Programme: Business administration and management Bachelor’s Programme from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Engineering Management Bachelor’s Programme from 2015/16/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 0
Programme: Engineering Management Bachelor’s Programme from 2017/18/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Engineering Management Bachelor’s Programme 2010
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: International Management Bachelor’s Programme from 2018/19/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: International Management Bachelor’s Programme from 2020/21/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Finance and Accounting Bachelor’s Programme from 2019/20/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Business Administration and Management Bachelor’s Programme from 2018/19/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: International Management Bachelor’s Programme from 2022/23/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Objectives
In this introductory course you get acquainted with the basic concepts, definitions and tools of microeconomic analysis. You can learn how to analyze the customers’ and the companies’ market behavior assuming rational decision making of all economic actors. Although we mostly remain within the framework of “perfectly competitive markets” during the course, we also analyze some features of the monopolistic market structure. You will learn about market imperfections.
Academic results
Knowledge
- commonly used conceptual framework of economics,
- the model of the market,
- the concepts and tools of economic prosperity analysis and the concept of Pareto efficiency,
- different types of elasticity of supply and demand,
- the intratemporal model of rational decision-making,
- the multiple resolutions of the total price effect,
- a model of intertemporal choice,
- the economic model of firms,
- the simpler market structure types, 1
- types of price discrimination, 1
- the concepts of comparative and absolute advantages, 1
- the Edgeworth box of trade and production, 1
- the Walras’s Law, 1
- the first and second welfare theorems, 1
- market failures, 1
- methods and procedures for solving microeconomic tasks and problems.
Skills
- apply the market model for comparative statics,
- analyze the welfare effects of economic processes,
- analyze the market-distorting effects of economic policy,
- classify goods based on their elasticity of demand,
- to perform economic calculations based on demand and supply elasticities,
- determine the potential impact of economic and institutional changes on the decisions of economic agents.
- to perform simple present value calculation tasks,
- perform simple cost-benefit analyzes,
- to make simple market structure comparisons, 1
- determine the rational allocation of resources based on the alternative costs, 1
- comprehensively assess the effects of externalities.
Attitude
- collaborates with the instructor and fellow students in expanding knowledge,
- expands his or her knowledge with continuous acquisition of knowledge,
- open to the use of information technology tools,
- seeks to learn about and routinely use the tools needed to solve economic problems,
- strives for accurate and error-free problem solving,
- seeks to learn about and apply different economic approaches.
Independence and responsibility
- Independently thinks through micro- and macroeconomic tasks and problems and solves them on the basis of given resources,
- openly accept critical remarks,
- in some situations - as part of a team - cooperates with his/her fellow students in solving the tasks,
- use a systems approach in their thinking.
Teaching methodology
Lectures, computational tasks and written communication, use of ICT tools and techniques, optional tasks prepared independently and in group work, work organization techniques.
Materials supporting learning
- Varian, H. R. (2012, 2016): Mikroökonómia középfokon. Akadémiai Kiadó, Budapest.
- Berde, Éva (szerk.) (2009): Mikroökonómiai és piacelméleti feladatgyűjtemény. TOKK, Budapest.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése Két évközi írásbeli részteljesítmény-mérés (két résztanulmányi teljesítményértékelés) és a bontott előadásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik. Év végi írásbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés).
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Az „Aláírás” megszerzésének nincs feltétele. 2. Részteljesítmény-ellenőrzés és -értékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos ellenőrzési és értékelési módja, heti rendszerességű a folyamatos felkészülés és az önellenőrzés elősegítése érdekében. A 14 oktatási hét során 12 x 1százalékpont és 2 x 4 százalékpont, azaz összesen 20 százalékpont szerezhető. Ebből 10 százalékpont beszámít az év végi vizsgajegy kialakításánál figyelembe vett maximális pontszámba. De a hallgató által elért vizsgapontszámhoz az összes, a szorgalmi időszakban megszerzett pontja hozzáadódik (maximálisan 20 százalékpont). 12 x 1 százalékpont a heti tananyaghoz tartozó, a Moodle-rendszerben elérhető tesztek meghatározott szintű teljesítésével érhető el. 2 x 4 százalékpont a két negyedéves tananyag elsajátítását ellenőrző Moodle-tesztek minimálisan 50%-os teljesítésével szerezhető meg. Az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadói együttesen határozzák meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. írásbeli teljesítményértékelés: Az összegző teljesítményértékelés kitér az elsajátítandó fogalom- és eszköztár ismeretének és összefüggéseinek tesztelésére, továbbá ellenőrzi és felméri a hallgatók kompetenciáját egyszerű közgazdasági példák megoldása során
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. negyedéves részteljesítmény értékelések : 5%
- 2. negyedéves részteljesítmény értékelések : 5%
- összesen: 10%+
Percentage of exam elements within the rating
- írásbeli vizsga: 90%
- évközi eredmények beszámítása: 10%
- összesen: 100%
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Az aláírás megszerzésének nincs feltétele.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 90-100 |
Very good | 87–90 |
Good | 75–86 |
Satisfactory | 63–74 |
Pass | 50-62 |
Fail | 50 |
Retake and late completion
Az írásbeli vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
félévközi készülés a bontott előadásokra | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 20 |
házi feladat elkészítése | 0 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 40 |
összesen6 | 150 |
Approval and validity of subject requirements
0
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Egyéni és piaci kereslet, Marshall-kereszt, adózás, jóléti elemzés. |
2. | Piaci kereslet és rugalmasságok. |
3. | Optimális fogyasztói magatartás 1. |
4. | Optimális fogyasztói magatartás 2. |
5. | Teljes árhatás felbontása. |
6. | Nettó jelenérték számítás. |
7. | 1. Ellenőrző teszt |
8. | Profitmaximalizálás. |
9. | Költségszámítás 1. |
10. | Költségszámítás 2. |
11. | Monopólium. |
12. | Árdiszkrimináció, játékelmélet. |
13. | Externáliák és közjavak. |
14. | 2. Ellenőrző teszt |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Gilányi Zsolt | docens | gilanyi.zsolt@gtk.bme.hu |
Bánhidi Zoltán | tudományos segédmunkatárs | banhidi.zoltan@gtk.bme.hu |
Bliszkóné Haragh Ágnes | tanársegéd | Haragh.agnes@gtk.bme.hu |
Hevér Boglárka | tanársegéd | hever.boglarka@gtk.bme.hu |
Képes Petronella | PhD hallgató | kepes.petronella@gtk.bme.hu |
Kupcsik Réka | tanársegéd | kupcsik.reka@gtk.bme.hu |
Tóth-Bozó Brigitta | tanársegéd | toth-bozo.brigitta.@gtk.bme.hu |
Approval and validity of subject requirements
0
0