Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KÖZGAZDASÁGTAN I.
Azonosító
BMEGT30A003
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
Vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Ligeti Zsombor,
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
ligeti.zsombor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2015/16/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 0

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2010

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2018/19/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A Közgazdaságtan I. tárgy célkitűzése hármas. Egyrészt megismertetni a hallgatókat a legfontosabb közgazdasági fogalom- és eszköztárral. Másrészt bevezetni a hallgatókat a fogalmak és az eszköztár gyakorlati alkalmazásába. Végül az előbbi ismeretekre és képességekre építve egy olyan átfogó közgazdasági szemléletmód átadása, amelynek segítségével a hallgatók eligazodhatnak a gazdasági környezet mikro- és makroszférájának aktuális kérdéseiben.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. a közgazdaságtan általánosan használt fogalomrendszerét,
  2. a piac modelljét,
  3. a gazdasági jólét elemzésének fogalmait és eszközeit, valamint a Pareto-hatékonyság fogalmát,
  4. a kereslet és kínálat rugalmasságának eltérő típusait,
  5. a racionális döntéshozó intratemporális modelljét,
  6. a teljes árhatás többféle felbontását,
  7. az intertemporális választás modelljét,
  8. a termelőszféra gazdasági modelljét,
  9. az egyszerűbb piaci szerkezet-típusokat, 1
  10. az árdiszkrimináció típusait, 1
  11. a komparatív és abszolút előnyök fogalmait, 1
  12. a csere és a termelés Edgeworth-dobozát, 1
  13. a Walras-törvényt, 1
  14. az első és a második jóléti tételt, 1
  15. és tisztában van a különböző piaci kudarcok jellegzetességeivel és jelentőségükkel, 1
  16. a mikroökonómiai feladatok és problémák megoldására szolgáló módszereket és eljárásokat.
Képesség
  1. a piac modelljének komparatív statikai alkalmazására,
  2. gazdasági folyamatok jóléti elemzésére,
  3. a gazdaságpolitika piactorzító hatásainak elemzésére,
  4. a jószágok klasszifikálására keresletrugalmasságuk alapján,
  5. gazdaságossági számításokat végezni a keresleti és kínálati rugalmasságok alapján,
  6. meghatározni gazdasági és intézményi változásoknak a gazdasági ágensek döntéseire gyakorolt potenciális hatását,
  7. egyszerű jelenérték-számítási feladatok elvégzésére,
  8. egyszerű költség-haszon elemzések elvégzésére,
  9. egyszerű piacszerkezeti összehasonlításokra, 1
  10. az alternatíva költségek alapján racionális erőforrás-elosztás meghatározására, 1
  11. a külső gazdasági hatások átfogó értékelésére.
Attitűd
  1. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  4. törekszik a gazdasági problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
  5. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
  6. törekszik az eltérő gazdasági szemléletmódok megismerésére és alkalmazására.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a mikro- és makrogazdasági feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  4. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási feladatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.

Tanulástámogató anyagok

  • Varian, H. R. (2012, 2016): Mikroökonómia középfokon. Akadémiai Kiadó, Budapest.
  • Berde, Éva (szerk.) (2009): Mikroökonómiai és piacelméleti feladatgyűjtemény. TOKK, Budapest.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése Két évközi írásbeli részteljesítmény-mérés (két résztanulmányi teljesítményértékelés) és a bontott előadásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik. Év végi írásbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés).

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Az „Aláírás” megszerzésének nincs feltétele. 2. Részteljesítmény-ellenőrzés és -értékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos ellenőrzési és értékelési módja, heti rendszerességű a folyamatos felkészülés és az önellenőrzés elősegítése érdekében. A 14 oktatási hét során 12 x 1százalékpont és 2 x 4 százalékpont, azaz összesen 20 százalékpont szerezhető. Ebből 10 százalékpont beszámít az év végi vizsgajegy kialakításánál figyelembe vett maximális pontszámba. De a hallgató által elért vizsgapontszámhoz az összes, a szorgalmi időszakban megszerzett pontja hozzáadódik (maximálisan 20 százalékpont). 12 x 1 százalékpont a heti tananyaghoz tartozó, a Moodle-rendszerben elérhető tesztek meghatározott szintű teljesítésével érhető el. 2 x 4 százalékpont a két negyedéves tananyag elsajátítását ellenőrző Moodle-tesztek minimálisan 50%-os teljesítésével szerezhető meg. Az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadói együttesen határozzák meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. írásbeli teljesítményértékelés: Az összegző teljesítményértékelés kitér az elsajátítandó fogalom- és eszköztár ismeretének és összefüggéseinek tesztelésére, továbbá ellenőrzi és felméri a hallgatók kompetenciáját egyszerű közgazdasági példák megoldása során

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. negyedéves részteljesítmény értékelések : 5%
  • 2. negyedéves részteljesítmény értékelések : 5%
  • összesen: 10%+

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga: 90%
  • szóbeli részvizsga: 0
  • gyakorlati részvizsga: 0
  • évközi eredmények beszámítása: 10%
  • összesen: 100%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének nincs feltétele.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 87–90
75–86
Közepes 63–74
Elégséges 50-62
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

Az írásbeli vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×4=56
félévközi készülés a bontott előadásokra 14×2=28
felkészülés a teljesítményértékelésekre 20
házi feladat elkészítése 0
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 40
összesen6 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Közgazdasági szemlélet. A piac modellje.
2. Piaci kereslet és rugalmasságok.
3. Fogyasztói magatartás 1.
4. A csere Edgeworth-doboza.
5. Fogyasztói magatartás 2. A Slutsky-egyenlet.
6. Intertemporális választás.
7. Konzultáció.
8. Termeléselmélet 1. Profitmaximalizálás.
9. Termeléselmélet 2. Költségfüggvények.
10. A monopolista viselkedés.
11. Piacszerkezetek.
12. Piaci tökéletlenségek 1. (externáliák, közjavak)
13. Piaci tökéletlenségek 2. (aszimmetrikus információ)
14. Konzultáció.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Gilányi Zsolt docens gilanyi.zsolt@gtk.bme.hu
Bánhidi Zoltán tudományos segédmunkatárs banhidi.zoltan@gtk.bme.hu
Bliszkóné Haragh Ágnes tanársegéd Haragh.agnes@gtk.bme.hu
Hevér Boglárka tanársegéd hever.boglarka@gtk.bme.hu
Képes Petronella PhD hallgató kepes.petronella@gtk.bme.hu
Kupcsik Réka tanársegéd kupcsik.reka@gtk.bme.hu
Tóth-Bozó Brigitta tanársegéd toth-bozo.brigitta.@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.