Petronella | PhD hallgató | kepes.petronella@gtk.bme.hu |
Kupcsik Réka | tanársegéd | kupcsik.reka@gtk.bme.hu |
Tóth-Bozó Brigitta | tanársegéd | toth-bozo.brigitta.@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.