Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
STRATÉGIAI MARKETING
Azonosító
BMEGT20MN39
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kelemen-Erdős Anikó
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
kelemen-erdos.aniko@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.10.25.) az 580672/5/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.10.25-től.

Célkitűzések

A tárgy célja bemutatni a stratégiai marketing fogalmi kereteit, a marketingtervezés elméleti alapjait és gyakorlati feladatait. A hallgatók rálátást szereznek arra, hogy egy szervezet versenyképességében milyen szerepet játszik a marketing tudatos, szisztematikus tervezésen alapuló alkalmazása. Cél továbbá elméleti keretet és módszertani ismereteket nyújtani ahhoz, hogy a hallgatók megértsék a stratégiai marketingtervezés egyes részterületeit, a piaci döntések hatásmechanizmusait. Mindezen ismeretek a stratégia értékelvű megközelítésének kontextusában kerülnek bemutatásra.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a stratégiai marketing fogalomkészletét, a marketingtervek típusait, átlátja a marketingtervezés vállalati szerepét, lépéseit.
  2. Áttekintéssel rendelkezik a stratégiai, az üzleti és a marketingtervezés kapcsolatrendszeréről, az értékelvű megközelítés koncepciójáról és a tervezési gyakorlatba való átültetéséről.
  3. Magabiztos tudást szerez a marketingtervezéshez szükséges környezetelemzési és információszerzési modellekről, módszerekről. Elméleti keretekkel rendelkezik ahhoz, hogy komplex döntési helyzetekben összehangolja a marketing eszközöket és programokat, valamint ezek stratégiai és taktikai vonatkozásait.
Képesség
  1. Jó helyzetfelismerési és reagálási képességgel rendelkezik, megfelelő struktúrákban tud gondolkodni. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával képes egy marketingterv összeállítására, a problémák strukturált megfogalmazására, célkijelölésre, a megfelelő elemzési módszerek kiválasztására és alkalmazására.
  2. Képes a marketingtervezés mellett racionális érvek kifejtésére, a vállalaton belül más funkcionális területek menedzsereivel való hatékony kommunikációra, a források elosztására a tervben meghatározott programok között.
  3. Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a stratégiai marketing szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
Attitűd
  1. Rugalmasságot, a változásokra való érzékenységet, proaktív magatartást tanúsít. Projektben, csoportos feladatvégzés esetén konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  2. Gondolkodása hosszabb távú és elemző, nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
  3. Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira és törekszik önmaga fejlesztésére.
  4. Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
Önállóság és felelősség
  1. Képes összetett marketingtervezési feladatok elvégzésére, illetve azok irányítására.
  2. A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
  3. Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.

Oktatásmódszertan

Előadások, önállóan vagy csoportmunkában készített feladatok és ezek prezentálása.

Tanulástámogató anyagok

  • A tárgyhoz kapcsolódó jegyzet és a prezentációk a https://edu.gtk.bme.hu a tárgy neve alatt letölthetőek.
  • Obligatory: written material designed for the course, or recommended textbook, and slideshows (https://edu.gtk.bme.hu)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése : A tárgy folyamatos számonkérésű: 2 zárthelyi dolgozat (egyenként 50 pont), melyek közel azonos nehézségű és súlyú témaköröket tartalmaznak.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Minden ZH az adott témakörhöz kapcsolódó fogalmakra, alapvető összefüggésekre kérdez rá. Ez jellemzően tesztjellegű, esetleg rövid, néhány szavas válaszokat igénylő feladatokból, kérdésekből áll. A félév teljesítésének feltétele összesen legalább 50 pont megszerzése a ZH-k összesített eredményei alapján. A félév során külön feladatok (opcionális önálló munka) teljesítésével extra pontok szerezhetők (melyek beszámítása automatikusan történik a minimális 50 pont felett).

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény-értékelés (zárthelyi dolgozat 1): 50
  • 2. részteljesítmény-értékelés (zárthelyi dolgozat 2): 50
  • opcionális önálló munka (opcionális egyéni feladat): 20
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 87–90
75–86
Közepes 63–74
Elégséges 50–62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A. Javítási és pótlási lehetőségek részletes leírása: • Maximum egy zárthelyi pótolható. • Javítás esetén a pótZH-n elért eredmény számít a végeredménybe. (Rontani is lehet!) • A félévközi jegy megszerzésére a zárthelyiken és azok megadott időpontban való pótlásán kívül más lehetőség nincs. • Az opcionális önálló munka nem pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 24
felkészülés a teljesítményértékelésekre 66
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.10.09-én. Érvényes 2023.10.09-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint:

Előadások témái
1. Stratégiai marketingtervezés
2. A stratégiai helyzetelemzés előnyei, folyamata, szintjei, modelljei
3. Szegmentáció és célpiaci stratégiák
4. A termék / piac növekedési lehetőségek elemzése és a megvalósítás marketing eszközei
5. Pozicionálás szempontjai, módjai, stratégiái
6. Marketing Mix I.
7. Marketing Mix II.
8. Marketing Mix III.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Petruska Ildikó egyetemi docens petruska.ildiko@gtk.bme.hu
Dr. Szalkai Zsuzsanna egyetemi docens szalkai.zsuzsanna@gtk.bme.hu
Iványi Tamás egyetemi tanársegéd ivanyi.tamas@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.